نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با «پول نیوز»:
کد خبر: ۳۵۷۳۲۳
0
نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه دولت نباید از بازار اجاره مسکن در سال آینده غافل شود گفت: دولت به جز برنامه های میان مدت و بلندمدتی که در بخش اجاره مسکن طراحی کرده، باید برنامه های کوتاه مدت نیز تنظیم کند.

قیمت مسکن در دولت سیزدهم میل به کاهش ندارد

به گزارش پول نیوز، حسام عقبایی در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب افزود: در این راستا در بستر بودجه سال 1401 دولت باید تسهیلات و سوبسیدی را برای مستاجران در نظر بگیرد تا بتوانند در سال آینده خود را با رشد قیمت مسکن و رشد اجاره بها مطابقت داده و هماهنگ کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه این تسهیلات نباید در قالب تسهیلات نمایشی باشد، تصریح کرد: به این معنا که تسهیلات اجاره مسکن ترجیحا سود و کارمزد نداشته باشد و اگر قرار بر این باشد که دارای کارمزد باشد، نباید بیشتر از 3 درصد باشد.

 

زمان واریز وام ودیعه مهم است

 

عقبایی تاکید کرد: ضمن اینکه این تسهیلات به موقع ارائه شود که به درد مستاجران بخورد. یعنی حداکثر تا پایان بهار 1401 به مستاجران ارائه شود که مستاجران بتوانند در فصل تابستان از آن بهره برداری کنند، نه اینکه اعطای این تسهیلات به فصل زمستان موکول شود؛ چون در این صورت فایده ای ندارد و لذا دولت باید به فکر این موضوع برای سال آتی باشد.

 

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران همچنین با اشاره به اینکه دوران پیک جابه جایی مستاجران هر ساله تا پایان شهریور ماه است، گفت: از مهر ماه به بعد جابه جایی کمتری را در بخش اجاره داریم و در نیمه دوم سال آرامش بیشتری در حوزه اجاره و اجاره بهای مسکن برقرار می شود.

 

دولت ناجی بازار اجاره

 

وی افزود: با این حال دولت نباید از بازار اجاره مسکن در سال آینده غافل شود و باید از هم اکنون و در اسرع وقت برای این موضوع چاره اندیشی کند. چون در سال آینده اگر قیمت اجاره بها افزایش پیدا کند و ستاد ملی کرونا دیگر نتواند مصوبه ای در این خصوص ابلاغ کند، با افزایش قیمت اجاره بها به صورت افسارگسیخته، مستاجران دچار مشکل خواهند شد.

 


بیشتر بخوانید: افزایش اجاره‌بها درپی رشد 40 درصدی اجاره‌نشینی در یک سال گذشته


 

عقبایی تاکید کرد: لذا پیشنهاد ما این است که دولت به جز برنامه های میان مدت و بلندمدتی که در بخش اجاره مسکن طراحی کرده، برنامه های کوتاه مدت نیز تنظیم کند.

 

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در ادامه درخصوص وضعیت کنونی بازار اجاره بها نیز تشریح کرد: مانند سال 99، در سال جاری نیز طبق مصوبه ستاد ملی کرونا میزان اجاره بها در شهر تهران 25 درصد افزایش قیمت داشت، در کلانشهرها 20 درصد و در سایر شهرها موجران می توانستند میزان اجاره بها را حداکثر تا 15 درصد افزایش دهند.

 

بازار اجاره امسال آرام ماند

 

وی ادامه داد: از این رو امسال تقریبا بازار اجاره بی تلاطمی را شاهد بودیم. یعنی تقریبا بیش از 60 درصد قراردادهای اجاره در کشور تمدید شد و در خصوص سایر قراردادها هم افزایش اجاره بهای بیش از 20 درصدی منوط به پذیرش مستاجر بود و در غیر این صورت با توجه به اینکه نمایندگان سه قوه در ستاد ملی کرونا حضور دارند، مقرر شد که شوراهای حل اختلاف وارد شوند.

 

عقبایی یادآور شد: به این صورت که اگر موجری بخواهد بیش از 25 درصد افزایش قیمت در شهر تهران یا سایر شهرهای مورد اشاره ایجاد کند، قاعدتا دستور تخلیه صادر نمی شود و همین مسئله کمک کرد که تلاطم بازار مسکن تاحدودی در حوزه اجاره بخواید و بازار آرامی را در بخش اجاره داشته باشیم که این آرامش تا پایان سال برقرار خواهد بود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: