April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۵۶۴۱
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
0

اگر قصد ورود به بورس و آغاز معامله‌گری در این بازار را دارید، پیش از هر چیزی باید برای دریافت کد بورسی اقدام کنید. شناسه‌ای مانند کد ملی یا شماره شناسنامه که تنها یک بار برای شما صادر می‌شود و با این کد است که در بازار سرمایه شناخته می‌شوید. برای آشنایی بیشتر با کد بورسی و نحوه دریافت آن تا پایان این مقاله همراه ما باشید.  

کد بورسی چیست؟

شما با کد بورسی منحصر به فردی که در زمان ورود به بازار سرمایه به شما تعلق می‌گیرد، در این بازار شناخته می‌شوید و به خرید و فروش سهام می‌پردازید. کد بورسی شناسه‌ای است که به هریک از کاربران بازار سرمایه داده می‌شود و بدون داشتن این کد، انجام معاملات در این بازار امکان پذیر نخواهد بود.

گرفتن کد بورسی رایگان است و هیج هزینه‌ای برای فعالان بازار سرمایه ندارد. ضمن اینکه این کد منقضی هم نمی‌شود و در صورتی که آن را فراموش کنید نیز می‌توانید به راحتی کد بورسی خود را استعلام و بازیابی کنید.

کد بورسی از 8 کاراکتر شامل سه حرف اول نام خانوادگی کاربران بازار سرمایه و پنج عدد که به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند، تشکیل شده است. 

نحوه دریافت کد بورسی

کد بورسی را می‌توان هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری و آنلاین دریافت کرد. برای دریافت حضوری کد بورسی باید به کارگزاری‌های معتبر سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد با کارگزاری موردنظرتان مراجعه و ضمن تحویل دادن مدارک مورد نیاز، فرم‌هایی که اطلاعات هویتی، بانکی، شغلی، تحصیلی و ... را از شما می‌خواهند، تکمیل کنید و برای دریافت کد بورسی درخواست دهید.

در روش غیرحضوری شما می‌توانید بسیار راحت‌تر و آسان‌تر از گذشته، کد بورسی خود را به صورت آنلاین و برخط و تنها با مراجعه به سایت کارگزاری مدنظرتان دریافت کنید.

دریافت کد بورسی از سامانه آگاه اکسپرس

کارگزاری آگاه این امکان را برای سرمایه گذاران بورس فراهم کرده است تا به راحتی و به صورت آنلاین از طریق سامانه آگاه اکسپرس کد بورسی بگیرند.

برای دریافت کد بورسی از طریق سامانه آگاه اکسپرس، ابتدا باید به این وب سایت به نشانی ex.agah.com وارد شوید و گزینه «ثبت نام دریافت کد بورسی رایگان» را انتخاب کنید. حال اگر در بآشگاه آگاه عضو هستید، گزینه ادامه را نتخاب کنید و در غیر این صورت باید با انتخاب گزینه «ثبت نام جدید» وارد مرحله بعد شوید.

در این مرحله باید اطلاعاتی که از شما خواسته می‌شود، شامل اطلاعات هویتی، شغلی، تحصیلی و ... را تکمیل و سپس روش احراز هویت و تایید نهایی اطلاعات را انتخاب کنید.

نکته مهم دیگر اینکه لازمه گرفتن کد بورسی، ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت کاربران بازار سرمایه در این سامانه است، در آگاه اکسپرس می‌توانید ثبت‌نام در سجام و کارگزاری را به صورت هم‌زمان انجام دهید و کد بورسی خود را دریافت کنید.

سامانه سجام و مزایای ثبت‌نام در آن

سجام سامانه‌ای است که ثبت‌نام در آن برای همه کاربران بازار سرمایه الزامی است و بدون ثبت‌نام در این سامانه نمی‌توانید کد بورسی بگیرید. سجام سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان بورس است. برای ثبت نام در آن می‌توانید به وب سایت سجام به آدرس sejam.ir مراجعه کنید و ضمن تکمیل فرم‌های مورد نیاز و پرداخت مبلغ 10000 تومان هزینه ثبت‌نام، در سامانه سجام عضو شوید.

همانگونه که اشاره کردیم شما می‌توانید از طریق سامانه آگاه اکسپرس ثبت‌نام در سامانه سجام و کارگزاری را به صورت هم‌زمان انجام دهید. ضمن اینکه در آگاه اکسپرس برای ثبت‌نام در سجام نیازی به پرداخت هزینه ندارید و می‌توانید این کار را به صورت رایگان انجام دهید.

ثبت نام در سجام برای کاربران بازار سرمایه مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت‌نام در انواع نهادهای بازار سرمایه اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها و ... بدون نیاز به احراز هویت مجدد و با سرعت بیشتر
  • امکان ویرایش اطلاعات در سامانه سجام
  • تسهیل رویه پرداخت سود و واریز آن به شماره حساب اعلام شده در سامانه سجام
  • دسترسی به سرویس‌های مختلف بازار سرمایه

چند نکته درباره کد بورسی

  • برای دریافت کد بورسی هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و تنها افرادی که سن‌شان زیر 18 سال است، برای دریافت این کد باید از قیم قانونی خود تعهدنامه داشته باشند.
  • کد بورسی با کد معاملات آنلاین متفاوت است. شما تنها یک بار می‌توانید کد بورسی بگیرید و نمی‌توانید از طریق کارگزاری‌های مختلف برای دریافت چند کد بورسی اقدام کنید، اما امکان انجام معاملات از طریق کارگزاری‌های متفاوت وجود دارد و در این صورت شما در هر کارگزاری کد کاربری متفاوتی برای انجام معاملات آنلاین خواهید داشت.

سخن آخر

کد بورسی، شناسه منحصربه فردی است که کاربران بازار سرمایه با آن در این بازار شناخته می‌شوند و برای انجام معاملات در بورس و خرید و فروش سهام در این بازار، داشتن این کد الزامی است. برای دریافت کد بورسی باید از طریق کارگزاری‌های معتبر سطح کشور اقدام کنید و می‌توانید این کار را هم به صورت حضوری و هم به شیوه آنلاین و برخط و به صورت غیرحضوری انجام دهید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: