کد خبر: ۳۶۰۶۰۵
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
0
رضا پدیدار، تهاتر نفت با کالا را مدل مناسبی دانست و تصریح کرد که می‌توان از فرصت عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های برای تقویت و توسعه دیپلماسی انرژی کشور بهره برد.
تقویت دیپلماسی انرژی ایران با عضویت در سازمان شانگهای
«رضا پدیدار» با اشاره به اینکه هنوز درباره روابط اجرایی، عملیاتی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در سازمان همکاری‌های شانگ‌های تصمیمی گرفته نشده، ادامه داد: باید منتظر بود و دید که چگونه می‌توان از فرصت عضویت در این سازمان برای توسعه دیپلماسی انرژی استفاده کنیم.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: با تهاتر نفت، کشور می‌تواند از ظرفیت‌های تولید خود استفاده کرده و مشکل صادرات را در شرایط تحریم تا حد زیادی حل کند.

پدیدار افزود: این اتحادیه ضوابطی را بین اعضا فراهم کرده تا بتوانند تعامل اقتصادی و عملیاتی داشته باشند و از معافیت‌های یکدیگر بهره‌مند شوند تا جریان کسب و کار تسهیل شود.

وی یکی از مسائل مهم در سازمان همکاری‌های شانگ‌های در روابط مالی و اقتصادی را پذیرش الزامات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای تی اف) دانست و گفت:، اما این هنوز به ایران ابلاغ نشده و نمی‌دانیم این موضوع در دامنه کشور‌های شانگ‌های است یا نهاد‌های بیرون از این سازمان و تشکل‌های شانگ‌های را نیز شامل می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه استفاده از تهاتر نفت با کالا می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها در صادرات نفت کمک کند، افزود: با تهاتر همچنین می‌توان از ظرفیت تولید نفت کشور نیز به طور کامل استفاده کرد.

پیش از این وزیر نفت گفته بود که رویکرد فعالی برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها در پیش گرفته و با استفاده از روش‌های موجود و سایر روش‌ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت پیاده کرده و در این راه از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود.

جواد اوجی تأکید کرد که از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های اجرایی در فروش نفت استفاده خواهد شد و همچنین روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری در کشور هم وجود دارد.

برنامه اوجی برای افزایش ظرفیت صادرات نفت نشان می‌دهد وی آن را بدون نگاه به لغو تحریم و به فرض ماندگاری تحریم‌ها با هدف دور زدن آن و افزایش فروش نفت با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و… تدوین کرده است. وزیر نفت در برنامه خود با عنوان «برنامه وزارت نفت، خط مقدم جنگ اقتصادی» به سه رویکرد تنوع‌سازی روش‌های فروش، تهاتر نفت با کالا و احیای توافق‌نامه استراتژیک با کشور‌های مختلف برای افزایش صادرات نفت در دوران تحریم اشاره کرده بود. در این بین یکی دیگر از راهکار‌هایی که وزارت نفت قصد دارد با بهره‌گیری از آن به افزایش رقم صادرات نفت ایران اقدام کند، «تهاتر نفت با دستگاه‌های اجرایی» است.

در این روش، تهاتر نفت با مشارکت در سرمایه‌گذاری پیمانکاران بزرگ خارجی انجام می‌شود، به این صورت که در ازای خدمات و کالا‌هایی که این پیمانکاران برای انجام پروژه‌هایشان در ایران هزینه می‌کنند به جای ارز به آن‌ها نفت داده می‌شود. طبق اخبار واصله، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی و نیمه‌تمام از اولویت‌های وزارت نفت برای بهره‌گیری از این روش است، همچنین در این زمینه وزیر راه و شهرسازی نیز بر استفاده از روش تهاتر نفت با پیمانکاران خارجی برای تکمیل پروژه‌های حمل‌ونقلی تأکید کرده است.

تهاتر یکی از شیوه‌های مرسوم تجارت بین‌الملل است و به سه شیوه تهاتر خرده‌فروشی، تهاتر بین‌سازمانی و تهاتر بین‌المللی انجام می‌شود. طبق آمار وزارت بازرگانی آمریکا، در دنیا ۳۰ درصد معاملات تجاری به شیوه تهاتر انجام می‌شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: