کارآفرینان افراد شجاعی هستند که می‌توانند ایده‌های خلاقانه‌ی خود را به یک کسب‌و‌کار تبدیل ‌کنند. آن‌ها در مسیر ایجاد کسب‌و‌کار خود با خطرات زیادی روبرو شده و با آن‌ها مقابله می‌کنند. مردم معمولاً فقط شاهد ثمره‌ی موفقیت‌ کارآفرینان هستند و نمی‌دانند که آن‌ها برای دستیابی به این موفقیت چگونه تلاش کرده‌اند و چه خطرات و چالش‌هایی را پشت سر گذاشته‌اند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که چند مورد از چالش‌هایی که دکتر میثم شکری ساز مدیر عامل هولدینگ پارس پندار نهاد در مسیر کارآفرینی خود با آن‌ها مواجه شده و با موفقیت پشت سر گذاشته است را با شما به اشتراک بگذاریم.

نکات خواندنی از موفقیت‌های میثم شکری ساز، کارآفرین برتر

1. بدست آوردن بودجه برای راه‌اندازی کسب و کار

اولین چالشی که هر کارآفرین با آن روبرو می‌شود این است که بودجه‌ای را برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود بدست آورد. افراد باتجربه‌ای که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را دارند به راحتی می‌توانند افراد سرمایه‌گذار را به خود جذب کرده و سرمایه‌ی لازم را دریافت کنند. اما یک کارآفرین جدید که به تازگی وارد تجارت شده است، در این کار با چالش مواجه می‌شود زیرا او سابقه‌ای در بازار و تجارت ندارد، هنوز با افراد مناسبی ارتباط برقرار نکرده است، سرمایه‌گذاران به او اعتماد ندارند و ممکن است نتواند سرمایه‌گذاران را متقاعد کند تا در کسب‌وکار جدیدش سرمایه‌گذاری کنند.

حتی اگر او موفق به دریافت بودجه شود، باز هم از تمام خطرات رهایی نیافته است، زیرا چند ماه اولیه‌ی راه‌اندازی کسب‌وکار می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. در چند ماه اول معمولاً هیچ سودی حاصل نمی‌شود و هزینه‌ها نیز بیش از حد انتظار خواهند بود. به همین دلیل حتماً باید یک حامی مالی جایگزین را برای روز مبادا در نظر گرفت تا تمام تلاش‌ها به هدر نروند.

2. ترک شغل قبلی

این یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیماتی است که روبروی کارآفرینان قرار می‌گیرد. برخی از افراد در عین حال که در یک شغل ثابت با درآمد مشخص مشغول به کار هستند، کسب‌وکار کوچکی را هم برای خود راه‌اندازی می‌کنند. بیشتر آن‌ها در آخر شب و آخر هفته‌ها به کسب‌وکار کوچک خود می‌پردازند. اما وقتی یک کارآفرین می‌خواهد که کسب‌وکارش به طور قابل توجهی رشد کند، باید از شغل ثابت خود خارج شود و تمام وقتش را به کسب‌وکار نوپای خود اختصاص دهد. اما  کنار گذاشتن شغل ثابت، به ویژه در شرایطی که آینده‌ غیرقابل‌پیش‌بینی است، برای هیچکسی آسان نیست. اما میثم شکری ساز پیشنهاد می‌کند که هرگز غرایز خود را نادیده نگیرید و در تصمیم‌گیری درمورد این موضوع کاملاً حساب‌شده عمل کنید.

 

3. طرد شدن

یک کارآفرین ممکن است به خاطر ایده‌ها، سن و بی‌تجربگی خود در دنیای تجارت رد شود. او هرکاری که انجام دهد، نمی‌تواند از این طرد شدن اجتناب کند، بنابراین باید ایمان راسخی به ایده‌ها و اهداف خود داشته باشد تا بتواند از چنین وضعیتی جان سالم به در ببرد. سخت‌ترین بخش آن اینجا است که او نه تنها توسط افراد غریبه، بلکه توسط دوستان و خانواده نیز طرد می‌شود.

نکات خواندنی از موفقیت‌های میثم شکری ساز، کارآفرین برتر

چیزی که به میثم شکری ساز کمک کرد تا این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد این بود که افراد جدیدی را پیدا کرد که نگرش مثبتی داشتند و به خودش و ایده‌هایش باور داشتند. همچنین او با کارآفرینان جدیدی ارتباط برقرار کرد که به خوبی می‌توانستند وضعیت او را درک کنند، زیرا یا خودشان همراه با او در یک مرحله بودند یا در گذشته در آن مرحله قرار داشته‌اند. بنابراین اگر نمی‌توانستند راه حلی را ارائه دهند، حداقل می‌توانستند از او حمایت کنند.

 

4. تصمیم گیری

یک کارآفرین باید بتواند به تنهایی برای کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری کند، اما آگاهی از اینکه هر تصمیم اشتباه می‌تواند باعث ضرر رسیدن به کسب‌وکارش شود، او را دچار چالش می‌کند. از آنجایی که او خودش صاحب کسب‌وکار است، بنابراین مسئولیت تمام تصمیمات بزرگ و کوچک برعهده‌ی خودش قرار دارد و این استرس زیادی را به او وارد می‌کند که واقعاً اجتناب‌ناپذیر است.

اما میثم شکری ساز کم کم با کسب تجربه و تجزیه‌و‌تحلیل کامل، توانست یاد بگیرد که چگونه تصمیمات سریع و درستی را اتخاذ کند.

5. حفظ تمرکز

حفظ تمرکز یکی از چالش‌هایی است که کارآفرینان و به ویژه کارآفرینان جوان با آن روبرو هستند. ممکن است شما یک ایده‌ی بسیار عالی داشته باشید یا آنقدر در کار خود پیشرفت کنید که به تولید یک محصول دست یابید، اما اگر نتوانید تمرکز خود را بر روی هدف نهایی‌تان حفظ کنید، تمام تلاش‌هایتان به هدر می‌رود. اگرچه که داشتن یک ایده‌ی جدید یا ارائه‌ی یک محصول تحول‌آفرین، می‌تواند فرد را به یک کارآفرین تبدیل کند اما او تنها در صورتی می‌تواند موفق شود که بر توسعه‌ی کسب‌و‌کار خود تمرکز کند و با دستیابی به اولین موفقیت یا اولین شکست، تمرکز خود را از دست ندهد.

 

6. مواجهه با رقابت‌ها

هنگامی که یک کارآفرین وارد بازار می‌شود و کسب‌وکارش در حال رشد است، اولین چالشی که با آن روبرو می‌شود رقابت است. رقبای او فقط کسب‌وکارهای جدید نیستند، بلکه او باید شرکت‌های بزرگ و باتجربه نیز رقابت کند. شرکت‌های غول‌پیکر سعی می‌کنند از کارآفرینان بی‌تجربه سؤاستفاده می‌کنند، یا آن‌ها را بخرند یا با آن‌ها رقابت کنند. اگر شما هم می‌خواهید مانند میثم شکری ساز به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید، باید ابتکار عمل را به دست بگیرید و به رقبای خود پاسخ دهید و ایده‌هایی برای رقابت با آن‌ها داشته باشید.

 

7. استرس و تردید

شروع یک کسب‌و‌کار جدید یک کار استرس‌زا است و طبیعی است که در چنین شرایطی فرد به خودش شک کند. هزاران مسئولیت بر دوش کارآفرین قرار دارد و او برای سودآوری مستمر در کسب‌و‌کار خود باید به طور مداوم به ایده‌های جدیدی فکر کند.

کارآفرینی چالش‌های بی‌شماری را با خود به همراه دارد و هرچه این چالش‌ها بزرگتر شوند، استرس کارآفرین نیز بیشتر خواهد شد. یک کارآفرین در طول مسیر موفقیت خود، بی‌خوابی‌های زیادی را تحمل می‌کند و قطعاً مواقعی وجود دارد که او در تصمیم خود برای ایجاد کسب‌وکارش تردید خواهد کرد.

میثم شکری ساز می‌گوید در چنین مواقعی باید به خودتان یادآوری کنید که هرکسی که رویاپردازی می‌کند و این شجاعت را دارد که رویای خود را به واقعیت تبدیل کند، بی‌شک با چنین استرس‌ها و تردیدهایی مواجه خواهد شد. شما باید به طور مداوم هدفی که می‌خواهید به آن دست یابید را به خودتان یادآوری کنید. علاوه بر این می‌توانید از مدیتیشن، کتاب‌های خودیاری، پادکست‌های انگیزشی و مشاوره کمک بگیرید.

8. مواجهه با چالش های ناشناخته

یک کارآفرین در مسیر پیشرفت خود با مشکلاتی روبرو می‌شود که هرگز فکرش را هم نمی‌کرد. بنابراین او باید خودش را مواجهه با ناشناخته‌ها آماده کند و در برخورد با این شرایط، ذهن خلاق خود را به کار بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: