April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناسان اقتصادی در گفت و گو با «پول نیوز» پیش بینی کردند:
کد خبر: ۳۵۷۲۵۱
۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
طی چند سال اخیر افزایش بی رویه قیمت ارز و طلا در کشور به گونه ای رقم خورد که با آغاز به کار دولت سیزدهم انتظار عموم جامعه بر کاهشی شدن این قیمت ها بود. اما این در حالی است که طی روزهای اخیر خلاف این انتظار را شاهد بوده ایم و اتفاقا نرخ طلا و ارز در کشور رو به افزایش گذاشته است.

چشم انداز بازار طلا و ارز در ماه های آینده

به گزارش پول نیوز،به طوری که به دنبال افزایش ۲۵ دلاری قیمت هر اونس جهانی طلا به سبب مسائل سیاسی- اقتصادی دنیا و مهمتر از آن، نوسانات به شدت افزایشی نرخ ارز در داخل، بازار سکه و طلا هم تکانی بزرگ خورد و این روند تا پایان هفته گذشته ادامه داشت؛ به گونه ‌ای که سکه ۱۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۲۳ هزار تومان گران شد.

با توجه به اینکه سه پارامتر اصلی اونس جهانی طلا، میزان عرضه و تقاضا در داخل و مهمتر از همه ثبات نرخ ارز در داخل کشور، تعیین‌کننده روند بازار سکه و طلا خواهد بود، همچنین از آنجایی که نرخ طلا وابستگی مستقیم به نرخ ارز دارد، با توجه به نهایی شدن اعضای کابینه دولت جدید و آغاز به کار وزرا، کارشناسان امیدوارند که بازار ارز تحت کنترل قرار گیرد و به ثبات نسبی مناسب برسد.

ریزش قیمت ها بعید است

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی در پیش بینی خود از قیمت طلا و دلار تا پایان سال جاری گفت: نرخ دلار و طلا وابسته به هم هستند و قیمت طلا متاثر از نرخ دلار است. پیش بینی می شود که این بازارها نسبت به بقیه بازارها از ثبات بیشتری برخوردار باشند.

ابوالقاسم آقادوست در گفت و گو با «پول نیوز» ادامه داد: با توجه به برنامه هایی که دولت جدید اعلام کرده، دولت سیزدهم بسیار مصر است که در بازار ارز ثبات برقرار کند و به نظر می رسد که تا حدود زیادی در این زمینه موفق خواهد شد.

وی با بیان اینکه در عین حال بحث برجام و توافقات وین و برداشته شدن تحریم ها و مسائل بین المللی تاثیر مستقیم بر روی نرخ ارز دارد، تاکید کرد: اما دست کم تا پایان سال جاری اگر هم رشدی در این بازار اتفاق بیفتد، کمتر از 10 درصد و به صورت بسیار کنترل شده خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: البته بعید است که شاهد ریزش قیمت ها در بازار طلا و دلار باشیم.

تلاطم در بازار طلا و ارز

همچنین یک کارشناس اقتصادی دیگر در ارزیابی خود از وضعیت بازار طلا در هفته های آینده گفت: نرخ طلا تحت تاثیر نرخ دلار است. یعنی اونس جهانی ضرب در قیمت دلار می شود و قیمت طلای موجود در بازار به دست می آید.

محمد حسن نژاد در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب افزود: لذا ما اگر بتوانیم قیمت دلار را پیش بینی کنیم، قیمت طلا هم خود به خود قابل پیش بینی است.

وی همچنین با اشاره به تاثیرات بحران های افغانستان و پیروزی طالبان در این کشور اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که در کشور افغانستان در حال وقوع است، به نظر می رسد که طی یکی دو هفته آینده شاهد تلاطم در بازار طلا و ارز خواهیم بود.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: البته تصور نمی کنم نرخ دلار به گونه ای افزایش یابد که مانند دوره قبلی ناگهان با جهش دوبرابری قیمت دلار مواجه شویم. به عبارتی ممکن است نرخ دلار به مرز 30 هزار تومان برسد و مجددا با افت قیمت مواجه شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: