کد خبر: ۳۵۲۵۴۷
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
0
حق شناس با بیان اینکه بهترین راهکار برای کاهش چک‌های برگشتی این است که فضای اقتصادی در کشور با رونق روبه‌رو شود، گفت: بنده معتقدم با رونق کسب و کار‌ها در کشور و اقتصاد کشور شاهد کاهش چک‌های برگشتی خواهیم بود.
اثرات مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد ایران
به گزارش پول نیوز، چک به عنوان یکی از ابزار‌های مهم نظام پرداخت، همواره نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان جامعه داشته است. طی دو دهه اخیر به دلیل تداوم توسعه سامانه‌ها و تجهیزات پرداخت الکترونیکی، تراکنش‌های پردازش شده از طریق این ابزار‌ها و سامانه‌ها رشد متناسبی داشته، ابزار‌های پرداخت الکترونیکی به مرور زمان جایگزین ابزار‌های پرداخت سنتی نظیر اسکناس و مسکوک و انواع چک شده است.
 
بر اساس ماده ٣١٠ قانون تجارت، چـک نوشـته ای اسـت کـه بـه موجب آن صـادرکننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلا یا بعضًا مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید.
 
در اسفندماه ١٤٠٠، در کل کشور بیش از ٧ میلیون فقره چک بـه ارزشـی حـدود ٢٩٩٥ هزار میلیارد ریال مبادله گردید که نسبت به ماه قبل از نظر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیب ٠/١١ درصـد و ٦/١٢ درصد افزایش نشان میدهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از ٣/٢ میلیون فقـره چـک بـه ارزشـی حـدود ١٥٦٣ هزار میلیارد ریال مبادله گردید.

در اسفندماه ١٤٠٠، در کل کشور معادل ٦٢٢ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٣٣١ هـزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعدادو مبلغ بـه ترتیـب ٦/٩ درصـد و ٢/١ درصد افزایش نشان میدهد.

در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ١٨١ هزار فقره چک به ارزشـی بـیش از ١٣٩هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد ٨/٧ درصد و از نظر ارزش ٩/٨ درصد از کل چک‌های مبادل‌های برگشت داده شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ویروس کرونا با تضعیف کردن اقتصاد کشور عامل افزایش چک‌های برگشتی در کشور شده است.

اما این سوال مطرح می‌شود که نقش ویروس کرونا در میزان چک‌های برگشتی چقدر بوده است؟

در همین رابطه هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز بیان کرد: از اثرات مخرب ویروس کرونا در کشور می‌توان به افزایش تعداد چک‌های برگشتی اشاره کرد، اگرچه نگاهی به قبل از ویروس کرونا در کشور داشته باشیم متوجه می‌شویم تعداد چک‌های برگشتی روندی صعودی داشته است.

وی افزود: رشد اقتصادی منفی در کشور عامل مهم دیگری برای افزایش چک‌های برگشتی است که تحریم‌های غیر قانونی ایالات متحده آمریکا موجب شد رشد اقتصادی منفی در سال ۹۹ در کشور حاکم شود.

حق شناس بیان کرد: تعداد چک‌های برگشتی در کشور با رونق اقتصادی کاهش می‌یابد، یعنی اگر اقتصاد ایران کمی رونق پیدا کند، دیگر شاهد افزایش چک‌های برگشتی نخواهیم بود؛ بنابراین می‌توان متوجه شد که با افزایش چک‌های برگشتی که هیچ رونقی در اقتصاد صورت نگرفته است و رشد اقتصادی در کشور همچنان منفی است و ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کار‌ها در کشور باعث تشدید افزایش چک‌های برگشتی در کشور شده است.

این کارشناس سیستم بانکی عنوان کرد: قانون جدید چک در کشور بر کاهش چک‌های برگشتی در اقتصاد تاثیرگذار بوده است، اما در این شرایط که ویروس کرونا در کشور وجود دارد، قانون چک تاثیری بر کاهش چک‌های برگشتی ندارد و فقط زمانی که کسب و کار‌ها و اقتصاد کشور رونق نداشته باشد، چک‌های برگشتی افزایش می‌یابد.

حق شناس خاطر نشان کرد: بهترین راهکار برای کاهش چک‌های برگشتی این است که فضای اقتصادی در کشور با رونق روبه رو شود و بنده معتقدم با رونق کسب و کار‌ها در کشور و اقتصاد کشور شاهد کاهش چک‌های برگشتی خواهیم بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: