احمد رضا ضرابیه با بیان این که بیمه نامه یونیت لینک، راهکاری قطعی برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه بیمه گذار است، اظهار کرد: این بیمه نامه با اتصال مستقیم واحدهای سرمایه گذاری به بیمه زندگی، این امکان را به مشتری میدهد که در هر لحظه درباره اصل و سود دارایی خود تصمیم گیری کند.
وی با بیان این که هنگام خرید یک بیمه نامه زندگی، استفاده از پوششهای بیمهای در قبال خسارتهای احتمالی مانند فوت، از کار افتادگی، بیماریهای صعب العلاج و ... برای بیمه گذاران در اولویت است، ادامه داد: پوشش پس انداز و افزایش دارایی در اولویتهای نهایی یک بیمه نامه زندگی است، چرا که بیمه نامه زندگی صرفا یک حساب بانکی نیست و مجموعهای از پوششهای بیمهای را در اختیار مشتریان قرار میدهد.
ضرابیه به سهم عمده بیمه زندگی در پرتفوی شرکت بیمه سامان اشاره کرد و با بیان این که این ترکیب از سالهای اولیه شرکت برقرار بوده و تا کنون نیز ادامه دارد، اظهار کرد: شرکت بیمه سامان به صورت تخصصی به حوزه فروش بیمه نامههای زندگی ورود کرده و شبکه فروشی متخصص و حرفهای در این حوزه در اختیار دارد.
مدیر عامل شرکت بیمه سامان همچنین لزوم توجه هر چه بیشتر به «علوم داده» در صنعت بیمه را مورد تاکید قرار داد و با بیان این که «داده کاوی» نقش مهمی در ارزیابی ریسک و همچنین طراحی محصولات جدید بیمهای به ویژه در حوزه بیمههای زندگی دارد، افزود: اگر صنعت بیمه به سمت استفاده از «داده» و طراحی محصول بر مبنای «تحلیل داده» برود، قطعاً ضریب نفوذ بیمههای زندگی در کشور افزایش خواهد یافت و کشورمان در میان کشورهای منطقه از ظرفیت صادرت خدمات بیمهای و انتقال دانش فنی به خارج از کشور برخوردار خواهد شد.
به گفته وی، اکنون دانشگاهها متخصصین زیادی را در حوزه اکچوئری آموزش داده اند که میتوان با بهره گیری از توان فنی ایشان در
شرکتهای بیمه و افزودن تجربه کاری به دانش آکادمیک آنها، آینده درخشان تری را برای صنعت بیمه رقم زد.
ضرابیه به قدمت فعالیت «مدیریت اکچوئری و تحلیل داده» در شرکت بیمه سامان اشاره کرده و با بیان این که نهادها و انجمنهای تخصصی مانند پژوهشکده بیمه و نیز انجمن حرفهای صنعت بیمه نقش مهمی در ایجاد ارتباط دو سویه میان دانشگاه و صنعت دارند، افزود: اگر یک بنگاه اقتصادی در حوزه بیمه به دنبال بقاست، باید به زیرساختهای لازمه در این زمینه به ویژه علوم داده به صورت بسیار جدی بپردازد.
مدیر عامل شرکت بیمه سامان همچنین به لزوم تعامل دو سویه شرکتهای بیمه با نهاد ناظر در طراحی، اصلاح و عملیاتی کردن قوانین و مقررات مرتبط با صنعت بیمه اشاره کرد و با بیان این که شرکتها باید نیازهای خود و بازار را شناسایی کرده و آن را به نهاد تصمیم گیر منتقل کنند، گفت: بیمه مرکزی همواره پشتیبان و یاور بیمه گران بوده و در اصلاح فرآیندها واقعاً مساعدت کرده است، بنابراین صنعت بیمه باید برای افزایش کیفیت خدمات، خودش پیش قدم باشد.