May 2024 08 / چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۸۹۷۳
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
0
بررسی داده‌های میدانی در بلندمدت نشان می‌دهد که قیمت واقعی مسکن ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.
قیمت مسکن ۳ برابر شد
۳ برابر شدن قیمت حقیقی مسکن در ۲ دهه اخیر اتفاق افتاده است.

قیمت حقیقی مسکن تهران در دو دهه اخیر سه برابر شده، آن هم در حالی که قیمت حقیقی جهانی مسکن کمتر از ۷۰ درصد رشد یافته است. قیمت حقیقی مسکن فقط در شوک‌های ارزی ۴ سال اخیر ۲ برابر افزایش یافت.

دولت و بانک مرکزی به همراه بنگاه‌ها و بانک‌های خصولتی با شوک‌های قیمت ارز و کامودیتی‌ها عامل کلیدی افزایش قیمت مسکن هستند. دولت با رهاسازی بازار و اخذ مالیات‌های ناچیز از مستغلات و املاک و همچنین معافیت مالیاتی سوداگری و سفته بازی، ایران را به بهشت ملاکان و دلالان تبدیل کرده است.

تشکیل حباب قیمت مسکن موجب شده که ۴۰ درصد مردم نه تنها قدرت خرید مسکن که حتی قدرت اجاره مسکن را هم از دست بدهند. نیمی از درآمد خانوار‌های فاقد مسکن صرف اجاره خانه می‌شود. نرخ تورم اجاره خانه در نقاط مختلف بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد است، که در تاریخ ایران بی سابقه می‌باشد.

در سال‌های آینده هزینه مسکن (و اجاره خانه و محل کار) محرک نرخ تورم بالا خواهد بود.

دولت و بانک مرکزی با افزایش دستوری قیمت دلار و کاهش دستوری نرخ بهره بانکی (نرخ حقیقی منفی) محرک روند صعودی قیمت مسکن (و به تبع آن اجاره ها) شده اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: