کد خبر: ۳۶۸۴۷۲
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
0
ذبیح الله مجاهد در واکنش به سخنان امرالله صالح مبنی بر برگذاری انتخابات در افغانستان گفت ۱۵۰ میلیون دالر در برگزاری انتخابات پیشین صرف شد، اما سرانجام جان کری یک دولت همه‌شمول تشکیل داد.
۱۵۰میلیون دلار برای انتخابات پیشین صرف شد
معاون سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی نوشته است: «شش ماه کمپیین می‌شد، یک میلیارد دالر در آن خرج می‌شد، نامزدان یکدیگر را فاسد می‌گفتند و تنش‌های قومی به اوج می‌رسید،۱۵۰ میلیون دالر در برگزاری انتخابات صرف می‌شد و پس از چند ماه نتیجه هم اعلان می‌شد، اما سرانجام جان کری می‌آمد و یک دولت همه‌شمول تشکیل می‌داد.»

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی در یک پیام کنایه‌آمیز گفته است در نظام قبلی انتخابات برگزار می‌شد، اما در نهایت «دولت همه‌شمول» را جان کری تشکیل می‌داد.

صالح به تازگی گفته است که اگر طالبان ادعای نیک‌نامی دارند باید تن به انتخابات بدهند. او طالبان را گروه «نیابتی» خوانده و گفته است که این گروه در انتخابات «حتی در دهراوود [یکی از ولسوالی‌های ارزگان]رأی نخواهد آورد، چه رسد به شهر‌های بزرگ کشور».

اشاره سمنگانی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان است؛ انتخاباتی که منجر به بحران سیاسی شد و در فرجام با دخالت جان کری؛ وزیر خارجه سابق آمریکا حکومت «وحدت ملی» با حضور اشرف غنی و عبدالله عبدالله تشکیل شد.

حضور اشرف غنی و عبدالله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ نیز منجر به بحران شد؛ تا جایی که هر دو نفر به عنوان «رئیس‌جمهور» افغانستان سوگند یاد کردند. اما پس از ماه‌ها تنش دو طرف در ماه ثور ۱۳۹۹ برای تقسیم قدرت به توافق رسیدند و طبق این توافق، عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت اشرف غنی شد.

حکومت مشارکتی اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله با گذشت بیش از یک سال در ۲۴ ماه اسد سال جاری به دست طالبان سقوط کرد. طالبان پس از تسلط بر کابل، حکومت سرپرست تشکیل داده‌اند؛ اما تاکنون هیچ کشوری این حکومت را به رسمیت نشناخته است.

تشکیل دولت همه‌شمول یکی از شروط به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی مطرح شده است درحالی که به‌گفته کارشناسان، حکومت طالبان با عدم مشروعیت داخلی نیز مواجه است.

انتخابات یکی از گزینه‌های اصلی کسب مشروعیت دانسته می‌شود؛ اما طالبان در حال حاضر کمیسیون‌های انتخاباتی را منحل کرده و گفته‌اند که به این دو کمیسیون نیازی ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: