April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۶۱۰۶
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
0
اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد رئیس شرکت اپل، برای دریافت حمایت، با دولت چین قراردادی محرمانه امضا کرده است.
افشای قرارداد محرمانه رئیس اپل با چین
به نقل از phonearena، اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که تیم کوک، مدیرعامل اپل، پنج سال پیش با مقامات چینی قراردادی به ارزش ۲۷۵ میلیارد دلار امضا کرده است. قراردادی که راه را برای بازگشت اپل به صدر جدول گوشی‌های هوشمند چینی برای اولین بار در شش سال گذشته هموار کرد.

پس از ایالات متحده، چین دومین بازار مهم برای شرکت اپل محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد این معامله مخفی که توسط کوک و دولت چین انجام شد، در تبدیل آیفون به پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در کشوری که رقبای زیادی برای آیفون در آن وجود دارد، تاثیر قابل توجهی داشته است.

کوک در سال ۲۰۱۶ قراردادی پنج ساله با چینی‌ها امضا کرد تا از گسترش اقدامات نظارتی که توسط دولت این کشور بر روی اپل اعمال می‌شد، جلوگیری کند. طبق اسناد مشاهده شده توسط نشریه The Information، کوک مخفیانه در طی یک سری سفر‌هایی که پنج سال پیش به چین انجام داده بود، این قرارداد را امضا کرده است.

در آن زمان گفته می‌شود که دلیل سفر کوک به چین، کشف دلایل محدودیت‌هایی است که دولت این کشور برای اپل ایجاد کرده است. به عنوان مثال، اپل مجبور شده بود سرویس دهی iBooks و iTunes Movies را در این کشور تعطیل کند و از طرف دیگر در دادگاه قضایی که مربوط به منع استفاده از نام آیفون در محصول غیر دیجیتالی می‌شد، شکست خورد.

اپل و دولت چین

حمایت چین از اپل در مقابل سایر برند های رقیب

به عنوان بخشی از قرارداد کوک با چین، اپل موافقت کرد که به چینی‌ها کمک کند تا فناوری‌های تولیدی پیشرفته‌ای را ایجاد کنند، از قطعات بیشتری از تأمین‌کنندگان چینی استفاده کنند، با شرکت‌های نرم‌افزاری در این کشور قرارداد ببندند، در شرکت‌های فناوری چینی سرمایه‌گذاری مستقیم انجام دهند و در تحقیق‌ها نیز با دانشگاه‌ها همکاری کند.

اپل نیز در ازای کمک به چینی ها، مزایای خاصی دریافت می‌کرد که دیگر شرکت‌های خارجی هرگز نمی‌توانستند به دریافت آن امیدوار باشند.

اپل بر اساس این قرارداد متعهد شده بود که در زمینه ایجاد امکانات جدید تحقیق و توسعه، ساخت فروشگاه‌های خرده‌فروشی و کار بر روی پروژه‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، میلیارد‌ها دلار بیشتر از قبل در این کشور هزینه کند. اسناد منتشر شده شده توسط The Information نشان می‌دهد که اپل در این توافق باید در یک دوره ده ساله، بیش از ۲۷۵ میلیارد دلار هزینه کند.

در صورت توافق دو طرف این قرار داد به طور خودکار تمدید می‌شود و تا ماه می‌سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا می‌کند. اپل تقریبا از این قرارداد پیروی کرده و از طریق آن توانسته است از همکاری خود با دولت چین برای جلوگیری از محدود کردن فرصت‌های تجاری این برند در داخل کشور استفاده کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: