کد خبر: ۳۵۹۶۵۸
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
0
عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: تولید مسکن در سطحی که دولت برنامه‌ریزی کرده است بازار اجاره را از فشار تقاضا و افزایش قیمت‌ها خارج می‌کند.

ساخت سالانه یک میلیون مسکن، بازار اجاره را از فشار تقاضا خارج می‌کند

«سیدمحمد مرتضوی» امروز (یکشنبه) درباره وضعیت بازار اجاره و راهکار کنترل آن افزود: بسیاری از مردمی که امروز دنبال اجاره واحد مسکونی هستند با تغییر الگوی سکونتی و دسترسی به منازل مناسب از نظر قیمت و کیفیت، به‌جای رهن واحد یک میلیاردی در شمال شهر تهران اقدام به خرید خانه می‌کنند.

مرتضوی گفت: اکنون تقاضا به یکباره از حد نرمال بالاتر رفته و موجب افزایش قیمت شده است؛ بخشی از این افزایش قیمت هم پیشنهاد خود مالکین است؛ درشرایطی که برای یک خانه چند مشتری وجود دارد بنگاه‌ها و مشاورین املاک نیز از این رقابت بهره‌برداری می‌کنند.

به گفته این فعال بخش مسکن، وقتی دارایی ملکـی افزایش می‌یابد مالکان به همان نسبت خود را موجه می‌بینید که اجاره بیشتری دریافت کنند، چون معتقد هستند مسکنی که یک میلیارد می‌ارزید هفت میلیارد شده است و باید هفت برابر اجاره دریافت شود. البته رقم اجاره هفت برابر نشده است چون توان پرداخت اجاره به نسبت رشد قیمت وجود ندارد.

این فعال بخش مسکن به نقش بنگاههای ملکی اشاره کرد و گفت: در این بازار مداخله واسطه‌های ملکی می‌تواند یک بار دیگر افزایش قیمت‌ها را در پی داشته باشد و وقتی معضلی به اسم کمبود واحد مسکونی وجود دارد، راهکار درست رفع کمبود مسکن است تا به‌صورت ریشه‌ای و اساسی این مشکل حل شود.

تولید میلیونی مسکن که سال‌های متوالی رویایی در حوزه ساخت و ساز بود، این روزها در یک قدمی تحقق و اجرا قرار گرفته است. به نظر می‌رسد، قرار است به پشتوانه قانون «جهش تولید مسکن» به سال‌های دوری بازگردیم که رقم تولید مسکن از مرز ۶۰۰ هزار واحد عبور می‌کرد چرا که تولید سالیانه مسکن از متوسط ۶۰۰ هزار واحد در سال‌های ١٣٩٢ و قبل از آن، در حال حاضر به متوسط سالیانه نزدیک به ۴٠٠ هزار واحد رسیده است.

ساخت میلیونی مسکن ابتدا یک شعار انتخابانی تلقی می‌شد، اما طولی نکشید که با پیروزی طراح اصلی آن به جلسات هیات دولت رسید و حالا در جلسات هفتگی بین سازندگان مسکن و مسوولان فعلی وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است و البته در یک قدمی اجرا قرار دارد.

برنامه ساخت میلیونی مسکن این‌طور تقسیم بندی شده است که برای احداث آن قرار است ۳۵۰ هزار واحد مسکونی توسط سازندگان خوشنام در بخش خصوصی انجام شود، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، ۳۰۰ هزار واحد به عنوان مسکن حمایتی و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی ساخته شود و در مجموع یک میلیون واحد مسکونی تنظیم شده است. دولت در تلاش است با ارائه راهکار برای تامین مصالح این طرح که گفته می شود ۱۰ میلیون تن فولاد و ۳۰ میلیون تن سیمان است، پای بخش خصوصی را برای حضور به‌موقع در اجرای طرح باز کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: