May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت و گو پول نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:
کد خبر: ۳۵۲۸۷۵
۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر برجام به طور کامل اجرایی شود، طبق آنچه که انتظار می رود، به نظر می رسد شاهد یکسری تاثیرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در بورس خواهیم بود.

رشد بورس در میان مدت

 

حمیدرضا طریقی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با بیان مطلب فوق تشریح کرد: به عبارتی اگر دولت در بورس دخالت نکند و در واقع منابعی به آن تزریق نکند و اجازه دهد که بورس روند خود را طی بکند، به لحاظ اینکه ارزش دلار در حال کاهش است و قیمت ریالی دلار کاهش پیدا می کند، بنابراین مشخص است که بورس هم رشد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: البته در این میان اگر دولت از بورس حمایت کند و نقدینگی و منابع مالی را که به دست می آورد، به بورس تزریق کند، باعث رشد بورس خواهد شد.

طریقی یادآور شد: اما چنانچه دولت دخالتی در بورس نداشته باشد، از آنجایی که بیشتر نمادها در بورس صادراتی است و جزو شرکت های صادر کننده هستند، بورس در کوتاه مدت افت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: البته این در حالی است که به نظر می رسد در میان مدت بورس رشد خواهد کرد. چرا که بسیاری از صنایع ما به خصوص صنایع صادراتی که در حال حاضر در شرایط سخت و دشواری قرار دارند، در صورتی که تحریم ها لغو شوند، موانع صادرات برطرف خواهد شد و وضعیت شرکت ها بهبود پیدا می کند و میزان فروش آنها افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: هرچند که نرخ بورسی این شرکت ها کاهش می یابد؛ اما به دلیل اینکه میزان نقدینگی و منابع مالی آنها رشد پیدا می کند و افزایش می یابد، پس  درنتیجه در میان مدت وضعیت بعضی از شرکت ها بهتر می شود و در بورس هم شرایط بهتری پیدا می کنند.

شرایط بازار بورس در آستانه برگزاری انتخابات

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با تاکید بر این که تحقق این موارد منوط به این است که دولت در حوزه بورس دخالتی نداشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر که در آستانه انتخابات قرار داریم و کشور در شرایط بسیار خاص و ویژه ای به سر می برد، بسیار مهم است که چه اتفاقاتی در بورس می افتد.

طریقی با اعلام این که هم اکنون حدود 40 تا 50 میلیون کد بورسی در کشور وجود دارد که وارد بورس شده اند و خودشان سهام عدالت دارند؛ بیان کرد: این احتمال وجود دارد به خاطر اینکه در مقطع زمانی نزدیک به برگزاری انتخابات قرار داریم، اگر منابع دولتی آزاد شوند، دولت مقداری از این منابع خود را به بورس تزریق کند.

بسیاری از مردم اصل پولشان را در بورس از دست دادند

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: بنابراین دولت برای حمایت از بورس و برای اینکه مردم به انتخابات دلگرم نباشند و در واقع اعتراضات مردمی کمتر باشد، ممکن است دولت مقداری از منابع خود را به بورس تزریق کند و وضعیت مردم تا حدودی در بورس بهبود یابد. چون در حال حاضر زندگی مردم بسیار ما بورس گره خورده است.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال اظهار داشت: به عبارتی نزدیک به 50 میلیون نفر در کشور دارای کد بورسی هستند که در این میان بسیاری از افراد متضرر شده و نه تنها سودی را به دست نیاورده اند، بلکه از اصل پول خود هم متضرر شده و دچار ضرر و زیان شده اند که این موضوع وجهه دولت را زیر سوال برده و برای کلیت جامعه وضعیت نامطلوبی را ایجاد کرده است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: