کد خبر: ۳۵۱۵۰۳
۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
0
زمان تبلیغات کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ پایان نیافته است و هر یک از کاندیدا‌های انتخابات برای بدست آوردن نظر و رای مردم وعده‌های انتخاباتی عجیبی را مطرح می‌کنند.
کاندیدای اقتصاددان با دست پر آمد
به گزارش پول نیوز، «۵ اصولگرا، یک اصلاح طلب و یک اعتدالگرا» خروجی لیست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از شورای نگهبان بود که با به صدا درآمدن زنگ تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۴ خرداد ماه، خود را آماده فتح صندلی ریاست جمهوری کردند. کاندیدا‌هایی که با سَردادن شعار‌ها و وعده‌های رنگارنگ اقتصادی، سیاسی و ... در تلاش برای جذب رأی بیشتر به سمت خود هستند.

رئیس دولت سایه با طرح وان آمد!

سعید جلیلی برای دومین بار ردای کاندیداتوری بر تن کرده است تا شانس خود را بیازماید. او سال ۹۲ هم عزم ریاست جمهوری کرده بود، اما در طوفان مناظرات انتخاباتی شانسی برای پیروزی نیافت. از جلیلی به عنوان یار پوششی ابراهیم رئیسی در انتخابات یاد می‌شود و در میان گمانه زنی‌های اصولگرا برای انصرافش، او با طرحی به نام وان آمده است تا بتواند معادلات انتخاباتی را تغییر دهد.

جلیلی از طرح وان، تحت عنوان واحد انرژی، نام می‌برد که بر اساس آن مردم می‌توانند سهم خودشان از انرژی نفت، بنزین و گاز خودشان مدیریت کنند. او همچنین بیان کرده است که طرح مفصلی دارد که ۷ میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند که اقتصاد کشور را فعال کنند.

اما در این میان، سعید جلیلی، که زمانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشور‌های غربی بود، نگاهی هم به حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی داشته و می‌گوید: «مذاکره یک راه برای رفع تحریم هاست و باید آن را دنبال کرد، ولی این تنها راه نیست، وقتی دست ما پر باشد باید این راه را ادامه داد یعنی باید برنامه برای خنثی سازی تحریم داشته باشیم. امروز با کمک متخصصان و جوانان و شما ملت ایران برای خنثی سازی تحریم برنامه داریم. مسیر مذاکره هم ادامه می‌یابد، اما باید کاری کنیم دشمن به التماس بیفتد. ما می‌توانیم دشمن را از تحریم پشیمان کنیم.»

سکوت نصفه و نیمه رئیسی در مورد برجام

ابراهیم رئیسی، نیز برای دومین بار کاندیدای انتخابات شده است. هرچند او نیز تجربه شکست در انتخابات را در کارنامه خود دارد، اما برای دومین بار پا به عرصه رقابت گذاشته و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را یکی از وظایف مهم خود می‌داند. او نیز در میان به وعده‌های اقتصادی توجه بیشتری کرده است.

رئیسی که رقیب خود را فساد می‌داند، بر این باور است که می‌تواند شاهد رشد اقتصادی و اشتغال سالانه یک میلیون نفری در کشور باشد. او همچنین در حالی جوانان را ازدواج تشویق می‌کند که به آنان وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را می‌دهد.

رئیسی از نگاه به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز غافل نشده و با بیان آنکه به آزادی بیان اعتقاد دارد، می‌گوید: «وقتی یک جامعه می‌تواند گام‌های استوار داشته باشد که آزادی بیان در آن وجود داشته باشد.»

رئیسی البته تلاش دارد چندان وارد حوزه سیاست خارجی نشود آنهم در روز‌هایی که رقبایش یا از برجام حرف می‌زنند یا FATF. با این وجود رئیس ستاد مردمی بین المللی صلح رئیسی پیرامون برنامه‌ی آیت الله رئیسی در قبال برجام می‌گوید: در گفتمان انقلاب اسلامی ما معتقدیم که آقای رئیسی کاندیدای اصلح برای این گفتمان هستند ما قائل به ساختار در نظام هستیم، قائل به سلسله مراتب در نظام هستیم و به این موضوع اعتقاد مکتبی داریم، ما یک استراتژیست ارشد در نظام خود داریم، خود مقام معظم رهبری مشخص در مورد برجام فرمودند اکنون نوبت آمریکا است ما به آنچه مطابق با شرع حتی فراتر از یک سند بین‌المللی و قانونی بوده عمل کردیم حتی در جایی که الزامی به لحاظ قواعد و قوانین بین‌المللی نبود به عنوان مسلمان به وعده‌های خود عمل کردیم. نظر قطعی آقای رئیسی همان سخنان قاطع رهبری است باید تمامی تعهدات طرف مقابل ما به طور کامل عملیاتی شود، تمامی تحریم‌ها لغو شود و باید راستی‌آزمایی انجام شود؛ اعتماد ما به طرف مقابل مخدوش شده و این یک اصل حقوقی و عقلانی است در تمام معاملات باید ضمانت‌های اجرایی لازم از طرف مقابل وجود داشته باشد.

از دیگران انکار؛ از محسن رضایی اصرار

محسن رضایی که برای چهارمین بار به صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمده و سودای پاستور را دارد، ید طولانی در دادن شعار‌های انتخاباتی داشته و یکی از عجیب‌ترین وعده‌های ماراتن ۱۴۰۰ را مطرح کرده است.

هر چه محسن رضایی معتقد است که می‌توان کل یارانه‌های هر فرد که شامل یارانه‌های قدیم و جدید است، به ۴۵۰ هزار تومان افزایش داد، چهره‌های سیاسی این شعار‌ها غیرواقعی دانستند. محمود واعظی هم روز گذشته در جلسه دولت در واکنش به وعده‌های انتخاباتی نامزد‌ها گفت: «اینکه می‌گویند ۴۵۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم از کجا می‌خواهند بیاورند؟»

با این حال محسن رضایی در شعار‌های دیگر خود می‌گوید: «ارزش سهام را تا پایان سال حداقل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خواهیم رساند. بسیاری از آسیب‌دیدگان به دلیل اینکه ارزش سهام شان بالا می‌رود در اینجا سود می‌کنند.» او همچنین می‌گوید: «باید پول ملی ایران تقویت شود تا پس از دلار و یورو قویترین پول منطقه شود.»

رضایی در این میان، از وعده‌های دیپلماتیک هم غافل نشده و با بیان آنکه من به دنبال به وجود آمدن جنگ نیستم، می‌گوید: «هیچ‌کس بیش از من خسارت‌های جنگ را ندیده است؛ اما با اقتدار می‌توان در منطقه زندگی کرد.»

آمریکا برای مذاکره با ایران التماس می‌کند؟

«وعده‌های انتخاباتی را قبول ندارم و آن را نادرست می‌دانم؛ گذشت زمانی که کروبی وعده ۵۰ هزار تومانی بدهد و چند میلیون رأی بیاورد.» این جمله‌ای است که علیرضا زاکانی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده است. اما چندی نگذشت که این کاندیدا مدعی شد: «بنده رئیس‌جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند، آمریکا نیازمند بازگشت به برجام است، زیرا تمام سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران در تمام سطوحش شکست خورده است.»

وعده‌های انتخاباتی زاکانی به مذاکرات با آمریکا و لغو تحریم‌ها ختم نشد و با ورود به مسائل اقتصادی به مردم قول داد که مشکلات مسکن را حل کند.

قاضی زاده وام ۵۰۰ میلیونی می‌دهد!

نائب رئیس سابق مجلس که عنوان جوان‌ترین کاندیدای انتخابات را به نام خود ثبت کرده است، از همان ابتدا با شعار‌های عجیب خود، پر رنگ در انتخابات ظاهر شد. او نیز وعده‌های اقتصادی عجیبی، چون حل مشکلات بورس در ۳ روز را داده است.

قاضی زاده همچنان می‌گوید که وقتی رییس جمهور شود با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهد کرد. هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهند کرد.

وعده وعید‌های قاضی زاده چنان همه را متعجب کرد که حتی صدای اعتراض عبدالناصر همتی، رقیب انتخاباتی‌اش بلند شد و گفت: «با کدام منابع قرار است یارانه ۴۵۰ هزار تومانی یا وام ۵۰۰ میلیونی پرداخت شود یا اساسا مگر بورس مایکروفر است که مشکلاتش در ۳ روز حل شود.»

«به ازای هر ایرانی بسته ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی را طراحی کردیم و برنامه از بذر تا سفره را اجرا می‌کنیم.»؛ «کشور را به ۵۰ قسمت تقسیم می‌کنیم و ۵۰ مدیر زنجیره‌ای خواهیم داشت.» از دیگر اظهارات تعجب آور کاندیدای جوان است.

مهرعلیزاده، دولت سوم خاتمی می‌شود؟!

یک روز دست به قلم می‌شود به بهزاد نبوی نامه می‌نویسد، روز دیگر با حضور در کلاب هاوس از تشکیل دولت سوم سید محمد خاتمی می‌گوید و محمد جواد ظریف را وزیر امور خارجه دولت خود تعیین می‌کند. با وجود آنکه جبهه اصلاحات پُشت او را خالی کرده و و کارگزاران نیر رسما حمایت خود از همتی را اعلام کرد؛ اما محسن مهرعلیزاده، همچنان امید خود را از دست نداده و چشم انتظار حمایت اصلاح طلبان است.

با این حال، او قول داده است که در صورت انتخاب، رئیس‌جمهور همه مردم ایران با هر زبان، مذهب و تفکری باشد. مهرعلیزاده در حوزه‌های اقتصادی نیز وعده داده است که از ماه دوم رئیس‎ جمهور شدنش، یارانه ۵ دهک کم‎ درآمد را ۵ برابر می‎ کند.

کاندیدای اقتصاددان دست پر آمد

عبدالناصر همتی، همانند قاضی زاده برای اولین بار شانس خود را برای حضور در گردنه رقابت‌ها برای فتح پاستور امتحان می‌کنند. او که کاندیدای اعتدالگرای فهرست نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ است بر این باور است که کشور به یک رئیس جمهور اقتصاددان نیاز دارد.

همتی می‌گوید که فقط برای ۴ سال می‌خواهد رئیس جمهور شود. او که شعار دولت خود را «تعامل، از خانه تا جهان» نامیده است، مهم‌ترین دغدغه خود را معیشت مردم می‌داند، نگاهی به حوزه دیپلماسی و تعامل با کشور‌های دیگر دارد.

همتی از حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی نیز غافل نشده و با کنایه به اظهارات حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی می‌گوید: «ما زنان را در جامعه اصلا حساب نمی‌کنیم، برخی حتی می‌گویند در خانه هم زنان را با اسم کوچک صدا نکنید. من آمده‌ام که از زنان حمایت کنم.»

همتی درباره مسائل اقتصادی می‌گوید: «معیشت اولین دغدغه مردم است و رفاه مهمترین نیاز آینده کشور. اما شرط لازم برای تحقق این دو، داشتن بینش اقتصادی در اعمال سیاست‌های اجرایی و تنش زدایی در سیاست خارجی و شرط کافی، داشتن سیاست‌های اقتصادی دانش محور و ‎غیر پوپولیستی است.»

او همچنین درباره شعارش در حوزه دیپلماتیک بیان می‌کند: «وقتی می‌گویم تعامل، مفهوم این نیست که هرچه بقیه می‌گویند من بگویم چشم. ما نمی‌خواهیم کشور وارد تنش شود. اما اگر قرار باشد یک سیلی به من بزنند یک سیلی به آن‌ها می‌زنیم.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: