April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۱۷۴۰
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
0
طی سال های گذشته شاهد کاهش معنادار آمار صادرات به کشورهای همسایه بودیم که این خود می‌تواند نشان از ضعف قانون و اعمال تحریم های یک جانبه داشته باشد.

صادرات به کشورهای همسایه آب رفت

 

به گزارش پول نیوز، گفتنی است بر اساس آمار موجود تجارت خارجی ایران در سال ۹۹ از سال ۹۰ هم عقب‌تر رفته است، که این خود نشان از حال بد اقتصاد کشور دارد.

جالب است بدانیم که از دست دادن بیش از ۱۷ میلیارد دلار سهم بازار صادراتی ایران و کاهش درآمد ارزی ارزشمندی که می‌توانست بستر مساعدی برای ایجاد اشتغال، رونق تولید و سرمایه‌گذاری در طرح‌های مولد فراهم آورد، تجربه‌ای تلخ بود که جبران آن آسان نخواهد بود.

نقش تحریم ها در کاهش صادرات

پر واضح است که مهمترین دلیل این واقعه تلخ ، تحریم ها بوده و شگفتی آنکه برخی اساسا چنان سخن می گویند انگار که تحریمی در کار نیست یا اهمیتی ندارد و با یک حرکت جهادی و حتی بدون توجه به موازنه ارقام تجاری بین ما و همسایگانمان آنهم همسایه ای که بدون اجازه آمریکا آب نمیخورد می توان شانه به شانه حجم صادراتی کشور چین به آنها صادرات کرد.

جالب است بدانیم تقویت روابط تجاری میان ایران و کشورهای همسایه یکی از اولویت‌های سیاست های اقتصادی کشور به حساب می آید اما این در حالی است که متاسفانه علی‌رغم این سیاست‌گذاری‌ها تا به امروز نتوانسته ایم در این حوزه گام موثری برداریم.

ظرفیت بالای صادرات به کشورهای همسایه

بر اساس آمار موجود میزان واردات کشورهای همسایه حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار است که در این میان سهم ایران ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است که این خود به معنای ظرفیت بالای صادرات به این کشور است اما حال این سوال مطرح می‌شود که چرا تا به امروز نتوانسته ایم در حوزه صادرات کشورهای همسایه گام موثری برداریم.

مشکلات داخلی سدی در برابر صادرات به کشورهای همسایه

به طور کلی باید در نظر داشت که یکی از مهم ترین دلایل کاهش صادرات به کشورهای همسایه را می توان نبود زیرساخت های لازم نام برد هرچند در این میان وجود مشکلات داخلی مسائل مرزی و مشکلات گمرکی نیز بر این بحران دامن زده‌اند. بنابراین تا زمانی که این مشکلات رفع نشوند امید به افزایش صادرات بسیار دور از ذهن به نظر می رسد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که متاسفانه وصول مطالبات دلاری از کشورهای همسایه تابه امروز محقق نشده است که این خود جای بسی تامل دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: