در گفت و گو با پول نیوز مطرح شد؛
کد خبر: ۳۶۰۵۶۷
۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای موجب افزایش قدرت چانه زنی ایران مقابل غرب می شود و ایران می تواند با کنترل تحریم ها بخصوص از بعد روانی بسیار موثر باشد.
افزایش چانه زنی ایران در شورای امنیت
دکتر شهریار بیان دکترای روابط بین الملل و اقتصاد سیاسی بین الملل در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های و بالا رفتن قدرت چانه زنی ایرران در شورای امنیت به خبرنگار پول نیوز گفت: با عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های موجب افزایش قدرت چانه زنی ایران مقابل غرب می‌شود و ایران می‌تواند با کنترل تحریم‌ها بخصوص از بعد روانی بسیار موثر باشد. در حال حضر غربی‌ها خیلی مصمم هستند که هر چه زودتر با ایران به توافق برسند که این توافق قطعا تحریم‌ها را بی اثر خواهد کرد.

وی در خصوص اعضای شورای امنیت گفت: دوتا کشور که عضو دائم شورای امنیت هستند، چین و روسیه که دو عضو اصلی سازمان شانگ‌های هم هستند و ایران می‌تواند از چتر حق وتوی چین و روسیه در سازمان شانگ‌های بهره ببرد و امریکا و دیگر کشور‌های عضو دائم شورای امنیت نمی‌توانند علیه ایران قطعنامه‌ای صادر کنند.

بیشتر بخوانید:
 
بیان با اشاره به افزایش وزن چانه زنی ایران در مقابل غرب توضیح داد: در واقع عضویت دائم در سازمان شانگ‌های وزن ایران را در چانه زنی‌های آینده مقابل کشور‌های غربی افزایش داده است. همچنان که ایران در حال حاضر شوق و ذوق کمتری نسبت به مذاکره داشته است، شاید علاقه‌مند باشیم که تحریم‌ها را هرچه زودتر فیصله بدهیم، ولی با این روند در خصوص مذاکرات دست بالا را مقابل کشور‌های غربی و آمریکا داشته ایم و اگر به همین صورت بگذرد کشور‌های غربی نگران خواهند شد که امکان رفتن ایران بسوی ساخت سلاح هسته‌ای را افزایش دهد، ولی ایران با توجه به فتوایی که مقام معظم رهبری در خصوص سلاح هسته‌ای بیان کرده است، ایرن قصد ساخت این سلاح را ندارد.

وی ادامه داد: در پایان باید گفت که وزن اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی را افزایش داده است چه در منطقه و چه در جهان. در واقع با عضویت ایران در این سازمان دسترسی ایران به بازار‌های جهان است و با احیای جاده ابریشم ایران پولی باشد بین شرق و غرب و برای جذب سرمایه گذار خارجی بسیار تاثیر گذار باشد.

بیان اظهار کرد: نقاط منفی سازمان شانگ‌های واگرایی چین و هند است که اختلافات سیاسی و اقصادی دارند و روسیه باید تلاش کند که واگرایی بین چین و هند را کاهش دهد تا سازمان نقطه ضعفی نداشته باشد. اختلافات هند و پاکستان هم واگرایی بین آن‌ها وجود دارد که ایران نیز می‌تواند در حل اختلافات مرزی این کشور‌ها تاثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه گفت: اینکه طی چند ساله می‌توان با حضور در سازمان شانگ‌های بتون اقتصاد کشور را توسعه و احیا کرد، بستگی به تلاش و همت خودمان و مسئولین را می‌طلبد و اگر ما بتوانیم در زمینه سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز را افزایش دهیم و دیگر اینکه استفاده از نیرو‌های متخصص داخلی و دلسوز و همچنین اصلاخاتی در زمینه ساختار اقتصادی داشته باشیم با توجه به پتانسیلی که سازمان شانگ‌های وجود دارد بین ۵‌ای ۱۰ سال تاثیرات مثبت حضور در این سازمان را در توسعه کشور ببینیم.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به تحولاتی که در داخل است و نگاه مثبت و موثری نسبت به توسعه اقتصادی وجود دارد در ۱۰ سال آینده توسعه اقتصادی و سیاسی و توسعه در دیگر جنبه‌های رشد وتوسعه، امیدوارتر می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: