May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۲۷ مهر ۱۴۰۰ رقم خورد؛
کد خبر: ۳۶۲۱۸۰
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۱۲ هزار واحدی روبرو شد.
شاخص بورس ۱۲ هزار واحد رشد کرد
در جریان دادوستد‌های امروز بازار سرمایه بیش از ۶ میلیارد و ۸۴۶ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان در بیش از ۵۱۶ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۱۲ هزار و ۵۵۴ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۷۱ واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی پردیس، بورس کالای ایران و پارس الکتریک با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و ۷۱۱ میلیون ورقه به‌ارزش ۵ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان در ۳۱۸ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۷۲ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۳۷۸ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی ذوب آهن اصفهان، پترشیمی تندگویان و سرمایه‌گذاری صبا تامین شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، صنعتی مینو و پالایش نفت شیراز بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

آخرین قیمت ۱۶۳ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۷۲ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.
 

بدون شک شاخص بورس مهم‌ترین نماگر در بازار سرمایه است که به‌عنوان دماسنجی مورد رصد فعالان و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. این شاخص در حالی فعالیت خود را از سال‌های ابتدایی دهه هفتاد آغاز کرده است که در کنار آن نماگر‌های دیگری مورد محاسبه قرار می‌گیرند و اگرچه مورد استفاده عموم مردم قرار نمی‌گیرند، با این حال به شکلی تزئینی در بازار سهام ایران وجود دارند. بدون شک اگر شاخص فرابورس را کنار بگذاریم در خود بورس به‌عنوان مهم‌ترین بستر معاملات سهام، فقط شاخص هموزن است که بهترین وضوح را دارد، چراکه به‌رغم نادقیق بودن حداقل می‌تواند تصویری روشن از بازار سهام و نماد‌های کوچک پرتعداد در آن بدهد.

نماد‌هایی که به‌رغم موثر نبودن در جهت‌گیری شاخص بورس در طول سالیان گذشته، از تعداد بالایی برخوردار بوده و توانسته‌اند به‌طور غیرمستقیم اثر بسیاری برای جذب مردم به این بازار داشته باشند. روز گذشته شاخص بورس کمی بیش از ۸۰۰واحد رشد کرد و در شرایطی که نماد‌های سنگین‌ وزنی نظیر «فملی»، «شاراک» و «کچاد» به لطف صعود بازار‌های جهانی مثبت بودند، توانست در آخرین دقیقه بازار، عملکردی مثبت را از خود به نمایش بگذارد. با این حال پر واضح است که نه با سبزپوش شدن شاخص‌کل می‌شود گفت که وضع بازار خوب است و نه با قرمزپوش شدن آن می‌توان قضاوتی دقیق داشت.

روز گذشته ۷۳‌درصد از کل نماد‌های دادوستد شده، قیمت پایانی منفی داشتند. عاملی که به عقبگرد حدود ۱/ ۱‌درصدی شاخص هموزن انجامید. همین امر به‌خوبی نشانگر آن است که شاخص بورس نه‌تن‌ها تصویری دقیق از بازار ارائه نمی‌دهد بلکه اگر شاخص هموزن نیز نباشد برای یک فرد عادی حتی مشخص نمی‌شود که وضعیت واقعی بازار چگونه است. همین امر لزوم تلاش بیشتر مسوولان سازمان بورس را برای ارائه نماد‌های کلی‌تر که بتوانند بازار را بر اساس ارزش شرکت‌ها وکوچک و بزرگ بودن آن‌ها طبقه‌بندی کنند، نشان داد.

در حال‌حاضر به‌جز شاخص‌کل و هموزن تنها شاخص‌های صنایع هستند که مورد توجه فعالان بازار قرار می‌گیرند که آن‌ها هم به سبب درهم تنیده بودن تمامی نماد‌ها با ارزش بازار‌های گوناگون عملا قابلیت استفاده برای تفکیک شرکت‌ها با حجم‌های مختلف را از یکدیگر ندارد. این در حالی است که به‌کارگیری دامنه نوسان و حجم مبنا در بازار سهام سبب می‌شود تا در بسیاری از روز‌های مثبت و منفی بازار عملکردی متفاوت در این نماد‌ها شکل بگیرد و از همین بابت نشانگر متفاوتی برای تفکیک نماد‌ها صرفا بر مبنای ارزش بازار در آن‌ها لازم باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: