یک استاد دانشگاه در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۵۶۹۳۸
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
0
یک کارشناس اقتصادی بیان کرد: وقتی تورم بیش از ۴۰ درصدی در کشور وجود دارد، اما دولت مردان با آمار سازی‌ها اصرار دارند نرخ تورم را کمتر نشان دهند مشخص است اعتماد مردم به آن‌ها کم می‌شود.
نرخ تورم کلاف سردرگم در اقتصاد ایران است
به گزارش پول نیوز، کمتر کسی است که نداند وضعیت اقتصادی کشور از شرایط مطلوب و نرمال فاصله معناداری دارد. یکی از دلایل اصلی این امر نیز جنگ اقتصادی است که باعث شده تحریم‌های ظالمانه همه ابعاد اقتصادی کشور در داخل و خارج را تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که وضعیت تورم در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ رو به بهبود بود و حتی در مقاطعی نرخ تک رقمی را تجربه کرد، اما با آغاز فشار‌های خارجی از سال ۹۷ به بعد، به تدریج انتظارات تورمی بر رشد نرخ تورم تاثیر گذاشت و طبق آخرین گزارشی که مرکز آمار ایران در تیرماه ۱۴۰۰ منتشر کرد، شاهد تورم بالای ۴۰ درصد بودیم.

تورمی که اگر در این شرایط باقی بماند و یا در حالت بدبینانه با رشد بیشتری همراه باشد کار را برای دولت سیزدهم که اولین روز‌ها مسئولیت خود را آغاز کرده دشوار می‌کند تا جایی که ممکن است با عبور نرخ تورم از ۵۰ درصد، شاهد یک ابرتورم در اقتصاد ایران باشیم.

حالا با گذشت چند سال از مطرح شدن امکان بروز ابرتورم در اقتصاد ایران، این بحث دوباره مطرح و گمانه زنی‌ها درباره آن آغاز شده و به نظر می‌رسد دولت آیت‌الله رئیسی باید از امروز برای پیشگیری از این وضعیت و تلاش برای کاهش نرخ تورم برنامه‌ریزی کند.

در همین رابطه مرتضی زمانیان، کارشناس اقتصادی در کشور در گفتگو با پول نیوز عنوان کرد: اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته همواره در معرض نرخ تورم بالا بوده است، امـاعلیـرغم کاهش نسبی تورم در سال‌های منتهی به ۱۳۸۹ پس از اجرای برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها و نیـز گسترش بی سابقه تحریم‌های بین المللی بر بخش‌های مختلف اقتصاد ایـران، کمبـود منـابع ارزی ناشی از اعمال محدودیت‌های مالی و مبادلات اعمال شده بر کشور و رشد قابـل ملاحظـه نـرخ ارز و به تبع آن افزایش هزینه تمام شده تولید در کشور نرخ تـورم مجـدداً افـزایش یافتـه اسـت.

وی افزود: تورم از جمله مهم‌ترین شاخص‌های کلان اقتصادی است کـه اصـولاً یکـی از اهـداف سیاسـتی دولت‌ها مهار آن است. آثار ناشی از شوک تقاضا در بستر رشد نقدینگی یا مخـارج مـستقل، مـشکلات ناشـی از تـورم ساختاری، آثار ناشی از فشار هزینه و همچنین عواملی نظیر اثر تـورم جهـانی بـر جریـان ورودی کالا‌ها و خدمات از جمله عواملی هستند که شاخص قیمت‌های یک گروه را دچار تغییر می‌نمایند.

زمانیان عنوان کرد: نرخ تورم در ایران از سه ماهه چهـارم سـال ۱۳۸۹ و در پـی اجـرای قـانون هدفمنـد کـردن یارانه‌ها افزایش یافت، در حالی که در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ انتظار میرفت کـه نـرخ تـورم رونـد کاهشی به خود بگیرد، اما از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۰ عمدتاً در واکنش به برخی آثار تحریم‌ها به ویژه در بازار ارز رو به افزایش گذاشت و در اسفندماه ۱۳۹۱ به ۵/۳۰ درصد رسـید.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: در تیر امسال هرچند شهروندان ایرانی ساکن مناطق روستایی شاهد افزایش قیمت کمتری نسبت به شهروندان ساکن شهر‌ها در مقایسه با خرداد امسال بوده‌اند، اما واقعیت این است که فشار تورم بر روستاییان بیشتر است چراکه نرخ تورم سالانه در نقاط شهری ایران در تیر ۴۳.۷ درصد بوده، اما در مناطق روستایی ۵۳.۱ درصد!

وی ابراز کرد: نرخ تورم در ونزوئلا در فاصله ژانویه تا مه گذشته بالاتر از ۲۵۰ درصد گزارش شده و این نرخ در سال ۲۰۱۸ با ثبت رکوردی تاریخی به ۴۰۰ هزار درصد رسیده بود. تولید ناخالص داخلی ونزوئلا از سال ۲۰۱۳ تا کنون ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده و همین اتفاق ۶۵ درصد از خانوار‌های ساکن در این کشور را به زیر خط فقر فرستاده است. دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا وضع تحریم‌های آمریکا علیه کاراکاس را که از سال ۲۰۱۹ اجرایی شده، عامل اصلی وقوع بحران اقتصادی در این کشور می‌داند.

زمانیان خاطر نشان کرد: وقتی تورم بیش از ۴۰ درصدی در کشور وجود دارد، اما دولت مردان با آمار سازی‌ها اصرار دارند نرخ تورم را کمتر نشان دهند مشخص است اعتماد مردم به آن‌ها کم می‌شود در حالی که اگر صادقانه به مردم بگویند به این دلایل نرخ تورم افزایش یافته و با همراهی کارشناسان اقتصادی و مردم سیاست‌های درست را برای کاهش تورم اجرا کننند در یک دوره زمانی مشخص و در حین صبوری مردم بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: