جدیدترین خبر در زمینه این کراس اوور توانمند این است که ایران خودرو اعلام کرده که
S۵ جدید با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک پاورتک از برند معتبر هیوندای کره جنوبی روانه بازار خواهد شد که موضوع رقابت این محصول با رقبایش را کاملا متفاوت میکند چرا که تمامی کراس اوورهای هم رده این محصول از گیربکسهای چینی بهره میبرند و حتی اگر برند گیربکس آنها از برندی ژاپنی باشد در چین مونتاژ میشود و این خبر جدید یکی از برتریهای تازه S۵ را نشان میدهد، اما داستان مزیتهای S۵ در مقایسه با رقبا به همین جا ختم نمیشود چرا که S۵ برای هر یک از کراس اوورهای تا مرز یک میلیاردی بازار، برتریهایی را کنار گذاشته که در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت.
برتری فنی هایما S۵ در بازار کراس اوورها
هایما S۵ در نسخه جدید ضمن بهره گیری از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT که مزیتهای زیادی دارد مانند گذشته به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۶۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۲۳ نیوتن متر مجهز شده است که از دور موتور ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ در مدار است و تقریبا در تمام زمان، بیشترین کشش را در اختیار شما قرار میدهد. وزن خالص این کراس اوور ۴۳۵۸ میلیمتری حدود ۱۴۴۵ کیلوگرم است و به این واسطه شتاب قابل توجهی در اختیار شما قرار میگیرد. ایران خودرو در آخرین مرحله فروش این محصول آن را با قیمت ۵۹۵ میلیون تومان به فروش رسانده لذا مقایسه در بخش فنی این محصول با رقبا را از این سطح قیمتی آغاز میکنیم. نخستین محصول پیش روی S۵ جدید با این قیمت جک S۳ از کرمان موتور است که از پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۰۷ اسب بخار بهره میبرد و گیربکس از نوع اتوماتیک CVT است لذا ناگفته مشخص است که در همه ابعاد فنی، S۳ حداقل دو الی سه رده پایینتر از S۵ قرار میگیرد و حتی اگر از اختلاف ۵۴ اسب بخاری (معادل یک خودرو سواری اقتصادی) بین دو کراس اوور بگذریم، عملکرد گیربکس ۶ سرعته AT به مراتب منظمتر و پرشتابتر از گیربکس اتوماتیک CVT است که در نسخه قبلی S۵ نیز وجود داشت. بعد از جک S۳ نوبت به ام وی ام X۲۲ Pro محصول جدید مدیران خودرو میرسد که یک کراس اوور جمع و جور شهری است و به تازگی با چهره و مشخصت فنی جدید به بازار معرفی شده است. این محصول که هم اکنون قیمت نقدی حدود ۶۲۰ میلیون تومان دارد به پیشرانه یک لیتری توربو ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپ با حداکثر توان ۱۰۲ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده است که وضعیت رقابت با رقیب ارزان ترش یعنی S۵ مشابه S۳ است و در هیچ مشخص فنی حتی نمیتوان آن را نزدیک به S۵ دانست. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که S۵ از نظر ابعاد حدود ۱۰ سانتیمتر از جک S۳ و ۲۰ سانتیمتر از ام وی ام X۲۲ طول بیشتری دارد.
در گام بعد نوبت به ورود خودروها در رده قیمتی بالاتر میرسد. شرکت خودروسازان بم با لیفان X۷۰ در گام بعدی قیمتی و فراتر از ۷۰۰ میلیون تومان قرار دارد. X۷۰ از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۴۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر در کنار گیربکس اتوماتیک CVT بهره میبرد. X۷۰ نزدیکترین ابعاد به هایما S۵ را در این رقابت دارد، اما همچنان ۶ سانتیمتر طول کمتری از S۵ دارد و ۲ سانتیمتر فضای داخلی آن کمتر از S۵ است. در بحث فنی نیز پیشرانه تنفس طبیعی این خودرو قدرت کمتری دارد، اما اختلاف در گشتاور به اوج میرسد جایی که S۵ به لطف سیستم توربوشارژ حدود ۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر و در نتیجه شتاب بهتر تولید میکند گیربکس CVT نقطه شکست دیگری برای لیفان در این رقابت است که از نظر شتابگیری و نظم و لذت رانندگی در رتبه پایینتری از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک پاورتک S۵ قرار میگیرد.
وقتی حدود نیمی از قیمت هایما S۵ را به قیمتش اضافه کنیم به رقیبی در نزدیکی مرز یک میلیارد تومان میرسیم که در بازهای پرفروشترین خودرو چینی بازار ایران بوده، اما آیا این محصول با وجود قیمتی به مراتب بالاتر میتواند S۵ را شکست دهد؟ جک S۵ در جدیدترین نسخه به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۷۱ اسب بخار مجهز شده و حداکثر گشتاورش به ۲۵۱ نیوتن متر میرسد. این محصول شاید در ظاهر ۱۰ اسب بخار قدرت و حدود ۳۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر از S۵ داشته باشد، اما با در نظر گرفتن وزن ۱.۵ تنی آن اوضاع در رقابت فنی چندان فرقی نمیکند و طول آن تنها حدود ۳ سانتیمتر بیشتر از S۵ است و در بخش امکانات نیز دوشادوش S۵ حرکت میکند و تفاوت چندانی ندارند. از طرف دیگر در مقایسه گیربکس دو محصول با توجه به دو کلاچه بودن گیربکس اتوماتیک S۵ باید این نکته را در نظر گرفت که آیا بی دردسرتر بودن گیربکس AT را انتخاب میکنید یا گیربکسهای نسبتا پیچیده دو کلاچه؟
ام وی ام X۵۵ محصول دیگری است که تا مرز یک میلیارد تومان افزایش قیمت یافته، اما در بررسی فنی از رقیبی با نصف قیمتش همانند هایما S۵ عقبتر قرار میگیرد. این خودرو از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۴۷ اسب بخار بهره میبرد که به گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه خشک متصل شده و در این نقطه علاوه بر عقبتر بودن مشخصات فنی X۵۵ از S۵ در زمینه اعداد قدرت و گشتاور، دردسرهای گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه خشک نیز اضافه میشود و S۵ از نظر فنی از این محصول سبقت میگیرد. در نهایت اگر فکر میکنید یکی از گلهای سرسبد این روزهای بازار که در بازار آزاد قیمتش از ۱.۳ میلیارد تومان نیز فراتر رفته نمیتواند از S۵ در بحث فنی شکست بخورد سخت در اشتباهید چرا که خودرویی مانند دیگنیتی نیز در هیچ مشخصه فنی نمیتواند مقابل S۵ پیروز شود چرا که این خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به حداکثر توان ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتون متر دست پیدا میکند که از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به محور جلو منتقل میشود. دیگنیتی حدود ۱۳ اسب بخار قدرت و ۳ نیوتون متر گشتاور کمتری از S۵ تولید میکند و حدود ۱۳۰ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به S۵ دارد لذا در بحث فنی، S۵ یک سر و گردن بالاتر از رقیب پرحاشیه اش قرار میگیرد.
دست پر در امکانات رفاهی
هایما S۵ جدید با امکاناتی نظیر کروز کنترل، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، ABS، EBD، کنترل فشار باد تایرها TPMS، استارت و ورود بدون کلید به کابین، رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی، نمایشگر ۷ اینچ لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، روکش چرم و پارچه صندلی ها، سانروف، تنظیم برقی صندلیهای جلو، ۶ کیسه هوا و آینههای برقی با راهنما و گرم کن تقریبا هیچ آپشن خاصی کمتر از رقبایش ارائه نمیکند. در بررسی مهمترین رقبای این خودرو در بازار از بازه قیمتی ۶۰۰ میلیون تومان به بالا، جک S۳ تعداد ۴ کیسه هوا کمتر دارد و از سیستم استارت و ورود بدون کلید و دوربین ۳۶۰ درجه نیز بهره نمیبرد. ام وی ام X۲۲ از کیسههای هوای پردهای بهره مینمی برد و هر چند نمایشگر ۲ اینچ بزرگتر از S۵ است، اما سیستم ورود و استارت آن بدون کلید نیست، از سیستم دوربین ۳۶۰ درجه بهره نمیبرد و سیستم تهویه مطبوعش نیز دستی است. کمی جلوتر به لیفان X۷۰ میرسیم که ۴ کیسه هوا کمتر دارد و به دوبین ۳۶۰ درجه نیز مجهز نشده است. جک S۵ جدید نیز هر چند مملو از امکانات به بازار عرضه میشود و چند آپشن بیش از S۵ دارد، اما در نهایت به دوربین ۳۶۰ درجه مجهز نشده و دو کیسه هوا کمتر از هایما S۵ دارد. در نهایت نوبت به دیگنیتی میرسد که که نزدیکترین سطح آپشنها را در سطح قیمتی به مراتب بالاتر از S۵ دارد و برخی آپشنهای آن بیشتر یا بهتر از S۵ هستند، اما سوال اینجاست که آیا پرداخت هزینهای به مراتب بالاتر برای آپشنهایی نظیر نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی یا سانروف دو تکه و چنین امکاناتی توجیه دارد؟
نگهداری و پشتیبانی
بی شک ایران خودرو با بیشترین تعداد نمایندگان خدمات پس از فروش در سراسر کشور، مطمئنترین انتخاب برای پشتیبانی صحیح و دقیق از یک محصول است و S۵ بدون شک در این رقابت برتر از رقبایی است که بعضا تعداد نمایندگان در سطح کشور به تعداد انگشتان دست نمیرسد و از طرف دیگر پشتیبانی امداد خودرو ایران در سراسر کشور از S۵ و همچنین تامین قطعات مورد نیاز از سوی ایساکو اطمینان خاطر دیگری است که شما را از خدمات برای نگهداری این کراس اوور بیش از دیگر گزینهها مطمئن میکند.
هایما S۵ در نسخه جدید با گیربکس ۶ سرعته AT پاورتک محصولی است که باید بیشتر شناخته شود؛ خودرویی که با قیمت کمتر از رقبا قوای محرکه قدرتمندتر و مطمئن تری را در کنار مجموعه کاملی از امکانات در اختیار شما قرار میدهد و برند مادر این خودرو یعنی هایما سالها به تولید محصولات مزدا مشغول بوده است و از پلتفرم یکی از محصولات مزدا برای توسعه S۵ استفاده کرده است.