May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۲۱ مهر ۱۴۰۰؛
کد خبر: ۳۶۱۶۸۱
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت افت ۲۱هزارواحدی مواجه شد و کانال ۱.۴ میلیون واحدی را از دست داد.
شاخص بورس کانال ۱.۴ میلیون واحد را از دست داد
در جریان دادوستد‌های امروز بازار سرمایه بیش از ۵ میلیارد و ۶۶۱ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان در بیش از ۵۲۰ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۹۷ هزار و ۴۴۶ واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های سایر اشخاص بورس انرژی، تامین سرمایه امین و آلومینیوم ایران با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله ۲ میلیارد و ۵۵۷ میلیون ورقه به‌ارزش ۶ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان در ۳۰۳ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۴۱۶ واحد افت کرد و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۶۷ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول و سنگ آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های مجتمع جهان فولاد سیرجان، صنعتی مینو و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادارت امروز بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های ایرکا پارت صنعت، ملی سرب و روی ایران و سایر اشخاص بورس انرژی بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی، رادیاتور ایران و معدنی دماوند بیشترین افت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۲ میلیارد و ۵۵۷ میلیون ورقه به‌ارزش ۶ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان در ۳۰۳ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۴۱۶ واحد افت کرد و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۶۷ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه گیلان، صنعتی دوده فام و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های سیمان لار سبزوار، کشت و صنعت دشت خرمدره و سرمایه‌گذاری مسکن الوند بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 

بیشتر بخوانید: بورس قرمزپوش شد
 
درهمین رابطه قاسم صادقی مدیر آکادمی رویال بورس و کارشناس بازار سرمایه گفت: مهمترین مسئله که در حال حاضر بورس را آزار می‌دهد تغییر مدیران است.

وی افزود: آقای صالح آبادی یک مدیر بورسی بوده است و برای نزدیک به ۱۰سال در این سازمان فعالیت داشته است و بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دو عضو بسیار مهم شورای عالی بورس هستند و این موضوع می‌تواند به نفع بازار سرمایه باشد و میان بازار بورس و بازار پول دیگر دیوار بی اعتمادی و رقابت وجود نداشته باشد و هر دو بتوانند کنار هم کار کنند.

این کارشناس ازار سرمایه ابراز کرد: اما مسئله اساسی این است که بعد از انتصاب رئیس کل بانک مرکزی مدیران بانک‌ها نیز تغییر خواهند کرد و به همین خاطر بانک‌های مهم ما عملا الان دچار حالت انتظار می‌شوند و در سازمان بورس نیز آقای دهقان دهنوی کارنامه بسیار خوبی از خود به جا گذاشت و یکی از مدیران برجسته سازمان بود که در شرایط بدی سازمان را تحویل گرفت و درحال حاضر با یک ثبات نسبی بازار را تحویل می‌دهد و می‌توان گفت سقف شکن خوبی بود و از آنجا که از خارج از بازار بود توانست مسئله توسعه بازار را پیش ببرد و امیدوار هستیم که جایگزین ایشان نیز بتواند راه‌هایی که ایشان در بحث توسعه و صدور مجوز‌ها ایجاد کرده است را به گونه‌ای جلو ببرد که بازار بورس به جایگاه مهمی برسد.
 
قاسمی خاطر نشان کرد: ممکن است قیمت سهام شرکت بعد از یک اصلاح وارد فاز رکود شود تا بعد چند سال قیمت سهام شرکت با سود آن متناسب شود یا اینکه اقتصاد کشور با یک ابرتورم دیگر مواجه شود بانک‌های تجاری کشور را به یاد آورید که چند سال پیش ورشکسته بودند، اما امروز به لطف ابرتورم و جهش ارزی و به برکت خاصیت اهرمی‌شان نه‌تن‌ها زیان انباشته‌شان ناپدید شد، بلکه سودآور هم شدند!
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: