May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۳ آبان ۱۴۰۰ رقم خورد:
کد خبر: ۳۶۲۶۶۴
۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
0
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بورس با افت ۲۳ هزار و ۶۴۰ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۱۸ واحد به کار خود پایان داد.
پایان بورس امروز با ریزش ۲۳ هزار واحدی شاخص کل
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بورس با افت ۲۳ هزار و ۶۴۰ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۱۸ واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۵ میلیارد و ۴۷۸ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان در بیش از ۴۶۹ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های سیمان هرمزگان، سیمان فارس نو و تامین ماسه ریخته‌گری بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های پمپ‌سازی ایران، کاشی الوند و حفاری شمال بیشترین افت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۲ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ورقه به‌ارزش ۳۸ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان در ۲۵۵ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۸۰ واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۹ هزار و ۶۷۶ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های ریل پرداز نو آفرین، پخش البرز و فرابورس ایران امروز بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز، بهمن دیزل و صنایع مادیران بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

معاملات بورس پس از فراز و نشیب‌های بسیاری که در نخستین روز‌های سال جاری تجربه کرد، اما از خردادماه و با پایان یافتن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، وارد مدار صعودی شد و به رشدی قابل توجه دست پیدا کرد.
 
 
در همین رابطه امیرحسین بنی صدر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز ابراز کرد: با وجود امیدواری‌های ایجاد شده در بین سرمایه گذاران تحت تاثیر بازگشت رشد به معاملات بازار سهام، اما این بازار از شهریور ماه و به دلیل اعمال برخی از ریسک‌ها روند خود را تغییر داد و زمینه ورود دوباره شاخص بورس بر مدار نزولی فراهم شد.

وی افزود: شتاب در افت شاخص بورس منجر به حیرت سهامدارانی شد که تحت تاثیر پیش بینی کارشناسان حاضر در بازار، آینده‌ای پررونق را برای این بازار متصور بودند و با گمان پایان یافتن روند نزولی شاخص بورس اقدام به ورود دوباره نقدینگی‌های خود به این بازار و سرمایه گذاری در بورس کردند.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: در نخستین روز‌های ورود شاخص بورس به مدار نزولی، کارشناسان ایجاد چنین روندی را در بازار بعد از رشدی که شاخص بورس از خرداد ماه تجربه کرد طبیعی دانستند، همچنین در کنار آن نیز یادآور این موضوع مهم شدند که سرعت افت شاخص بورس در چند وقت اخیر بیش از انتظار‌ها بود و بازار نباید با چنین شتابی وارد مدار نزولی می‌شد.

بنی صدر مطرح کرد: در کنار مساله مطرح شده در خصوص قیمت‌گذاری دستوری، برای مدتی شائبه عرضه اوراق با سود بالا، افزایش نرخ بهره و کنترل دستوری نرخ ارز به عنوان نکات منفی و مهم، معاملات بازار را مورد تهدید قرار داد که این امر منجر به نوسان شدید بازار سهام و تغییر مسیر شاخص بورس از مدار صعودی به مدار نزولی شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: در این میان برخی از کارشناسان ضمن تحلیل رفتار سهامداران به نوسان‌های ایجاد شده در بازار اشاره کردند که سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که بازار سرمایه به صورت سنتی همیشه در شهریور و مهرماه دارای شرایطی غیرمعقول‌تر از دیگر ماه‌ها است و نباید روند فعلی بازار سبب افزایش ترس سهامداران از این بازار شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: