در گفت و گو با معاون آزادراه های شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید شد:
کد خبر: ۳۵۶۲۴۶
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
معاون آزادراه های شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر ضرورت توسعه ساخت آزادراه در کشور گفت: کشور برای رفع مشکلات داخلی نیاز به 10 هزار کیلومتر آزادراه یا کریدور ترانزیتی داخلی دارد.
کسب درآمد کلان با ساخت کریدور آزادراهی
جلال بهرامی در گفتگو با «پول نیوز» با بیان این مطلب، افزود: در عین حال ما نیاز به ساخت ۱۵ هزار کیلومتر آزادراه در شرق کشور داریم که این منطقه از کشور را آباد کند و محور توسعه شود. همچنین کشور به ۵ هزار کیلومتر دیگر نیاز دارد تا کریدور‌های ترانزیتی خود را فعال کند.
وی با بیان اینکه راه محور توسعه است و در جایی که راه وجود ندارد، باید راه بسازیم، افزود: ما اگر به خوبی به اهمیت این موضوع پی ببریم، باید ۲۰ هزار کیلومتر آزادراه در کشور بسازیم که این میزان کمتر از ۱۰ درصد جاده‌های فعلی کشور است.
بهرامی افزود: این در حالی است که ما کمتر از ۱.۵ درصد آزادراه در کشور ساخته ایم و هزینه‌هایی که بابت این عدم احداث می‌دهیم بسیار زیاد است و اگر این میزان را بسازیم، درآمد‌هایی که برای ما حاصل می‌شود، قابل مقایسه نخواهد بود و نه تنها دیگر این هزینه را صرف نمی‌کنیم، بلکه در فضای عدم النفعی که برای ما ایجاد شده، سود هم می‌کنیم و این مزیت تنها با ساخت کریدور آزادراهی محقق می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت نباید در این بخش وارد شود، افزود: بخش خصوصی باید این آزادراه‌ها را بسازند و از آن نگهداری و بهره برداری کنند و نگاه دولتی هم بر آن حاکم نباشد و وقتی این ضرورت وارد زندگی می‌شود که حق انتخاب مطرح شود و مردم انتخاب کنند که به خاطر رفاه خود از این مسیر‌ها عبور کنند و هزینه آن را هم بپردازند.
بهرامی با اشاره به اینکه این نگاه دولتی که بر محور توسعه حاکم شده است، منجر به توسعه نمی‌شود، گفت: متاسفانه نگاه توسعه‌ای در کشور وجود ندارد و این دیدگاه که قیمت کالا‌ها در کشور چند برابر می‌شود، اما در بخش آزادراهی نرخ‌ها فقط ۱۱ درصد افزایش می‌یابد، سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این بخش تشویق نمی‌کند.
وی با انتقاد از اینکه تصور می‌شود خارجی‌ها باید برای سرمایه گذاری در ایران وارد عمل شوند، گفت: درحالی که چنین نیست و کشور ما از سرمایه لازم برای توسعه راه‌ها و ساخت آزادراه‌ها در کشور برخوردار است و هیچ بخشی از راه سازی در کشور وابسته به کشور‌های دیگر نیست، اما متاسفانه کشور ما دچار خودتحریمی و مشکلات داخلی است.
بهرامی اضافه کرد: ما از علوم و دانش کافی در حوزه ساخت تونل، راه، راه آهن و... در کشور برخورداریم و هیچ کمبود و مشکلی در حوزه‌های راه سازی از قبیل طراحی، حفاری، نظارت، اجرا و حتی تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز نداریم و وقتی از این امکانات در داخل کشور برخوردار هستیم، باید از آن‌ها استفاده کنیم.
معاون آزادراه‌های شرکت توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در عین حال با اشاره به تنوع بالای شرکت‌های راه سازی در داخل کشور خاطر نشان کرد: ما نه تنها در حوزه ساخت و اجرا کمبود و مشکلی نداریم، در بخش شرکت‌ها نیز از تنوع بالایی برخورداریم، اما برای سرمایه گذاری باید ساختار‌ها را اصلاح کنیم و پیش ببریم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: