May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۴۳۵۳
۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
0
کسب سهم 90 درصدی تولیدات داخلی از بازار خودروهای تجاری طی 4 ماهه پایانی که در سال گذشته اتفاق افتاده است و درآمد تولیدکنندگان قطعات خودروهای تجاری به واسطه این افزایش سهم 4 برابر شده است.
افزایش 4 برابری درآمد تولیدکنندگان قطعات خودروهای تجاری/نگاهی به کارنامه حرکت پرشتاب ایران خودرو
به گزارش پول نیوز، دستیابی به خودکفایی بیش از ۹۰ درصد در حوزه تولید خودرو‌های سواری و قوای محرکه طی برنامه‌ای فشرده و پرشتاب طی ۲۰ ماه اخیر در ایران خودرو رقم خورد و هفته‌های اخیر با امضای میثاق نامه عرضه ۸۲۰۰ دستگاه خودرو‌های تجاری با خودکفایی بیش از ۹۰ درصد، این تفکر در ایران خودرو دیزل نیز به ثمر نشست تا نشان دهنده عزم جدی ایران خودرودر مسیر داخلی سازی بدون توقف باشد.

کاهش ارزبری

ایران خودرو با آگاهی از شرایط تحریم و بدعهدی شرکای خارجی پس از روی کار آمدن فرشاد مقیمی به سرعت میز‌های متعدد خودکفایی را تعریف و از تولیدکنندگان انواع قطعات دعوت کرد. کاهش ۹۵ میلیون یورویی ارزبری در سال ۹۹ و برنامه کاهش ۱۳۳ میلیون یورویی در سال ۱۴۰۰ از جمله پروژه‌های خودکفایی ایران خودرو است. شرکت ایران خودرو در نظر دارد تا با تعریف ۱۲۸ پروژه داخلی سازی قطعات با فناوری بالا در سال ۱۴۰۰ به هدف صرفه جویی ۱۳۳ میلیون یورویی دست پیدا کند. این خودرو ساز در حالی حداکثر تلاشش در راستای دستیابی به این آمار را به کار بسته که تنها ۳۳ درصد خودکفایی هر خودر و مربوط به صنعت خودرو و قطعه سازی است و از میزان ارزبری حدود ۱۷۱۵ یورویی هر خودرو، ۶۷ درصد آن نیازمند همکاری و اقدامات صنایعی مانند فولادر، پتروشیمی، الکترونیک و ... است. نمود این صرفه جویی‌های ارزی در محصولات و قوای محرکه ایران خودرو به وضوح قابل مشاهده است به گونه‌ای که امروز در غیاب شرکای خارجی شاهد توانمندی ایران خودرو در طراحی و تولید انواع پیشرانه و گیربکس در کنار خودرو‌های بومی با نشان این خودروساز هستیم. تارا به عنوان جدیدترین دستاورد ایران خودرو سدانی همگام با تکنولوژی‌های روز جهان و سطح بالایی از ایمنی است که تکنولوژی‌های جدیدی را برای اولین بار به صنعت خودرو کشور معرفی کرده و مهمترین نکته در این خودرو خودکفایی بیش از ۹۰ درصدی است. دستیابی به چنین درصدی از خودکفایی در کنار دعوت گسترده از قطعه سازان در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان برای بومی سازی قطعات با تکنولوژی بالا یا های‌تک میسر شده است که تا پیش از این حتی کسی تصورش را هم نمی‌کرد که بتوانیم در زمره معدود کشور‌های تولید کننده چنین قطعاتی نظیر بخش‌های مهمی از ECU در ایران باشیم.

سال خوش ایران‌خودرو دیزل در راه است

ایران خودرو دیزل امسال با برنامه خودکفایی دوهزار میلیارد تومانی، گامی بزرگ در راستای تعمیق داخلی سازی خودرو‌های تجاری بر می‌دارد که در تاریخ این حوزه بی سابقه است. تقویت اتصال به زنجیره تامین و شرکت‌های تولید کننده قطعات و مجموعه‌های دانش بنیان گامی مهم در راستای تعمیق داخلی سازی خودرو‌های تجاری است که بنا بر شنیده‌ها قرار است از مرز ۹۰ درصد در خودرو‌های تجاری نیز بگذرد. ایران خودرو دیزل همچنین از با سابقه‌ترین صادرکنندگان خودرو‌های تجاری به کشور‌های منطقه است که این روند همچنان ادامه دارد و با تعمیق ۹۰ درصدی داخلی سازی در کنار صادرات می‌توان شاهد مثبت شدن تراز ارزی این خودروساز و خودکفایی در تامین ارز مورد نیاز آن باشیم.  

ایران خودرو دیزل تحولات حوزه خودرو‌های سنگین برای دستیابی به تیراژ ۸۲۰۰ دستگاهی با حداکثر خودکفایی را محدود به سبد گذشته محصولاتش نکرده و قرار است تا پایان مرداد ماه نخستین نمونه اتوبوس برقی این شرکت معرفی شود.  

بیش از ۱۵۰ سازنده قطعات در طرح تعمیق داخلی سازی خودرو‌های تجاری ایران خودرو دیزل حضور دارند. چنین برنامه تصمیمی در راستای کسب سهم ۹۰ درصدی تولیدات داخلی از بازار خودرو‌های تجاری طی ۴ ماهه پایانی سال گذشته اتفاق افتاده و درآمد تولیدکنندگان قطعات خودرو‌های تجاری به واسطه این افزایش سهم ۴ برابر شده است. گروه صنعتی ایران خودرو که از ابتدای مدیریت فرشاد مقیمی همواره بر روی خودکفایی و توسعه سبد محصولات بومی تمرکز داشته این بار و در جدیدترین اقدام، تصمیم دارد تا این تفکر را به صنعت خودرو‌های تجاری نیز تزریق کند. خودرو‌های تجاری حوزه‌ای پیشرو در صنعت و کسب کار مردم کشور و ارگان‌ها به حساب می‌آید و از این جهت جایگاهی به مراتب مهمتر از خودرو‌های سواری در اقتصاد و صنعت کشور ایفا می‌کند. تمرکز گروه صنعتی ایران خودرو روی کاهش ارزبری در این حوزه و توسعه محصولات بومی جدید و دستیابی به بیش از ۹۰ درصد خودکفایی برای تیراژ ۸۲۰۰ دستگاه قدمی مهم در راستای اطمینان ازتامین بومی ناوگان خودرو‌های تجاری در آینده است.  

از صرفه جویی ارزی تا درآمدزایی ارزی

روند پرفراز و نشیب حضور شرکای خارجی و اتکا به آن‌ها این درس را به صنعت خودرو ایران داده است که نمی‌توان در ادامه تجربه تلخ گذشته را تکرار کرد و به همین جهت، ضربه کردن صنعت خودرو در برابر تحریم‌ها و بدعهدی خارجی‌ها بهترین راهکار ممکن است. ایران خودرو با اصل قرار دادن این تفکر تا کنون گام‌های مهمی در حوزه خودکفایی برداشته و صنعت خودرو با پایه‌های اساسی که تا کنون شکل گرفته فارغ از رویداد‌های سیاسی و حضور یا عدم حضور خارجی‌ها می‌تواند مسیری ستقل را در پیش بگیرد. ایران خودرو در این مسیر هر چند زمان زیادی از آن نگذشته، اما در میانه راه قرار دارد و با رسیدن به بلوغ، صادرات محصولات با امضای صد درصد ایرانی مهمترین دستاورد آن خواهد بود. مسیری که با صرفه جویی ارزی آغاز شده، در ادامه به درآمدزایی ارزی منجر خواهد شد و ثمره صبر، تلاش و گذر از سختی‌ها نمایان می‌شود.
 
منبع: شما نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: