May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۵۰۴۳
۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷
0
امروز صبح سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بالاخره بعد از کش‌‎وقوس‌های فراوان مجوز افزایش قیمت ۴۱ درصدی روانکارهای موتوری را به انجمن پالایشگاه داران روغن‌سازی کشور داد.

افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید

به گزارش پول نیوز، به نقل از عصر خودرو، هشت ماه پیش روغن سازان توانستند بعد از ۲ سال، مجوز افزایش قیمت ۵۵ و ۶۵ درصدی را به‌ترتیب برای روغن موتورهای بنزینی و دیزلی از سازمان حمایت دریافت کنند اما از هشت ماه پیش تا کنون هزینه‌های خرید لوبکات و ادتیو، هزینه‌های تولید، نیروی انسانی، بسته‌بندی، لوجستیک و توزیع به‌حدی بالا رفته که روغن‌سازان در این ماه‌های اخیر حتی توان تولید روغن‌های سطح بالا را هم نداشتند و به‌همین دلیل بازار با یک کمبود شدید مواجه شده بود. دریافت این مجوز ۴۱ درصدی هرچند باعث شد تا بخشی از محصولات سطح پایین از حاشیه ضرر خارج شده و وارد حاشیه سود چند درصدی بشوند اما احتمالا نمی‌تواند تاثیر شگرفی بر پوشاندن حاشیه ضرر سبدی تولیدکنندگان بگذارد و در مقابل تقلب و یا قاچاق روغن بایستد.

در هفته‌های گذشته مطالبی در هفته‌نامه خودروامروز منتشر شد که چالش‌های تولید روغن موتور در شرایط فعلی را چه از دید شرکت‌های پالایشگاهی و چه از دید بلندینگ‌ها مورد بررسی قرار داد. براساس آنچه از منابع آگاه این حوزه دریافت شده، تولید روغن موتور حتی بعد از افزایش قیمت ۴۱ درصدی که قرار است به زودی عملیاتی شود، همچنان با حاشیه ضرر همراه است. هرچند با اعمال این تغییر در قیمت‌ها، بخشی از روغن‌های سطح پایین بنزینی و دیزلی از حاشیه ضرر خارج شده و وارد حاشیه سود می‌شوند اما مشکل تولید روغن موتور‌های بنزینی سطح بالا و عموم دیزلی‌ها همچنان با ضرر همراه است. براساس آنچه محاسبات مالی نشان می‌دهد، روغن موتورهای بنزنی سطح بالا با حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ضرر تولید می‌شدند که همین مساله باعث شد تا تولید این محصولات به حداقل ممکن برسد و در بعضی موارد تولید آن متوقف شود. توقف تولید باعث کم شدن و به دنبال آن گران‌شدن محصولات مورد بحث در بازار می‌شود. مساله‌ای که در کوتاه مدت می‌تواند بازار سیاه راه بیاندازد و در بازه زمانی بلند مدت می‌تواند پای تقلب های سفید و سیاه را به بازار باز کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: