کد خبر: ۳۶۱۰۹۰
۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی بانک مرکزی را موظف کرد با فعال کردن سازوکارهای بانکی و اقتصادی ارزهای موجود در خارج از کشور را به داخل بازگرداند.
فعال کردن سازوکارهای بانکی و اقتصادی برای بازگرداندن ارزهای موجود در خارج از کشور
سید ابراهیم رییسی روز یکشنبه 4 مهر در دهمین جلسه ستاد هماهنگی‌های اقتصادی دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد را مکلف کرد در بررسی عملکرد بودجه سنوات قبل و تدوین بودجه سال آینده دیدگاه‌های کارشناسانه نهاد‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات را لحاظ کرده و اشکالات و آسیب‌های مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه را برطرف کنند.

رییس‌جمهوری همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد تا در اسرع وقت سامانه جامع تجارت را فعال کند.

آیت الله رییسی با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در بازار و انجام اقدامات پیشگیرانه از نوسانات ارزی، بانک مرکزی را موظف کرد با فعال کردن ساز و کار‌های بانکی و اقتصادی، ارز‌های موجود در خارج از کشور را به داخل بازگرداند.

در ادامه این جلسه موضوع توسعه تجارت و برطرف شدن موانع صادرات و مدیریت واردات با رویکرد صادرات محوری بررسی و اصلاحات لازم در این زمینه انجام و مقرر شد مصوبه اصلاح شده برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شود.

اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین بر لزوم اجرای موافقتنامه گمرکی منعقد شده با کشور‌های مختلف در راستای برطرف شدن موانع و بهبود شرایط تجارت و نیز تامین زیرساخت‌های لازم برای افزایش حجم تجارت از جمله در بخش کشتیرانی و حمایت از صادرکنندگان کوچک تاکید کردند.
 
 
در روز‌های اخیر بهای دلار در بازار ایران روندی افزایشی را تجربه کرده است. بر این اساس بهای دلار در هفته اخیر روندی نوسانی را تجربه کرده است و هر دلار آمریکا رد صرافی‌های بانکی از نیمه کانال ۲۷ هزار تومان و در بازار ازاد از نیمه کانال ۲۸ هزار تومان عبور کرده است. سوال مهم، اما اینجاست که بازگرداندن ارز‌های موجود در خارج از کشور به داخل ایران امکان‌پذیر است؟
 
در همین رابطه آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره سیاست موثر بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز‌های خارج از کشور گفت: تنها راه، تبدیل موجودی‌ها به اسکناس و انتقال آن به داخل کشور است که در این حالت هم در هر کشوری در این رابطه مقرراتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار داد. حداقل موازین قانونی، حمل و نقل، بیمه و هزینه، امکانات و برقرار ساختن تسهیلاتی برای انجام این کار است.

وی افزود: موضوع بالا را می‌توان چنین مورد توجه قرار داد که بر فرض در صورتی که با کمک کشور‌های درصدد باشیم کار ورود ارز را سهولت بخشیم، باید بدانیم آن‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند که احتمالا حرکت فوق را کُند خواهد ساخت، زیرا در اولین قدم باید مجوز مربوط به این موضوع صادر شود و بدون این مجوز‌های خاص هم اجازه انتقال اسکناس بیشتر از یک حدود مشخص به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی داده نخواهد شد و این قضیه در مورد ایران هم به همین شکل پیش می‌رود.

بغزیان عنوان کرد: مقررات درباره برخی از ارز‌ها مانند دلار، فرانک سوئیس و پوند از آنجا که حساب سرمایه باز است مشابهت دارد، اما در تمام کشور‌ها این تشابه موجود نیست و زمان انتقال ارز با انواع و اقسام مقررات روبرو خواهیم شد و حداقل این مقررات همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، حمل و نقل و بیمه است.

وی در این رابطه اظهار داشت: معمولا ارز‌ها در حساب‌های بانکی نگهداری می‌شود و محل تسویه این حساب‌ها هم پایتخت کشور متبوع ارز مورد نظر است که به عنوان مثال در مورد آمریکا، تمام حساب‌های ارزی در نهایت از طریق کارگزاری‌ها به سیستم تسویه داخلی وصل می‌شود و یا سیستم تسویه کشور‌های حوزه یورو هم به همین شکل عمل می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تبدیل ارز به اسکناس تصریح کرد: درباره تبدیل ارز به اسکناس و انتقال آن به این شکلی که مورد اشاره قرار گرفت باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که روشی غیرمعمول است، زیرا هم هزینه‌بردار است و هم اینکه می‌توان از این موجودی به عنوان ذخایری در مصارف خارجی بهره برد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: