کد خبر: ۳۶۳۱۲۳
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
طبق مصوبه انجمن صنفی، صنعت تایر می‌تواند افزایش قیمت‌های خود را در قالب ضوابط سازمان حمایت تعیین کرده و دلایل خود را برای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کند.
دلایل افزایش قیمت لاستیک/ افزایش قیمت ۱۵ درصدی لاستیک
رشد قیمت لاستیک خودرو به شهریور امسال و به پیشنهاد انجمن صنفی صنعت تایر بود؛ افزایش قیمت ۱۵ درصدی لاستیک به درخواست سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده است که بر نحوه قیمت‌گذاری این محصول هم نظارت دارد، در مقابل این پیشنهاد اسناد مرتبط با چرایی آن را را مطالبه کرد و پس از بررسی، افزایش قیمت تایر را منتفی خواند.

انجمن صنفی صنعت تایر بار دیگر در تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۶ در نامه‌ای به شرکت‌های عضو انجمن، دستور اِعمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت فروش لاستیک را صادر کرد، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در تشریح مصوبه داخلی افزایش قیمت تایر که آیا با هماهنگی و مجوز سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده انجام شده است یا خیر می‌گوید: «طبق مصوبه انجمن صنفی، صنعت تایر می‌تواند افزایش قیمت‌های خود را در قالب ضوابط سازمان حمایت تعیین کرده و دلایل خود را برای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کند و در صورت مغایرت در مدارک، سازمان حمایت امکان جریمه شرکت‌ها در هنگام افزایش قیمت را دارد، اما اگر دلایل قابل قبول باشد افزایش قیمت در حوزه تایر خودرو مورد تایید این سازمان خواهد بود.»

با توجه به مصوبه هیئت مدیره انجمن افزایش قیمت تایر در دو مرحله اعلام شده است، تایر‌های سواری رادیال و ون مجموعاً ۳۰ درصد افزایش، مرحله اول ۲۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد. تایر‌های بایاس و رادیال نیمه سنگین، سنگین و کشاورزی مجموعه ۴۰ درصد مرحله اول ۳۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد.

مرحله اول اعمال قیمت‌های جدید از روز دوشنبه ۲۶ مهرماه و مرحله دوم اول دی ماه اجرایی می‌گردد. کلیه شرکت‌ها متعهد شدند روز دوشنبه بیست و ششم مهرماه همزمان با هم سبد‌های جدید خود را اعلام کنند.

قیمت لاستیک به عنوان یکی از اجزای مصرفی خودرو در مهر ۱۴۰۰ افزایش یافت و طبق تصمیم اتخاذ شده فوق قرار است روند رشد آن در یک مرحله دیگر تداوم یابد، این در حالی است که بر اساس آمار «راهور» حدود ۲۲ میلیون خودرو در کشور پلاک شده است و هر خودرو به‌طور متوسط ۲۰ حلقه در ۱۰ سال مصرف می‌کند بنابراین تغییرات قیمت تایر علاوه بر آنکه سبد هزینه‌های افرادی زیادی را سنگین‌تر می‌کند بر قیمت سایر کالا‌ها نیز اثرگذار خواهد بود.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، در خصوص تغییرات قیمتی انواع تایر، گفت: براساس مصوبه هیأت مدیره انجمن تایر، قیمت تایر‌های تولیدی در کشور از امروز ۱۵ درصد افزایش یافته است. قیمت تمام شده تولید تایر بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته، اما تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که بازار کشش افزایش بیشتر قیمت‌ها را ندارد. در شرایط فعلی تولید برای کارخانه‌ها آنهم با قیمت‌های قبل به صرفه نیست، البته تولیدکنندگان تا حد توان مشغول تولید هستند و نمی‌گذارند اختلالی در بازار به وجود آید، اما با توجه به هزینه‌های تولید افزایش قیمت در تایر اجرایی شده است.

محمدکاظم جنتی، رئیس اتحادیه تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک درباره چگونگی افزایش قیمت لاستیک می‌گوید «افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو در ۲ مرحله انجام می‌شود. مرحله اول آن با اعمال افزایش ۲۰ درصدی از ۲۶ مهر سال جاری انجام شد و مرحله دوم نیز با اعمال افزایش ۱۰ درصدی از ابتدای دی صورت خواهد گرفت.»

رئیس اتحادیه تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک عنوان می‌کند «بیشترین لاستیک مصرفی مربوط به سه خودرو پراید، پژو و سمند است که با افزایش قیمت لاستیک، مصرف‌کننده این نوع خودرو‌ها مجبور به استفاده از لاستیک‌های دست‌دوم خواهد شد که این موضوع نیز معضلاتی همچون افزایش تصادفات را در پی خواهد داشت.»

جنتی تصریح می‌کند «شاید بهترین راهکار این باشد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی به کارخانه‌های تولید لاستیک تسهیلات ارائه بدهد تا کارخانه نیز ضرر نکند و خریدار نیز بتواند باقیمت مناسبی لاستیک را خریداری کند.»

وی می‌گوید «سال گذشته نیز قیمت لاستیک خودرو ۶۵ درصد افزایش یافت، اما با کاهش آن به ۵۰ درصد از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نمایندگان خرید متضرر شدند. امسال نیز با تأیید ۳۰ درصدی قیمت تایر توسط این ۲ سازمان نمایندگان بلاتکلیف خواهند بود.»


افزایش قیمت لاستیک خودرو در ابتدا نارضایتی‌های زیادی را به دنبال داشت، اما بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که تایرسازان داخلی نیز با قیمت کنونی این محصول در وضعیت مناسبی قرار ندارند. قیمت تایر آخرین بار در آبان ۱۳۹۹، ۵۰ درصد افزایش یافت درحالی‌که هزینه تمام‌شده تولید ازجمله نرخ مواد اولیه مورداستفاده و حقوق کارگر از سال گذشته تاکنون افزایش زیادی داشته علاوه بر آن صنعت تایر در سال گذشته با مشکلات دیگری ازجمله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات مواد اولیه، محدودیت صادرات و قاچاق بی‌رویه مواجه بوده است. این مشکلات موجب شده تولید و صادارات این محصول کاهش یابد به طوری که تولید تایر، از ۲۲۲ هزار تن در سال ۱۳۹۵ به ۵۷ هزار تن در سال ۱۳۹۸ کاهش یابد؛ صادرات این محصول نیز به دلیل نبود حمایت‌های لازم از ۲۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۵ به صفر دلار در سال ۱۳۹۹ رسید.

کارشناسان صنعت تایرسازی معتقدند با توجه به آشفتگی‌های اخیر صنعت تایر برای قیمت‌گذاری بهتر است این کار به سازمان حمایت واگذار شود، اما انجمن صنفی صنعت تایر نیز دربرابر این پیشنهاد می‌گوید نرخ تایید شده برای افزایش قیمت نهایی همچنان پایین‌تر از میزان مدنظر انجمن است چراکه تولیدکننده هنوز با سود عادلانه‌اش فاصله دارد. (آبان سال گذشته با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایر آزاد شد. به این ترتیب از آن پس، قیمت تایر توسط انجمن تایر و البته با نظارت سازمان حمایت مشخص می‌شود.)

بر اساس این گزارش قیمت کنونی لاستیک دامنه سودی برای تولیدکنندگان ندارد و از سویی افزایش قیمت آن نیز موجب کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد بنابراین مسئولان ذی ربط باید تمهیداتی برای بر طرف شدن مشکلات تایر از جمله فروش تایر در بازار‌های خارجی، جلوگیری از قاچاق این محصول و حمایت‌های لازم از طرف سازمان و نهاد‌های مربوط بیندیشند تا به هیچ قشری در جامعه فشار وارد نشود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: