کد خبر: ۳۶۴۱۸۴
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان داشت: در هفته گذشته هم قیمت دلار روند صعودی داشت و به ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و هم قیمت طلای جهانی رکورد زد. دو عاملی که در کنار هم بر افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ایران اثر گذاشت.
نوسان قیمت‌ها در بازار طلا / آیا قیمت طلا در جهانی ثبات دارد
محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با پول نیوز اذعان داشت: اگرچه قیمت طلا و سکه برای چندین ماه در محدوده معینی در نوسان بود، اما حالا قیمت سکه ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و هر گرم طلا هم به یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که در چند ماه اخیر بی‌سابقه بود. اما روند بازار طلا در هفته آخر آبان چگونه است؟

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران توضیح داد: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را در روز ۲۱ آبان ۱۴۰۰ معادل یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان اعلام کرده است. این در حالی است که تا ماه گذشته صحبت از کاهش قیمت طلا و رسیدن آن به زیر یک میلیون تومان بود. اما حالا روند قیمت طلا صعودی شده و این سوال مطرح می‌شود که آیا طلا وارد کانال قیمتی بالاتری هم می‌شود یا نه؟

وی عنوان کرد: هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۹۴ درصد رشد به ۱۲،۶۳۸،۰۰۰ ریال است و همچنین انس جهانی طلا با ۰.۱۹ درصد رشد به ۱،۸۶۵.۶ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۲.۱۶ درصد رشد به ۱۲۵،۳۹۰،۰۰۰ ریال رسید. هر عدد سکه بهار آزادی با ۲.۰۶ درصد رشد به قیمت ۱۲۵،۰۱۰،۰۰۰‬ ‬ ریال رسیده است و هر عدد نیم سکه با ۱.۵۷ درصد رشد به قیمت ۶۴،۵۰۰،۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۲.۶۷ درصد رشد به قیمت ۳۸،۵۰۰،۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۱.۸۲ درصد رشد به قیمت ۲۳،۵۰۰،۰۰۰ رسید. قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۲ درصد رشد به ۲۸۴،۲۴۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۳۹ درصد افت به ۳۲۵،۸۱۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۴۲ درصد افت به ۳۸۲،۴۹۰ ریال رسید.

کشتی آرای اظهار داشت: روز جمعه قیمت طلا ثابت بود، اما در مسیر بزرگ‌ترین جهش هفتگی خود در شش ماه گذشته قرار گرفت، اما قیمت‌های بالای مصرف‌کننده در ایالات متحده، علاقه به این فلز را به‌عنوان محافظ تورمی برانگیخت. هر اونس طلا پس از جهش روز چهارشنبه به اوج خود در پنج ماه گذشته، تا ساعت ۴:۴۰ صبح به وقت تهران، در ۱۸۶۰.۸۱ دلار ثابت ماند. معاملات طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۸۶۲.۲۰ دلار رسید.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد: این فلز در مسیر رسیدن به بیشترین رشد هفتگی خود از ۷ می‌قرار دارد و تا کنون ۲.۳ درصد افزایش یافته است. تورم در ماه اکتبر مجدداً به اقتصاد فشار آورد و چشم انداز فدرال رزرو را فقط برای افزایش قیمت گذرا به چالش کشید و با جبران افزایش دستمزد‌های اخیر، ضربه‌ای به مصرف کنندگان وارد کرد. بر اساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، انتظارات تورمی منطقه یورو در خطر فراتر رفتن از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا در سال آینده است. بر اساس داده‌های رسمی در روز پنجشنبه که بر معضل نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس تاکید می‌کند، بهبود اقتصادی بریتانیا پس از شیوع ویروس کرونا در دوره جولای تا سپتامبر از دیگر کشور‌های ثروتمند عقب‌تر بوده است.

وی گفت: هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۵.۲۵ دلار رسید و به بهترین قیمت هفته خود در سه هفته اخیر رسید. پلاتین اندکی تغییر کرد و به ۱۰۸۵.۵۲ دلار رسید و در مسیر رسیدن به بیشترین افزایش هفتگی خود طی یک ماه بود. پالادیوم ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۰۶۳.۶۰ دلار رسید.

پیش‌بینی قیمت طلا

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص افزایش جهانی قیمت طلا توضیح داد: کارشناسان معتقدند که قیمت طلا به روند جهانی قیمت طلا و دلار بستگی دارد. اگر روند قیمت دلار در بازار آزاد صعودی باشد، باید منتظر افزایش بیشتر قیمت طلا و سکه هم بود.

وی ادامه داد: مسیر حرکت طلا که بعد از گزارش تورم آمریکا صعودی شده بود، در صبح جمعه تغییر کرد و قیمت آن تا هزار و ۸۴۵ دلار کاهش پیدا کرد. بعد از انتشار گزارش وزارت کار ایالات‌متحده در رابطه با تورم ماه اکتبر در روز چهارشنبه و ثبت رکوردی ۳۰ ساله، طلا صعودی ۵۰ دلاری را تجربه کرد. اما در ادامه با تعدیل انتظارات ناشی از این خبر و بازگشت خرس‌ها به بازار قیمت طلا تا مرز کانال هزار و ۸۵۰ دلاری عقب‌نشینی کرد. روز پنج‌شنبه نیز اونس جهانی در محدوده‌ای ۱۰ دلاری در بالای قیمت آغازین خود در حال معامله بود. اما آخرین روز معاملات با نوسان قیمت این فلز زرد همراه شد. در ادامه روز، اما با بازگشت از میانه کانال هزار و ۸۴۰ دلاری، دوباره وارد فاز صعودی شد و تا ساعت ۲۰ به هزار و ۸۶۲ دلار در هر اونس رسید.

فعال‌سازی موقتی ماشه اصلاح طلا

کشتی آرای اذعان کرد: قیمت طلا صبح روز جمعه کاهش یافت، اما ادامه نگرانی‌ها در مورد تورم بالا در ایالات‌متحده، کاهش قیمت فلز زرد را محدود کرده است. معاملات آتی طلا در ابتدای روز جمعه ۸ دهم درصد کاهش یافت و تا هزار و ۸۴۵ دلار افت کرد، اما در مسیر رسیدن به بزرگ‌ترین افزایش هفتگی خود از شش ماه گذشته قرار گرفت. دلار که معمولا معکوس به طلا حرکت می‌کند، روز جمعه افزایش یافت به بالاترین حد خود از جولای ۲۰۲۰ رسیده است. تورم در ماه اکتبر در ایالات‌متحده به بالاترین حد ۳۰ سال اخیر رسید و شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) نسبت به سال قبل ۲/ ۶ درصد و ماهانه ۹/ ۰ درصد رشد کرد. تورم هسته نیز نسبت به سال قبل ۶/ ۴ درصد و ماه به ماه ۶/ ۰ درصد افزایش یافت. تورم فزاینده، اصرار فدرال رزرو مبنی بر موقتی بودن فشار‌های تورمی را به چالش کشید و این احتمال را افزایش داد که بانک مرکزی زودتر از حد انتظار، نرخ بهره را افزایش دهد. اگرچه سیاست پولی آسان تاکنون به طلا کمک کرده است، اما اگر بانک‌های مرکزی شروع به افزایش نرخ بهره کنند، جذابیت آن کاهش می‌یابد.

وی در پایان تاکید کرد: در اواسط آخرین روز معاملات طلای جهانی، اونس دوباره به مسیر صعودی خود بازگشت. تحلیل‌گران معتقدند مشکلات فعلی اقتصاد آمریکا و افزایش روزانه احتمال بروز رکودی تورمی، نه تنها در اقتصاد ایالات‌متحده، بلکه در بسیاری از اقتصاد‌های بزرگ، می‌تواند احتمال صعود طلا را دوچندان کند. تا جایی که تحلیل‌گران گلدمن‌ساکس بازگشت طلا به سقف ۲ هزار و ۸۸ دلاری طلا را دور از انتظار نمی‌بینند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: