نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با «پول نیوز» پیش بینی کرد:
کد خبر: ۳۵۷۸۴۴
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
0
نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اعلام کرد: از اواخر شهریور ماه یعنی در نیمه دوم سال 1400 به مرور شاهد ریزش قیمت ها در بازار معاملات مسکن خواهیم بود.

آغاز ریزش قیمت مسکن از اواخر شهریورماه

 

حسام عقبایی در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب افزود: البته این ریزش قیمت مسکن به تدریج اتفاق می افتد و یکدفعه نخواهد بود و در عین حال میزان معاملات هم بهبود خواهد یافت.

وی ادامه داد: پیش بینی من این است که تا پایان سال جاری ما شاهد وضعیتی خواهیم بود که در آن ریزش قیمت مسکن اتفاق می افتد و البته این ریزش به معنی کاهش قیمت مسکن نیست. کاهش قیمت به این معناست که قیمت ها از قیمت واقعی مسکن پایین تر بیاید، اما ریزش به این معنا است که آن قیمت های حباب گونه، سونامی گونه و سوداگرانه قیمت مسکن شکسته شود و قیمت مسکن به قیمت واقعی خود نزدیکتر شود.

این کارشناس مسکن یادآور شد: درمجموع روند بازار مسکن را از اواخر شهریور ماه به سمت ریزش قیمت مسکن و افزایش نسبی میزان معاملات مسکن پیش بینی می کنم.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی در رشد غیرمنطقی قیمت مسکن گم است

عقبایی در پاسخ به اینکه این ریزش قیمت مسکن آن هم در شرایطی که با افزایش قیمت مصالح ساختمانی از قبیل سیمان، میلگرد، آهن، فولاد و... روبه رو هستیم، چگونه امکان پذیر است، گفت: رشد قیمت مسکن به قدری نابجا و نامتعارف و بالا بوده که رشد نرخ مصالح ساختمانی که سهمی 10 تا 30 درصدی در قیمت مسکن دارد، در این رشد نامتعارف و غیرمنطقی گم است.

وی ادامه داد: هرچند که وظیفه دولت جدید این است که قیمت مصالح ساختمانی به خصوص مصالح و کالاهای پایه ساختمانی مثل فولاد و سیمان را کنترل کند تا بهانه ای به دست تولیدکنندگان و بساز و بفروش ها و سایر کسانی ندهد که در این حوزه سرمایه گذاری می کنند و توقع برداشت دارند.

کاهش 50 درصدی معاملات نسبت به سال 99

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران همچنین با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه خرید و فروش مسکن در رکود بسیار عمیقی هستیم، گفت: میزان معاملات مسکن در سال 1400 نسبت به سال 1399 تقریبا نزدیک به 50 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در سال گذشته نیز این کاهش حجم معاملات را شاهد بودیم و رکود عمیقی بر حوزه معاملات مسکن در بخش خرید و فروش حاکم شد. درمجموع، میزان معاملات مسکن بسیار کاهش پیدا کرده و در واحدهای بزرگ متراژ و در شهرهای بزرگ مخصوصا در نقاط شمالی شهرهای بزرگ این رکود بسیار شدیدتر و میزان معاملات بسیار کمتر است.

دامنه سود انبوه سازان بسیار بالاست

عقبایی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم اظهار داشت: یکی از دلایل بروز این رکود، کاهش قدرت خرید مردم و دلیل دیگر، رشد نامتعارف، غیرمنطقی، سونامی گونه، جهشی و سوداگرانه قیمت مسکن است. یعنی قیمت مسکن از آن حدی که باید باشد، بسیار بالاتر رفته است و دامنه سود تولیدکنندگان و یا انبوه سازان از آن سودی که باید باشد، بسیار بالاتر در نظر گرفته شده است.

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در پایان خاطر نشان کرد: همین امر موجب شده که رکود بازار مسکن بیشتر تشدید شود. از طرف دیگر مقایسه قیمت ها در بازار مسکن با بازارهای موازی مثل بازار طلا و ارز و یا تغییرات آنها، خود در بالارفتن قیمت مسکن تاثیرگذار بوده و همین رکود موجب شده که کاهش میزان معاملات عمیقی را طی دهه های اخیر تا کنون یعنی در سال 1400 تجربه کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: