May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت و گو با پول نیوز مطرح شد؛
کد خبر: ۳۵۹۶۸۰
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
بروکراسی موجود در کشور بسياري از سرمايه گذاراني كه از لابي و رانت برخوردار نيستند را از حوزه مسكن منصرف مي كند.

علت ناهمواری ساخت مسکن

محسن فلکی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص بروکراسی موجود در مسیر ساختمان سازی بیان کرد: در كشور ما عوامل مختلفي در قيمت مسكن تاثير گذار است كه بعضي هزينه ها را می توان تا اندازه چشمگيري كاهش و حتي به صفر رساند كه در نهايت قيمت تمام شده مسكن تقليل يابد.

 

وی توضیح داد: يكي از اين هزينه ها در واقع در راه کاعذ بازی هدر می رود كه بروکراسی موجود در مسیر ساخت مسکن، هزینه های بسیار زیادی را بر سازندگان تحمیل می کند.

 

این کارشناس اعلام کرد: در واقع كاغذ بازي و بروكراسي اداري هزینه های اضافه بر ساخت و ساز و حتی زمان بر به سازنده تحميل مي شود و عملا بسياري  از سرمايه گذاراني كه از لابي و رانت برخوردار نيستند را  از حوزه مسكن سرمايه گذاري درحوزه ساخت و ساز مسكن منصرف مي كند.

 

فلکی توضیح داد: متاسفانه در كشور ما بيشتر از اينكه به تجارب موفق كشورهاي ديگر و بومي سازي اين تجارب اهميت داده شود با برخورد سليقه اي و بخشنامه ها و دستور عمل هاي كه نشات گرفته از نگاه اشتباه به حوزه مسكن است عمل مي شود.

 

بیشتر بخوانید: عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت مسکن

 

به گزارش پول نیوز؛ کلمه «بوروکراسی» از کلمه «bureau» به معنای «میز» یا «دفتر کار» و کلمه «Kratos» به معنای «قدرت سیاسی» مشتق شده است.

 

واژه بوروکراسی را نخستین بار اقتصاددانی فرانسوی به نام ونسان دو گورنه در سال ۱۷۴۵ استفاده کرد. 

در سالهای گذشته در کشورهایی اروپایی مدیریت بروکراسی یا کاغذ بازی جایگزین مدیریت واقعی شده بود که از دید ماکس وبر ویژگی‌های تشکیل‌دهنده یک بوروکراسی عبارت است از:

۱. تقسیم انعطاف‌ناپذیر کار

۲. به انجام رسیدن کار در یک فضای ثابت و معین

۳. وجود زنجیره‌ از پیش تعیین‌شده دستورات

۴. وجود مقررات برای محدود کردن قدرت و تصمیم‌گیری

۵. وجود سلسله‌مراتب سازمانی

 

در حالی ‌که ماکس وبر به صراحت طرفدار استقرار بوروکراسی‌ها نبود، اما معتقد بود بوروکراسی کارآمدترین شکل سازماندهی فعالیت‌های انسانی را فراهم می‌کند. وبر همچنین باور داشت این سیستم تهدیدی واقعی برای آزادی‌های فردی است که مردم از آن برخوردارند. در حالی که بوروکراسی نقشی اساسی در عقلانیت جامعه در غرب بازی می‌کند، این عقلانیت جهان را به سمت «یک شب قطبی تاریک و یخ‌زده» سوق خواهد داد.

 

ساخت و ساز مسکن  در گردنه بروکراسی قرار دارد

 

پیشنهادشده است که صدور پروانه ساختمانی با تشکیل یک ستاد ویژه به وزارت راه داده شود.

 

اجرای طرح جهش تولید مسکن با چند راهکار می تواند عملیاتی باشد، شرایط تحقق هدف گذاری های دولت درحوزه مسکن محقق می‌شود اگر فرآیند ساخت وساز به مردم واگذارشود امکان عملیاتی کردن برنامه جهش تولید مسکن فراهم خواهد شد.

 

بوروکراسی اداری موجب افزایش 3 تا 5 میلیون تومان هر متر مربع ساختمان است.

 

متاسفانه در شهرداری و سازمان نظام مهندسی با طولانی بودن روند مراحل اخذ پروانه رو به رو هستیم و این بازه زمانی طولانی تاثیر منفی بر سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان گذاشته و باعث افزایش قیمت تمام شده واحدهای ساخته می‌شود.

 

در واقع هر چه در شهرداری و یا سازمان نظام مهندسی از بروکراسی اداری و مراحل اخذ پروانه اجتناب شود و کارهای مربوطه سریع‌تر انجام گیرد، مسکن ساخته شده با قیمت کمتری به دست متقاضی خواهد رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: