May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در روز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰؛
کد خبر: ۳۶۶۹۴۳
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
در معاملات روز یکشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پایتخت نتوانست کانال ۱.۳ میلیونی را حفظ کند.
سبز پوشی بورس دوام نیاورد
در معاملات روز یکشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پایتخت نتوانست کانال ۱.۳ میلیونی را حفظ کند. شاخص کل با کاهش ۱۳ هزار و ۸۷۲ واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و ۲۹۱ هزار واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش ۳ هزار و ۴۸۵ واحدی در سطح ۳۴۳ هزار و ۴۹۲ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۳۷ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۴۴۹ واحد قرار گرفت.

امروز برای هفدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز ۳۱۰ درصد افزایش یافت.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۴۰ میلیارد تومان بود. پس از بپاس، بمپنا (شرکت تولید برق عسلویه مپنا) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
 

در همین رابطه محمدعلی ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار پول نیوز گفت: دولت سیزدهم اولین بودجه خود را با محوریت رشد اقتصادی و کنترل تورم تقدیم مجلس کرده است که در آن توجه ویژه‌ای به بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی شده است.

وی افزود: تمهیدات و تدابیر اندیشیده شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و اثرات کلی مثبت آن بر بازار سهام را می‌توان به ۶ بخش تقسیم کرد که در ادامه جزئیات آن ذکر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: طبق ردیف ۵ جدول تبصره ۱۴، اصلاح نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و ... آن‌ها معادل از ۳۰ درصد نرخ خوراک گازپتروشیمی‌ها به معادل ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و برای صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یعنی بدون افزایش نسبت به سال قبل است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: با این تغییر، اثرات منفی روی سایر صنایع را شاهد نخواهیم بود. درمورد صنایع فولادی و معدنی نیز با توجه به سایر مشخصه‌های موجود در بازار این تغییر تأثیر منفی در سودآوری این شرکت‌ها خواهد داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: