کد خبر: ۳۶۴۴۰۲
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
0
در جریان معاملات امروز فرابورس ایران، ارزش معاملات فرابورس به خاطر ثبت گردش مالی حاصل از عملیات بازار باز از ۶۸ هزار میلیارد تومان فراتر رفت و رکورد شکست.
ارزش معاملات فرابورس چگونه رکورد شکست
در جریان معاملات امروز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ فرابورس ایران، ارزش معاملات فرابورس به خاطر ثبت گردش مالی حاصل از عملیات بازار باز از ۶۸ هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان فراتر رفت و رکورد شکست.

گرچه ارزش معاملات سهام و اوراق مالی و حق تقدم در فرابورس ایران امروز فقط ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان بود، اما، چون ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی بین بانک مرکزی و بانک‌ها به ۶۶ هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان رسید، بنابر این ارزش معاملات امروز فرابورس از ۶۸ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان فراتر رفت و رکورد شکست.

*ارزش معاملات فرابورس چگونه رکورد شکست

در این زمینه یک کارشناس فرابورس در مطلبی برای انتشار در فارس نوشت: روز جاری در جریان معاملات فرابورس ایران در قالب انجام عملیات بازار باز، در حدود ۷۴۰ میلیون ورقه اوراق مالی اسلامی به ارزش ۶۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میان بانک مرکزی و بانک‌های تجاری مبادله شد.

بانک مرکزی با هدف مدیریت نرخ سود بین بانکی از توافق بازخرید اسلامی در عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند بهره می‌برد.

عملیات بازار باز یعنی مدیریت میزان پول موجود در بانک‌ها برای مدیریت نرخ سود در بازار، چون تمام بانک‌ها می‌توانند این گروه از اوراق بهادار را بخرند و یا در صورت نیاز اوراق تحت تملک خود را بدون محدودیت بفروشند و از این رو به آن «بازار باز (open market policy)» گفته می‌شود.

از نیمه دوم سال ۱۳۹۹، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی می‌توانند در روز‌های شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند یعنی دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان استفاده کنند.

پیش از این مجید عشقی رئیس سازمان بورس اعلام کرد که دولت از شهریور امسال تا کنون اوراق جدید مالی منتشر نکرده و اوراق معامله شده در بازار مربوط به معاملات در قالب عملیات بازار باز بین بانک‌ها و بانک مرکزی است.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: