کد خبر: ۳۶۶۸۵۰
۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
0

به گزارش ایمن پیشتاز یکی از ابزار های مهمی که در ساختمان ها و انبار ها باید وجود داشته باشد جعبه آتش نشانی است. نام دیگر جعبه آتش نشانی فایر باکس می باشد. شاید برایتان سوال باشد چرا در برخی مکان های خاص وجود جعبه آتش نشانی ضروری است؟ در مکان های بزرگ به علت افزایش ایمنی، پیشگیری از آتش سوزی وجود جعبه های آتش نشانی از اهمیت والایی برخوردار است.
نکته ای که باید به آن اشاره کرد سیستم های لوله کشی آتش نشانی انواع ساختمان هاست که هر طبقه از آن ها دارای یک یا چند انشعاب است.

جعبه آتش نشانی ایمن پیشتاز

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس چیست؟

جعبه آتش نشانی جعبه ای است که در ابعاد مختلف یافت می شود و البته لازم به ذکر است اندازه های این جعبه ها استاندارد است.  این جعبه ها را به صورت تک کابین یا دو کابین وجود دارند که درون این جعبه ها یک قرقره، یک سرلوله و یک حلقه شلنگ آتش نشانی 20 متری یا 25 متری وجود دارد. در بعضی موارد درون فایر باکس کپسول آتش نشانی نیز وجود دارد.
نکته ی قابل توجه این است که سایز سرلوله های موجود در داخل جعبه ی آتش نشانی گوناگون می باشد و بسته به انشعاب لوله کشی دارد.

 محل نصب جعبه آتش نشانی در کجا می باشد؟

استاندارد ارتفاع نصب جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس را می توان در ارتفاع 1.2 – 1.3 متر از کف ساختمان بر روی دیوار یا داخل دیوار نصب کرد. لازم به ذکر است مکانی که جعبه باید نصب شود باید به گونه ای باشد که همگان آن را ببینند و در پشت دیوار نباشد تا در مواقع ضروری بتوان از آن استفاده کرد. شما جعبه های آتش نشانی را می توانید در محل پله های فرار، پاگردها، درب های ورودی ساختمان و راهروها مشاهده کنید. نکته ی قابل توجه این است که جعبه ها باید نزدیک در باشند و مانعی سد راه آن ها نباشد.

شیلنگ و قرقره (هوزریل) در جعبه آتش نشانی

شلنگ و قرقره دارای دارای لوله‌ای بلند با قطر کم و غیرقابل نفوذ می باشند. شلنگ ها باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشند به علت آن که باید شلنگ را دور قرقره بچرخانند.

شیلنگ قرقره ها در سه نوع  ساخته می شوند که به ترتیب عبارتند از: ثابت، گردان و گردان داخل جعبه و دیواری. نوع گردان دیواری امکان گردش 180 درجه ای قرقره را فراهم می کند و نسبت به نوع ثابت انعطاف بیشتر در کشیدن شلنگ ایجاد می‌کند.


 

محل نصب شیلنگ قرقره آتش نشانی باید چگونه باشد؟

نکته ای که از اهمیت والایی برخوردار است این است که جعبه را در مکانی در دسترس قرار دهیم و در هر طبقه نیز وجود داشته باشد که بتواند تمامی اتاق ها را پوشش دهددر مکان های عمومی و خروجی اضطراری باید نصب شود. طبق قوانین تصویب شده اماکن عمومی باید جعبه آتش نشانی داشته باشند و در صورت عدم وجود جریمه می شوند فایرباکس ها باید در مکانی باشند که مانع حرکت نباشند و مزاحم عبور و مرور نباشند ارتفاع جعبه ها تا سطح زمین حداکثر باید بین 1.2 – 1.3 متر باشد

شلنگ آتش نشانی چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

 این شلنگ ها از دو بخش لایه خارجی و داخلی تشکیل شده است. جنس لایه ی خارجی جهت انعطاف پذیری از کتان، پنبه، کنف و پلی استرمی باشد. لازم به ذکر است که با وجود بافت ساده رشته های نخ عرضی در برابر فشار مقاومند اما رشته نخ های طولی در برابر سایش مقاومند. لایه داخلی از جنس لاستیک است که فشار تا 40 اتمسفر را تحمل می کند.

جمع کردن شلنگ های آتش نشانی چگونه می باشد؟

اگر بخواهیم شلنگ های آتش نشانی را به صورت مستقیم یا توپی جمع کنیم به این صورت است که از یک سر شروع به جمع کردن آن ها می کنیم و ادامه می دهیم در نهایت دو سر کوپلینگ را می گیریم که باعث می شود از مرکز شلنگ جمع شود.
روش توپی یک لا: برای نگهداری در مدت زمان های طولانی استفاده می شود. هم چنین برای جمع آوری لوله های آسیب دیده می توان از این روش استفاده کرد

روش توپی دولا: در خودروهای آتش نشانی از این روش استفاده می شود

روش سری: این روش زمانی کاربرد دارد که هدف باز کردن سریع لوله و آبرسانی به محل سانحه باشد.

روش زیگزاگ: از این روش جهت جمع آوری تمام لوله های کثیف استفاده می شود. هم چنین در تمام محل هایی که دارای پستی و بلندی هستند می توان از آن استفاده کرد

دستور کار نصب و لوله کشی جعبه آتش نشانی چگونه است؟

شاید برای شما سوال باشد چه وسایلی برای نصب جعبه آتش نشانی مورد نیاز است؟ فایر باکس با لوازمی کامل از جمله شیرهایی که زاویه دارند، شلنگ های 20 الی 25 متری، قرقره، واشر تخت که از جنس فلز می باشد، پیچ و رول پلاک و سر لوله.

مراحل نصب جعبه آتش نشانی:

1. در مرحله اول باید توجه کرد آیا محل نصب شیر سوراخ است یا نه؟ بعد از آن که اندازه گیری به اتمام رسید می توانید محل نصب شیر را تعیین کنید.
2. در مرحله بعد باید شیر فلکه اصلی را ببندید وتا بتوانید در پوش محل نصب شیر را باز کنید
3. در نهایت توسط دریل دستی و مته به تعداد چهار سوراخ در پشت جعبه تشکیل دهید. البته سوراخ ها باید از طرفین 10 سانتی متر فاصله داشته باشند.
4. لازم به ذکر این نکته است که فایر باکس را روی دیوار و در مکانی که شیر آتش نشانی باشد قرار دهید
5. علامت گذاری را فراموش نکنید و پس از آن توسط چکش و سنبه نشان علامات را ضربه بزنید.
6. با مته الماسه نمره 8 علامات زده شده را سوراخ کنید
7. بعد از  این که عملیات سوراخ کاری توسط مته انجام شد باید چهار عدد رول پلاک درون سوراخ ها قرار دهید و با ضربات چکش آن ها را هم سطح دیوار وارد بکنید.
8. در نهایت پس از نصب جعبه می توانید مقداری خمیر و کنف روی دنده شیر زاویه ای لوله کشی کنید و باید سر آن به سمت پایین باشد
9. لازم است شیر و شلنگ ها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید نشتی ندارد
10. لازم است در مرحله ی آخر سر کوپلینگ را به شیر وصل شود
11. در نهایت تمامی وسایل شلنگ، قرقره و ... را در جعبه آتش نشانی قرار دهید در آن را قفل کنید

منبع : ایمن پیشتاز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: