کد خبر: ۳۵۲۱۶۶
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
0
انتظار می‌رفت قبل از پایان یافتن دولت روحانی برجام به نتیجه برسد، اتفاقی که طبق پیش بینی مسئولان شاید در دولت بعدی محقق شود.

 

چشم انداز روشن پتروشیمی‌ها در سایه بالا رفتن قیمت نفت

به گزارش پول نیوز، گفتنی است بالا رفتن قیمت نفت و راه یافتن نفت ایران به بازار‌های جهانی یکی از پیامد‌های اولیه برجام به حساب می‌آید، چرا که طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش معنادار قیمت نفت و در نهایت تولید آن در کشور هستیم. اتفاقی که می‌تواند برکات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر باید یادآور شد که لغو تحریم‌های یک جانبه آمریکا می‌تواند باعث نگرانی تولیدکنندگان نفت شیل ایالت متحده و تولیدکنندگان دیگر شود، اما این در حالی است که این دلواپسی‌ها پایه و اساسی ندارد.

افزایش معنادار قیمت نفت

به طور کلی باید در نظر داشت قیمت جهانی نفت مطابق آنچه پیش بینی شده بود از هفتاد و سه دلار فراتر رفته است.

اینکه در جریان مذاکرات وین شاهد چنین نوسانات مثبتی هستیم باید این گونه ترجمه کرد که ورود نفت ایران به بازار‌های جهانی را نباید به این زودی‌ها تصور کرد.

تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تولیدات پتروشیمی برای ماه‌های پیش رو محاسبات ساده‌ای در پیش ندارند؛ که این خود جای بسی تامل دارد.

نفت در یک قدمی ثبات


جالب است بدانیم که بنا به پیش‌بینی‌های صورت گرفته بازار جهانی نفت در سمت ثبات قدم بر می‌دارد، اما این در حالی است که دستیابی به این بازار هنوز هم چندان قطعی نیست، که علت اصلی آن را می‌توان در اقدامات اخیر عربستان سعودی جستجو کرد.

افزایش درآمد ایران در سایه فروش نفت

پرواضح است که موفقیت مذاکرات وین می‌تواند نقش موثری در افزایش درآمد پایه ایران داشته باشد چراکه تا قبل از این صادرات نفت غیر قانونی بود، از این رو مجبور به فروش نفت با قیمت بسیار پایین‌تر بودیم. بنابراین در صورت لغو تحریم‌ها صادرات نفت شکل قانونی خواهد گرفت و  افزایش می‌یابد.

نقش افزایش قیمت نفت در ارزش سهام پتروشیمی

همان گونه که می‌دانید صنایع پتروشیمی به عنوان صنایع استراتژیک در فراهم سازی مواد اولیه نقش بسزایی در تشکیل بازار سهام تهران دارند. این صنعت علاوه بر تاثیر پذیری از تحولات سایر بازار‌ها به ویژه بازار نفت اثر قابل ملاحظه‌ای بر روی دیگر بازار‌ها به خصوص بازار مالی بر جای می‌گذارد، به گونه‌ای که قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی در بازار بورس وابستگی بسیاری به قیمت محصولات پتروشیمی و همین طور وابستگی بسیار بالا به تغییرات قیمت نفت در بازار‌های جهانی دارد. از این رو طبق گفته کارشناسان افزایش قیمت نفت ایران و راهیابی ایران به بازار‌های جهانی می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای صنایع پتروشیمی در تالار شیشه‌ای فراهم کند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: