May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در چهارمین هفته از مهر بررسی شد؛
کد خبر: ۳۶۲۳۱۹
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
در معاملات آخرین روز از هفته شاخص بورس بیش از پنج میلیارد و ۴۰۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۱ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال داد و ستد شد همچنین شاخص کل با یک هزار و ۸۲ واحد کاهش به ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد رسید.
افت شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی
شاخص بورس در معاملات روز شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰، نسبت به روز چهارشنبه ۴۰ هزار و ۶۰ صعود کرد و به رقم یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید که بیشترین رشد شاخص کل در سال جاری است. بدین ترتیب شاخص به کانال ۱.۴ میلیونی بازگشت. شاخص هم وزن نیز محدوده ۴۰۰ هزار واحدی را باز پس گرفت و با رشد ۹ هزار و ۳۹۸ واحدی در سطح ۴۰۲ هزار و ۱۷۵ واحدی ایستاد. رشد ۹ هزار واحدی، بیشترین رشد شاخص هم وزن در ۳۳ روز کاری اخیر از ۶ شهریور ماه تاکنون است. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۴۸۹ واحد بالا آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۵۵۶ واحد قرار گرفت. قیمت سهام تمامی نماد‌های گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» (از جمله شپنا، شبریز، ونفت، شپاس، شبندر، شاوان، شراز، شسپا، شرانل و شبهرن)، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» (از جمله وتجارت، دی، وبملت، وبصادر، وسینا، وپاسار، وپارس، وپست، وکار، وپست، وکار، ونوین، وخاور و وملل)، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» (از جمله شستا، وغدیر، وبانک، وامید و وصندوق) افزایش یافت و همگی سبزپوش شدند.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰، بازار سرمایه با ریزش ۱۳۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز سرخپوش شد و با افت ۳ هزار و ۸۰۰ واحدی به ۳۹۸ هزار و ۳۰۲ واحد رسید. فرابورس نیز منفی شد و ۲۰ هزار و ۴۱۳ واحد را ثبت کرد. شپنا، حکشتی و خودرو سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند و فملی، شستا و شپدیس سبزترین نماد‌ها در روز سرخ بورس بودند. ارزش معاملات بورس بیش از ۴ هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بود. بر این اساس سهامداران شرکت‌های لیزینگ ایرانیان، ملی سرب و روی ایران و لامپ پارس شهاب بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ایران مرینوس و خوراک دام پارس بیشترین افت را تجربه کردند.

در معاملات روز دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز یکشنبه ۸۵۳ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۹۶۳ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با کاهش ۴ هزار و ۳۴۷ واحدی در سطح ۳۹۳ هزار و ۹۶۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۰۷ واحد پائین آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۳۰۶ واحد قرار گرفت. در حالی که نماد‌های بزرگ بازار از جمله شبندر، شپنا و فولاد با خروج پول حقیقی و صف فروش مواجه بودند. در دقایق پایانی معاملات دوشنبه معامله‌گران حقوقی از این نماد‌ها حمایت کردند و صف‌های فروش را جمع‌آوری کردند. در مقابل نماد فملی که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشت، با ورود پول حقیقی همراه بود و توانست برای سومین روز متوالی به روند صعودی خود ادامه دهد. روز دوشنبه برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۷۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در معاملات بیشترین خروج پول حقیقی به سهام آریان (شرکت پارس آریان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۸۳ میلیارد تومان بود. پس از آریان، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. نماد‌های «فملی»، «شاراک» و «کچاد» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد «شپنا»، «پارس» و «کالا» نماد‌های بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در جریان دادوستد‌های روز پس از آن بازار سرمایه بیش از ۶ میلیارد و ۸۴۶ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان در بیش از ۵۱۶ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۱۲ هزار و ۵۵۴ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۷۱ واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی پردیس، بورس کالای ایران و پارس الکتریک با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. بر اساس این گزارش، در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و ۷۱۱ میلیون ورقه به‌ارزش ۵ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان در ۳۱۸ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۷۲ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۳۷۸ واحد قرار گرفت. در این بازار بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی ذوب آهن اصفهان، پترشیمی تندگویان و سرمایه‌گذاری صبا تامین شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، صنعتی مینو و پالایش نفت شیراز بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند. آخرین قیمت ۱۶۳ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۷۲ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

در معاملات روز چهارشنبه شاخص بورس بیش از پنج میلیارد و ۴۰۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۱ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۸۲ واحد کاهش به ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۸۲ واحد افت به ۲۵۰ هزار و ۴۶۵ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۳ هزار و ۸۲۲ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳ هزار و ۱۹۵ واحد کاهش داشتند. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) با ۲۸۲ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۱۴۹ واحد، پتروشیمی خارک (شخارک) با ۱۱۵ واحد، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۱۰۹ واحد، صنعت غذایی کورش (غکورش) با ۱۰۵ واحد، بورس کالای ایران (کالا) با ۸۸ واحد، پست بانک ایران (وپست) با ۸۲ واحد، داده گستر عصر نوین‌های وب (های وب) با ۷۴ واحد و آسان پرداخت پرشین (آپ) با ۷۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۹۵۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۶۰۷ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۴۴۶ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و ۳۴۵ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۸۵۲ واحد، شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۵۵۶ واحد، پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۵۲۹ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۵۲۵ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: