April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۵۵۴۳
۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
0
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: دولت سعودی پاسخ قانع کننده ای درباره فاجعه منا نداده است.

دولت سعودی پاسخ قانع کننده‌ای درباره فاجعه منا نداده است

به گزارش پول نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت و گوی ویژه خبری اظهار کرد: اگر می‌دانستیم دو سال از اعزام زائر به حج تمتع محروم هستیم از زائران نام نویسی نمی‌کردیم.

وی افزود: سال گذشته مراسم حج با ۱۵ هزار زائر و امسال با ۶۰ هزار زائر برگزار شد و امیدواریم سال آینده با فراگیر شدن واکسیناسیون مراسم حج تمتع با جمعیت کثیری انجام شود.

نواب گفت: درباره شهدای مکه و منا از روزهای نخست فاجعه پیگیر بودیم و دولت سعودی نیز می‌گوید هیأتی رابرای تحقیق و تفحص در این زمینه تشکیل داده است اما پیگیری ما همچنان ادامه دارد زیرا باید حق و حقوق شهدای این فاجعه پرداخت شود زیرا دیه آنها به عهده مدیران برگزاری مراسم است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره برگزاری دعای کمیل در مراسم حج نیز افزود: با طرف سعودی در این زمینه مذاکره کردیم و حتی اعلام کردیم این مراسم را در پشت بام مسجدالنبی برگزار کنیم اما سعودی‌ها می‌گویند تأمین امنیت برگزاری این مراسم برای ما مشکل است.

وی گفت: تاکنون دولت سعودی پاسخ قانع کننده‌ای درباره فاجعه منا نداده است.

نواب افزود: با توجه به اینکه دولت سعودی پیام مثبتی مبنی بر پذیرش زائران ایرانی برای حج عمره داده است اما این موضوع بستگی به تصمیم گیری مسئولان کشور دارد و سازمان حج و زیارت آماده برگزاری آن است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: برای برگزاری مراسم حج تمتع در شرایط کرونا برنامه ریزی کرده بودیم و با کشورهای دیگر نیز در این زمینه ارتباط داشتیم.

وی افزود: با اینکه همه کشورهای اسلامی از برگزار نشدن مراسم حج تمتع ناراحت هستند برخی نیز برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا از تعطیلی این مراسم استقبال کرده‌اند.

نواب گفت: حج واجب است و می‌توان شرایطی فراهم کرد که این مراسم بدون خطر برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: دولت سعودی سهمیه دو تا سه هزار نفری برای ایران در حج تمتع امسال قرار داد اما آن را منتفی کرد و در عین حال که گفتیم هر شرایطی می‌خواهید بگذارید اما امکان حضور زائران ایرانی را در مراسم حج امسال فراهم نکردند.

وی گفت: از ۶۰ هزار نفر زائر حج تمتع امسال ۴۵ هزار نفر به کشورهای دیگر اختصاص داده شده بود.

نواب با بیان اینکه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر فیش حج در اختیار دارند افزود: باید راهکاری برای افزایش سهمیه زائران ایرانی در مراسم حج تمتع بیابیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: تبدیل حج عمره به حج تمتع با توجه به متقاضیان انبوه و در نوبت حج تمتع امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج گفت: پیام ایشان شامل چهار محور معنویت، وحدت مسلمانان، دفاع از مظلومان و روشنگری بود.

نواب درباره اعزام زائران به عتبات عالیات نیز افزود: دولت عراق نیز می‌گوید زائران باید در عراق ویزا بگیرند البته این موضوع به مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور بستگی دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در دوران شیوع بیماری کرونا سازمان حج و زیارت در زمینه کمک‌های مومنانه اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: سامانه ابرات و رواق میقات در فضای مجازی برای مشتاقان زیارت عتبات عالیات و موضوعات آموزشی و فرهنگی راه اندازی شده است.

نواب گفت: بسیاری از کتاب‌ها نیز از طریق فضای مجازی برای متقاضیان ارسال می‌شود.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: