عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران در گفت و گو با «پول نیوز»:
کد خبر: ۳۵۳۵۵۷
۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران با اشاره به افزایش قیمت 56.6 درصدی مسکن در بهار سال 1400 نسبت به بهار 99 گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی، قیمت مسکن در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 56.6 درصد افزایش یافته که این خود نشانگر نیاز انباشته و کمبود عرضه مسکن در کشور است.

گرانی مسکن بیانگر کمبود عرضه و انباشت نیاز است/ لزوم برنامه ریزی دولت جدید برای تولید مسکن ارزان

 

به گزارش پول نیوز، غلامعلی ثنایی در گفت و گو با پول نیوز با بیان این مطلب افزود: در این راستا نیاز است که دولت جدید برنامه ریزی های خاص انجام دهند و توجه داشته باشد که آحاد جامعه به ویژه دهک های 6 و 7 به پایین قدرت خرید با این نرخ گران را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه در گام اول دولت آینده باید مکانیزمی را برای این منظور تعریف کند که شامل تسهیلات بانکی ارزان و هر نوع کمک دیگری می تواند باشد، افزود: این کمک ها باید متناسب با قدرت بازپرداخت این دهک ها باشد.

ثنایی ادامه داد: البته دهک های 1 و 2 و 3 اصلا قدرت خرید ندارند و دهک های 4 و 5 و 6 و 7 و 8 هم شاید بتوانند یک مسکن و سرپناه حداقلی را برای خود فراهم کنند، به شرطی که قدرت بازپرداخت تسهیلاتی را که برای آنها تعریف می شود، داشته باشند.

دبیر انجمن انبوه سازان استان خراسان رضوی در خصوص تاکید رییس جمهور منتخب بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: اجرای چنین حجم زیادی از مسکن در گروی این است که ادارات سیستم دولتی مثل شهرداری ها و ادارات مسکن و شهرسازی و سایر نهادهای مربوط به مسکن، پاسخگوی امور مربوطه در این حوزه باشند. رسیدن به چنین رقم آماری در سال شاید بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن باشد.

وی همچنین ادامه داد: رییسی حتی تاکید کرده که ما زمین های بسیاری جهت ساخت مسکن در اختیار داریم، در حالی که باید توجه داشت صرف داشتن زمین فراوان کافی نیست و ساخت مسکن نیازمند امکانات زندگی است. ما نمی توانیم منطقه ای را به شهر اضافه کنیم یا یک شهر جدید بسازیم، در حالی که آن منطقه از دسترسی های لازم، امکانات آب و برق و گاز، آموزش، بهداشت، امنیت و سایر نیازهای شهری محروم است.

این انبوه ساز یادآور شد: باید توجه کرد که چه گسترش شهرهای موجود و چه ایجاد شهرهای جدید، بار مالی سنگینی را بر دوش دولت تحمیل خواهد کرد که با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، دولت آینده نمی تواند از پس آن بربیایید.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران با بیان اینکه در دولت جدید مسئله مهم برای بهبود وضعیت بخش مسکن انتخاب و به کارگیری مدیران و مسئولان شایسته در بدنه وزارت راه و شهرسازی و نهادهای زیرمجموعه آن است، گفت: دولت در شرایطی در بخش مسکن موفق عمل خواهد کرد که مدیران کاردان، واقع بین، آگاه و مسلط به امور و مسائل ساخت و ساز را انتخاب کند. نه اینکه افرادی را روی کار بیاورد که شعار می دهند و نگاه سطحی و ظاهربینانه به امور بخش مسکن دارند.

وی تاکید کرد: بدون شک اگر افراد آگاه و مسلط در بخش مسکن به کار گرفته شوند که به نوعی بیش از 25 درصد اقتصاد کشور را می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد، انتخاب کنند، کشور هم می تواند از حالت سکون و رکود خارج شود.

ثنایی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت اگر افراد شعاری را در بدنه دولت به کار بگیرند، نه تنها اتفاق مثبت خاصی در این حوزه رخ نمی دهد، بلکه وضعیت بدتر از شرایط موجود خواهد شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: