کد خبر: ۳۶۱۲۰۹
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
ضریب نفوذ بیمه یکی از مهمترین شاخص‌هایی است که برای ارزیابی عملکرد صنعت بیمه یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تاثیر شاخص های کلان اقتصادی بر ضریب نفوذ بیمه در ایران
ضریب نفوذ بیمه یکی از مهمترین شاخص‌هایی است که برای ارزیابی عملکرد صنعت بیمه یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ضریب همچنین به عنوان معیاری برای مقایسه عملکرد صنعت بیمه در بین کشور‌های مختلف به کار میرود. این شاخص از نسبت مجموع حق بیمه‌های تولیدی تقسیم بر تولید ناخالص داخلی) بر حسب قیمت جاری به دست میآید. علیرغم اهمیت بیمه در ایجاد فضای آرامش و اطمینان برای جامعه و نقش قابل توجه آن در افزایش رشد اقتصادی، متاسفانه این فعالیت بیم‌های در ایران رونق چندانی ندارد.
 
به دلیل اهمیت موضوع، بهبود این شاخص در برنامه‌های مختلف توسعه مد نظر قرار گرفته است. لذا، در این تحقیق، با استفاده از یک مدل اقتصاد سنجی پویا، اثرات سرمایه انسانی و رشد ارزش افزوده بخش صنعت به همراه سایر شاخص‌های اقتصاد کلان بر ضریب نفوذ بیمه ایران بررسی شده است.
 
این درحالی است که رشد ارزش افزوده بخش صنعت به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر ضریب نفوذ بیمه اثرگذار است. در میان سایر متغیر‌های توضیحی، تورم و بیکاری اثر منفی و معنادار بر ضریب نفوذ بیمه دارند. در مقابل، رشد درآمد سرانه واقعی اثر مثبت و معنادار بر ضریب نفوذ بیمه داشته است. علی رغم این که ضریب نفوذ بیمه تحت تاثیر شدید شرایط اقتصاد کلان کشور است، توصیه می‌شود که گسترش حق بیمه پرداختی در زیر بخش‌های صنعت خصوصا در دو زیر بخش نفت و انرژی با توجه به تاثیر مثبت ارزش افزوده بخش صنعت بر ضریب نفوذ بیمه، مد نظر قرار گیرد.
 

امیر صفری مدیرکل نظارت بر شرکت‌های بیمه بیمه مرکزی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: صنعت بیمه علی رقم رکود و تورمی که در کشور وجود دارد و حتی در سال بعد هم این تورم به واسطه بودجه کشور ادامه خواهد داشت با این حال رشد صنعت بیمه مثبت است.

وی افزود: در شرایطی که نرخ تورم روند کاهش در پیش بگیرد؛ ضریب نفوذ بیمه هم افزایش پیدا می‌کند و علت آن هم رشد حق بیمه‌های تولیدی در کشور است و GDP که همان مخرج کسر ضریب نفوذ بیمه است، چون رشد نمی‌کند، می‌شود پیش بینی کرد که امسال و در سال بعد شاهد افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور هستیم.

مدیرکل نظارت بر شرکت‌های بیمه بیمه مرکزی اظهار کرد: اتفاقاتی که در بخش اقتصاد کشور رخ داده است باعث کاهش واردات در کشور شده است. در گذشته سهم قابل توجهی از پرتفوی صنعت بیمه، سهم بیمه‌های باربری بوده است و امروزه آن سهم را از دست داده ایم. بیمه‌های زندگی هم تحت شعاع فشار‌های اقتصادی در کشور قرار دارند و از اولویت مردم خارج شده است. در شرایطی که بیمه‌های زندگی تحت فشار‌های اقتصادی قرار دارد.

صفری عنوان کرد: باید در ضریب نفوذ بیمه در بیمه‌های زندگی دیدگاه متفاوتی داشت و رشد ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی، بیش از رشد کل ضریب نفوذ بیمه است.

وی ابراز کرد: حق بیمه‌های زندگی که امروزه بر حسب ریال و قیمت‌های جاری بیش از کل حق بیمه‌ها رشد می‌کند یعنی ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی بیش از ضریب نفوذ بیمه‌های غیر زندگی در حال رشد است یکی از دلایل آن هم این است که تورم و رکود بر رشد بیمه‌های زندگی تاثیر گذار است وقتی تورم افزایش یابد، مردم تمایل کمتری به خرید بیمه‌های زندگی دارند و رکود در درآمد مردم تاثیر گذار است وقتی رکود افزایش می‌یابد درآمد مردم کاهش می‌یابد یعنی مردم توان پرداخت حق بیمه‌های زندگی را ندارند، اما از طرفی وقتی مردم نداشتن درآمد خود را در نظر می‌گیرند باید بیشتر نگران شوند و بیشتر به سمت و سوی خرید بیمه نامه حرکت کنند و عملا مشخص نیست که رکود به چه صورتی تاثیر گذار است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: