May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۰۵۹۳
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
0
یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه اثرگذاری واقعی رفع تحریم ها و احیای برجام بر بخش مسکن و ساخت و ساز زمانبر خواهد بود، گفت: نمی توان انتظار کاهش قیمت ها را در بازار مسکن داشت.

برجام اثرگذاری کوتاه مدت بر بازار مسکن ندارد/ مردم منتظر ارزانی مسکن نباشند

علی شاه حیدری در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اعتقاد به اینکه اگر تحریم ها برداشته شود، مشاهده اثرات واقعی آن در بازار مسکن زمان بر خواهد بود، افزود: زمانی که نرخ دلار حتی تا 30 هزار تومان افزایش پیدا کرد،به دنبال این جهش و چندبرابر شدن نرخ ارز و دلار، قیمت مصالح ساختمانی هم افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه بازار مسکن دچار چسبندگی قیمت است؛ ادامه داد: یعنی هرچند ممکن است قیمت برخی از کالاها و محصولات وابسته به نرخ دلار باشد و با کاهش نرخ دلار بتوانیم آن کالاها را با قیمت پایین تر و ارزان‌تر خریداری کنیم، اما در بازار مسکن چنین نیست و نباید منتظر چنین اتفاقی باشیم.

 

شاه حیدری با اعلام اینکه در بازار مسکن فروشندگان منتظر فرارسیدن قیمت های واقعی می‌مانند؛ تصریح کرد: حتی اگر نرخ دلار پایین بیاید و به دنبال آن قیمت مصالح ساختمانی ارزانتر شود، مسکن دیگر تا این حد ارزان نمی‌شود و انتظار می رود که حداکثر شاهد کاهش قیمت ۲۰ درصدی در بازار مسکن باشیم.

 

وی ادامه داد: اگرچه انتظار عمومی بر این است که با برداشته شدن تحریم ها رونق اقتصادی ایجاد شده و ارز به کشور وارد شود و در عین حال ارزش پول ما بالا برود؛ اما حتی در این صورت هم بعید به نظر می رسد که قیمت مسکن بیش از 20 درصد کاهش پیدا کند. چون فروشندگان در بازار مسکن صبر می کنند و واحدهای خود را نمی فروشند تا دوباره قیمت ها افزایش یابد.

 

این کارشناس مسکن تاکید کرد: بنابراین اینکه ارز در صورت تحقق برجام وارد کدام بازار شود و منجر به ایجاد رونق شود تا نوبت به بازار مسکن برسد، فرآیندی طولانی و زمان بر است.

 

وی با اشاره به قیمت بالای مسکن در کشور درخصوص عوامل موثر بر تشدید گرانی مسکن توضیح داد: قیمت تمام شده مسکن در کشور وابسته به مجموعه ای از عوامل شامل ارزش زمین، پروانه ساختمانی، هزینه ساخت و ساز و درصدی سود سازنده است. اما هم اکنون بخش عمده ای از قیمت زمین مسکن مربوط به ارزش زمین است که حدود 50 درصد از قیمت ساختمان را در بر می گیرد.

 

شاه حیدری همچنین با انتقاد از اینکه مسکن یک کالای سرمایه ای است؛ تصریح کرد: به تبع این مسئله، وقتی ارزش پول ملی افت می کند و پایین می آید و به دنبال آن تورم ایجاد می شود، مسکن هم مثل کالاهای دیگر گران می شود.

 

وی با انتقاد از نبود حمایت و تسهیلات مناسب از سوی دولت در بخش مسکن و ساختمان عنوان کرد: در دولت های مختلف میزان تسهیلات مسکن، در بخش خرید و ساخت و ساز با نرخ تورم حاکم بر جامعه تناسب و همخوانی نداشته و نمی تواند درصد قابل توجهی از قیمت تمام شده مسکن را پوشش بدهد.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه هنوز ساخت و سازهای ما به روش های سنتی و روش های چنددهه قبل انجام می گیرد، در حالی که دولت برای توسعه صنعت مسکن و ساختمان باید بیشتر در این حوزه سرمایه گذاری و از بخش مسکن حمایت کند.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: