May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۵ دی ۱۴۰۰؛
کد خبر: ۳۶۷۵۵۶
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
معاملات روز یکشنبه، ۵ دی ۱۴۰۰، دو نیمه متفاوت داشت. شاخص کل در ۹۰ دقیقه ابتدایی نزول کرد و در ۲ ساعت پایانی روند صعودی پیدا کرد.
ورق در بازار سرمایه برگشت
معاملات روز یکشنبه، ۵ دی ۱۴۰۰، دو نیمه متفاوت داشت. شاخص کل در ۹۰ دقیقه ابتدایی نزول کرد و در ۲ ساعت پایانی روند صعودی پیدا کرد. با این حال نتوانست بالاتر از سطح دیروز قرار گیرد و با کاهش هزار و ۴۹۰ واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش هزار و ۶۳۸ واحدی در سطح ۳۶۰ هزار و ۲۶۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۵۸ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۵۷ واحد قرار گرفت.

امروز برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۹۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۵ روز کاری اخیر است.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۳ میلیارد تومان بود. پس از بپاس، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت ۱۲ درصدی به رقم ۸ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۳۰ میلیارد تومان بود که ۳۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۱۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان رسید که ۴۷ درصد از کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

امروز نماد‌های «فولاد»، «نوری» و «خودرو» بیشترین تأثیر را در نزول شاخص کل داشتند و «فارس»، «شبندر» و «اخابر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «بپاس»، «زاگرس» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کگهر»، «وملل» و «اتکای» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس شستا صدرنشین است و شبندر و کدما در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های توسن، فرابورس و حسیر پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

در پایان معاملات روز یکشنبه، ۱۸۰ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۲۵ نماد بورسی و ۵۵ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۰۹ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۲۱ نماد بورسی و ۸۸ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۹ درصد افزایش یافت و ۸۴ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۷۶ درصد افت کرد و در رقم ۸۱ میلیارد تومان ایستاد.

امروز سهام کفرا (شرکت فراروده‌های نسوز ایران) با صف خرید ۹ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کفرا، نماد‌های اخابر (شرکت مخابرات ایران) و تکشا (گسترش صنایع و خدمات کشاورزی) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۸ میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نماد‌های وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.
 

بیشتر بخوانید:‌ بورس به صعود ادامه داد
 
محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سهام گفت: شاخص کل از نظر تکنیکال روی یک حمایت بسیار مستحکم بود. در محدوده PRZ بسیار مهمی قرار داشت و سرانجام وارد فضای تغییر روند و صعودی شد. به نظر من این روند ادامه‌دار است و کف‌های شاخص به صورت پله‌ای افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: تغییرات مثبتی در بودجه سال آینده وعده داده شد. مواردی مانند حذف تعلیق نمادها، کاهش نظارت‌های سلیقه‌ای و … می‌تواند یکی از عوامل بازگشت اعتماد به بورس باشد. بازارهای مالی نیازمند آزادی هستند. حرکت‌های مثبتی از طرف وزارت اقتصاد و رئیس سازمان بورس انجام شد که نگرش تحلیلگران و فعالان را نسبت به بازار تغییر داد.

عشریه گفت: پاییز۱۴۰۰ نه‌‌‌‌‌‌‌‌تنها کم‌بارتر از سال‌های گذشته بود و خبری از باران‌‌‌‌های پاییزی نبود، برای بازار سرمایه هم دستاوردی نداشت. گرچه ابتدای فصل سهامداران روزهای سبز بورس را می‌‌‌‌دیدند و وضعیت بازار کمی بهبود یافته بود اما هرچه از نیمه دوم پاییز می‌‌‌‌گذشت، ریزش‌‌‌‌ها در بازار شتاب بیشتری می‌گرفت و روزهای سرخ‌‌‌‌پوشی شاخص بیشتر از روزهای مثبت آن می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: بلاتکلیفی دولت در روند قیمت‌گذاری خودرو و در شوک‌‌‌‌های لایحه بودجه سال آینده به صنایع و شرکت‌های بورسی، سبب شد تا شاخص سهام آذرماه را با افت حدود ۵‌درصدی پشت‌سر بگذارد و از رقبای خود در کسب بازدهی عقب بماند.

وی مطرح کرد: در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر یعنی نیمه دوم پاییز بازار ریزش‌‌‌‌های پرشتابی را تجربه کرد. این ریزش‌‌‌‌ها در پی رفتار تصمیم‌گیران و سیاست گذاران بود که باعث شد ابهامات در بازار افزایش پیدا کند، تا جایی‌که فرمان ۱۰‌ماده‌‌‌‌‌‌‌‌ای را شاهد بودیم و وزیر اقتصاد با این فرمان بخشی از ابهامات را تعیین‌تکلیف کردند.

این کارشناس بازار سهام در ادامه گفت: مهم‌ترین دلیل آن هم این است که وعده‌‌‌‌ها، قول‌‌‌‌ها و مصوبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که برای حمایت از بازار سرمایه وجود داشته در روند اجرا یا با کندی زیادی مواجه بوده یا بعضا خیلی زود تغییر کرده و به دلیل عدم‌هماهنگی‌‌‌‌‌هایی که وجود داشته اجرایش متوقف شده یا به تاخیر افتاده است که یکی از نمونه‌‌‌‌های این دست از مصوبه‌‌‌‌ها درباره قیمت‌گذاری خودرو بود که با آن وضعیت مواجه شد و بازار را تحت‌‌‌‌تاثیر قرار داد، بنابراین تکرار چنین اتفاق‌‌‌‌‌هایی باعث شده که سرمایه‌‌‌‌گذاران با خود تصور کنند نباید به این مصوبات یا این دست اظهارنظرها خوش‌‌‌‌بین باشند، روی آنها حساب کنند و بهتر است که منتظر عملیاتی‌شدن این مصوبات باشند تا سرمایه‌‌‌‌گذاری با ریسک کمتری انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: البته درست است که روزهای اول زمستان تحت‌‌‌‌تاثیر مصوبه جدید دولت یعنی همان بسته حمایتی ۱۰ بندی قرار گرفت و ریزش‌‌‌‌ها متوقف و بازار با اقبال مواجه شده است اما به‌نظر می‌رسد سایه نگرانی‌‌‌‌ها همچنان بر سر بازار وجود دارد و چنانچه اخبار ضدونقیضی در روزهای آینده به بازار مخابره شود، می‌تواند انگیزه سرمایه‌‌‌‌گذاران را برای خرید سهام شرکت‌ها در قیمت‌های رشدیافته چند روز اخیر کاهش دهد. طبیعتا اگر با افزایش عرضه‌‌‌‌ها مواجه شویم مجددا روند نوسانی بازار که در چند‌ماه اخیر تجربه کردیم، تکرارپذیر خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: