یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با پول نیوز:
کد خبر: ۳۵۱۱۷۶
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
0
یک کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص تاثیرات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر بازار مسکن گفت: طبیعت بازار مسکن این است که به دنبال یک محمل باثبات می گردد. لذا وقتی که تردیدهایی در اقتصاد ایجاد می شود، بازار مسکن خود به خود کمی در لاک خود فرو می رود.

ساختار غلط اقتصادی، اجازه حل مشکل مسکن را به دولت ها نمی دهد

 

به گزارش پول نیوز، بیت الله ستاریان در گفت و گو با پول نیوز با بیان این مطلب افزود: این همان حالتی است که بازار مسکن اکنون دچار آن شده است. یعنی هر ساله در فروردین ماه بازار مسکن مسکوت می ماند و در فروردین امسال نیز مسکن همین شرایط را داشت و بعد هم به خاطر تمدید دوهفته ای تعطیلات به دلیل پیک شیوع کرونا، تمام معاملات املاک تعطیل بود.

وی ادامه داد: بعد از آن هم با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفت و همان اتفاقی رخ داد که در طول ماه های مهر، آبان و آذر 99 شاهد آن بودیم.

ستاریان در این راستا تشریح کرد: یعنی علیرغم اینکه در طول سال 99 ما شاهد رشد 7 تا 8 درصدی بودیم، اما در آبان سال گذشته این رشد قیمت ها مقداری فروکش کرد که دلیل آن هم انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بود و با توجه به مطرح شدن بحث تقابل اقتصادی بین آمریکا و ایران، می توان گفت که این مسئله بر بازار مسکن ایران تاحدودی تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در انتخابات پیش روی ایران هم این اتفاق تکرار شده و باید تعیین تکلیف شود که بالاخره چه سیاست هایی در حوزه اقتصاد کشور اتخاذ می شود. چون به هر صورت هر کدام از این کاندیداها ممکن است برنامه اقتصادی خاص خود را داشته باشند که بخواهند آن را اعمال کنند.

ستاریان افزود: حوزه مسکن یکی از معاملات کلان را به خود اختصاص می دهد و با توجه به اینکه بحث سرمایه ای بودن کالای مسکن مطرح است، طبیعی است که هم خریداران و هم فروشندگان مردد خواهند بود که این کالا را حفظ کنند یا برای فروش عرضه کنند و لذا این حالت تاثیر مختصری را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: درمجموع با توجه به گودال های کلان اقتصادی که ما در داخل کشور داریم و همچنین با توجه به بحث اقتصاد بین المللی و اقتصاد پساکرونایی که مطرح است، تقریبا می توان گفت که قاعدتا نباید شاهد رکود در بخش مسکن باشیم و قاعدتا انتظار می رود که حداقل تا یک سال آینده و در سال آتی رکود مسکن اتفاق نیفتاد.

این کارشناس اقتصاد مسکن در عین حال بیان کرد: نگاهی به بودجه دولت در بخش عمرانی و همچنین بحث توسعه همین علائم را به ما می دهد و یا وقتی به اقتصاد بین المللی و حتی اقتصاد سیاسی بین المللی نگاه می کنیم، باز هم همین وعده را به ما می دهد که رکود مسکن نباید اتفاق بیفتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: بنابراین طی یکی دو ماه اخیر که عملا آمارهای موجود نشان از رکود معاملات مسکن دارند، درحقیقت ناشی از تردیدی است که در بازار مسکن وجود دارد.

ستاریان همچنین در پاسخ به اینکه دولت جدید باید چه سیاست هایی را در بخش مسکن به کار بگیرد و اجرایی کند، گفت: در آمارهای ما مسکن حدود 50 درصد از سبد هزینه خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص می دهد که این رقم در شهرهای میانی و در کلان شهرها به حدود 70 تا 80 درصد می رسد.

وی افزود: توجه کنید که اگر بتوانیم مشکل مسکن را در کشور حل کنیم و سهم آن را در سبد هزینه های خانوارها به مرز 10درصد یا میانگین بین المللی یعنی 12 درصد برسانیم، بیش از 90 درصد خانوارهای ایرانی که زیر خط فقر و حتی زیر خط مطلق فقر قرار دارند، به بالای خط فقر صعود می کنند و یا در همان خط فقر می مانند که رفاه عمومی را افزایش می دهد.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: تصور کنید که امروز یک فرد از مجموع دستمزد ساعات کاری خود، دستمزد حدود 5 ساعت را به مسکن اختصاص می دهد و حال اگر به جای این 5 ساعت، دستمزد یک ساعت کار روزانه خود را به هزینه مسکن اختصاص دهد و 4 ساعت باقی مانده را صرف هزینه خوراک، پوشاک، و تفریح خود کند، رفاه عمومی چهار برابر می شود و رضایت مندی عمومی بسیار بالا می رود.

وی اضافه کرد: پس طبیعی است که مسکن پاشنه آشیل همه دولت ها است و دولت های ما تا به حال با وعده ها و فرافکنی، عاجز از حل مشکل مسکن مانده اند، چون حتی قادر به حل این مشکل نبوده اند.

ستاریان با انتقاد از اینکه ساختار اقتصادی ما غلط است، عنوان کرد: درواقع وقتی ساختار اقتصادی ما غلط است و اجازه نمی دهد که یک مسئله به این بزرگی را که سنگینی بار آن بر دوش خانوارهای ما است و حتی دهک های بالا و میانی ما گرفتار آن هستند، حل کند.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: