عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران در گفت و گو با «پول نیوز» خبر داد:
کد خبر: ۳۵۷۹۸۰
۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
0
عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران و دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: در مقایسه با دیگر کشورها ما شاهد اتلاف حجم بالایی از انرژی در ساختمان ها هستیم و دلیل آن این است که در کشور ما انرژی، بها و ارزش واقعی خود را ندارد.

اتلاف حجم بالای انرژی در ساختمان ها

 

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب تصریح کرد: در کشور ما هرچه ارزش و هزینه بیشتری داشته باشد، بیشتر به سمت پاسداشت آن می رویم. اما اگر ارزش و بهای آنچنانی نداشته باشد، برای آن هزینه زیادی صرف نمی کنیم.

وی افزود: البته به دلیل اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان و قوانین و مقررات وضع شده در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها تاحدودی مصرف بهینه انرژی مدنظر قرار گرفته و در حال حاضر به  کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها بیش از پیش توجه می شود که نمونه آنها استفاده از در و پنجره های دوجداره است. اما با این حال به دلیل ارزان بودن نرخ انرژی، آنطور که باید مسئله مدیریت مصرف و کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها لحاظ نشده است.

صالحی در این راستا تشریح کرد: به طور نمونه تامین روشنایی و نور در ساختمان های ما نقشی ندارد. این در حالی است که در کشورهای دیگر طراحی بسیاری از مراکز و ساختمان ها از قبیل فرودگاه ها به گونه ای است که در طول روز چراغی روشن نمی شود و با نور طبیعی روشنایی فرودگاه ها تامین می شود؛ اما در ایران چنین نیست.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن تهران در خصوص دلیل این مسئله توضیح داد: دلیل آن این است که مهندسان طراح، محاسب و معمار فرودگاه های ایرانی، موضوع انرژی را به عنوان یک آیتم مهم در ایران در نظر نگرفته اند. در حالی که در خارج از کشور موضوع انرژی بسیار مهم است و در طراحی ساختمان ها لحاظ می شود.

به گفته این کارشناس انرژی، در سایر ساختمان های بزرگ ایران نیز اگرچه موضوع بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها بسیار مهم است، اما اجباری وجود ندارد که مسئله مصرف انرژی در بخش تامین روشنایی ساختمان ها و بخش های دیگر در نظر گرفته شود، اما البته خوشبختانه در ابعاد دیگر نظیر بخش تامین سرمایش و گرمایش در ساختمان ها اقدامات مهندسی خوبی در کشور انجام گرفته که قابل تقدیر است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: علیرغم اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها، در ایران حتی در ساختمان های بزرگ هم بهینه سازی مصرف انرژی از قبیل تامین روشنایی ساختمان ها مورد توجه جدی قرار نمی گیرد و اجباری برای این منظور وجود ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر نقش مهم آموزش در مدیریت مصرف انرژی و ضرورت پاسداشت کار گروهی که باید از دوران کودکی و در مدارس شروع شود، گفت: اگر ابعاد مختلف جامعه و سبک های متفاوت زندگی شهروندان را در نظر بگیریم، باید ببینیم که با چه شهروندانی روبه رو هستیم و آیا این شهروندان آمادگی آموزش پذیری را دارند و یا چنین نیست.

عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: واقعیت آن است که ارزشمند بودن انرژی را باید از دوران کودکی به افراد یاد بدهیم. اما متاسفانه به دلیل ارزان بودن انرژی در کشور توجهی به این مسئله نمی شود. لذا باید ارزش انرژی در کشور بالا برود تا مدرسان دلیل ارزشمند بودن انرژی را به دانش آموزان تفهیم کنند و درخصوص اهمیت انرژی در حوزه های تولید، صنعت، اشتغال زایی و صادرات توضیح دهند.

وی خاطر نشان کرد: اما چون حکومت و حاکمیت و مجلس آنطور که باید ارزشی برای کاهش مصرف انرژی قایل نیستند؛ لذا نمی توانیم آموزش در بخش انرژی را موفقیت آمیز قلمداد کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: