May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۴۸۶۱
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
0
افزایش قیمت لوازم‌خانگی برقی، به کاهش تقاضا برای خرید این وسایل و افزایش تعمیرات منجر شده است. خرید یک یخچال «سایدبای ساید» باکیفیت متوسط این روزها دست‌کم ۶۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد‌؛ معادل دستمزد ۲۰ ماه حقوق یک کارگر ساده که این رقم در سه سال قبل، معادل دستمزد حدود ۸ ماه بود.

قیمت یک یخچال سایدبای ساید معادل دستمزد ۲۰ ماه حقوق یک کارگر ساده

به گزارش پول نیوز، افزایش قیمت لوازم‌خانگی برقی، به کاهش تقاضا برای خرید این وسایل و افزایش تعمیرات منجر شده است. خرید یک یخچال «سایدبای ساید» باکیفیت متوسط این روزها دست‌کم ۶۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد‌؛ معادل دستمزد ۲۰ ماه حقوق یک کارگر ساده که این رقم در سه سال قبل، معادل دستمزد حدود ۸ ماه بود.

مصرف‌کنندگان بازار لوازم‌خانگی می‌گویند توان خرید و نو کردن لوازم‌خانگی را مثل قبل ندارند لذا عمدتا به تعمیر همان داشته‌های خانگی رو آورده‌اند که البته در این رابطه نیز کمبودهایی درخصوص لوازم‌یدکی به‌ویژه در قطعات یخچال‌های خارجی به چشم می‌خورد.

البته این تمام ماجرا نیست چون از آن سو فروشندگان هم دل خوشی از این افزایش قیمت ندارند و ادعا می‌کنند فروش آنها به حداقل ممکن رسیده است و مشتری چندانی برای خرید در بازار نیست.

مهم‌ترین مشکلی که درحال‌حاضر بیش از عوامل دیگر خودنمایی می‌کند این است که میزان خرید مردم کاهش‌ یافته چرا که با توجه به افزایش هزینه‌ها برای بیمه، حمل‌ونقل، دستمزد و... قیمت لوازم‌خانگی افزایش‌ یافته است و مورد دیگری که روی افزایش قیمت لوازم‌خانگی تاثیر دارد وابستگی لوازم‌خانگی به ارز است زیرا نوسانات ارزی روی قیمت لوازم‌خانگی تاثیر مستقیم می‌گذارد. این شرایط به نقطه‌ای رسیده است که فعالان بازار لوازم‌خانگی می‌گویند تقاضا برای خرید لوازم‌خانگی به نقطه انجماد نزدیک شده است.

البته خروج شرکت‌های خارجی که به عرضه کالاهای قاچاق و فاقد خدمات پس از فروش منجر شده است و همچنین افزایش قیمت محصولات آنها، موجب استقبال مردم از تولیدات داخلی شد. تولیدات داخل کشور با کالاهای خارجی قابل رقابت هستند و بخشی از این استقبال ناشی از کیفیت خوب محصولات است.

تعداد ۱۶۴ شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی در ایران مشغول فعالیت هستند و بیشتر آنها از نظر کیفیت و استاندارد و تولید توانایی صادرات به کشورهای آسیای میانه را دارند.

یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی درخصوص دلیل تفاوت قیمت‌ لوازم‌خانگی ایرانی در فروشگاه‌های متفاوت گفت: سود قانونی فروشندگان لوازم‌خانگی ۷ درصد است اما برخی فروشگاه‌ها براساس تعهدی که به شرکت‌ها دارند یا برای پرداخت بدهی‌هایشان، سود خود را به ۲ یا ۳ درصد می‌رسانند و این موضوع باعث تفاوت قیمت بین فروشگاه‌ها است.

منبع : انتخاب

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: