کد خبر: ۳۷۱۵۳۲
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
0
مهم‌ترین هدفی که از راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم دنبال می‌شود، افزایش کیفیت اینترنت و ایجاد بازار رقابتی در توسعه ارتباطات است.
رفع کندی اینترنت و ایجاد بازار رقابتی در توسعه ارتباطات
راه‌اندازی ۲۰ میلیون فیبرنوری در دولت سیزدهم از جمله مهم‌ترین اهدافی است که وزرات ارتباطات برای توسعه اینترنت و رفع کندی آن دنبال می‌کند.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار‌ها در صحبت‌های خود اعلام کرده که راهکار اساسی برای کاهش کندی اینترنت، توسعه شبکه اینترنت ثابت کشور است. برای تحقق این هدف نیز در هفته‌ای که گذشت، طرح بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری کشور با واگذاری نیم میلیون پورت فیبرنوری آغاز شد.

برنامه وزارت ارتباطات این است که با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های دیگر و با عزم ملی پروژه واگذاری ۲۰ میلیون فیبرنوری نقاط برای منازل و کسب‌وکار‌ها را تا پایان دولت سیزدهم اجرایی کند.

توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

توسعه ارتباطات ثابت در ایران، حدود ۱۳۰ سال سابقه دارد. از نخستین روزی که سیم‌های مسی وارد ایران شدند، ارتباطات ثابت در ایران کش و قوس‌های فراوانی داشت و به طور مستمر عرصه درگیری حاکمیت و بخش خصوصی یا درگیری با نیرو‌های متخاصمی بود که میهمان ناخوانده آن سال‌ها بودند.

با دولتی شدن مخابرات، این افت و خیز‌ها اندکی کاهش یافت و پس از خصوصی سازی دوباره مشکلات سر راه توسعه قرار گرفتند. بخشی از کوچک ماندن این بازار، حاصل دشواری رقابت در این عرصه بوده و ایجاد آن راهی دشوار و البته ناگزیر است. پروژه FTTx تمرکز و همگرایی فعالان این عرصه برای دستیابی به هدف مشترکی تحت عنوان ایجاد «بازار رقابتی» است.

به اعتقاد وزیر ارتباطات، با توسعه فیبرنوری دیگر محدودیت سرعت مفهوم نخواهد داشت و بستر شبکه برای انواع خدمات مورد نیاز مردم آماده خواهد شد.

توسعه ارتباطات ثابت بر اساس تکنولوژی FTTx اهداف زیادی را دنبال می‌کند. بر اساس گزارشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از این پروژه منتشر کرده است، تلاش برای کیفیت بالای اتصال به اینترنت کاربران از جمله اهداف مهمی است که در این پروژه دنبال می‌کند.

فیبر فقط سرعت بالا نیست، بلکه طیف وسیعی از مزایای دیگر را برای اپراتور به ارمغان می‌آورد که از جمله آن می‌توان به بالا رفتن کیفیت کلی شاخص‌های خدمات (QoS)، هزینه‌های نگهداری و انرژی کمتر و نیاز‌های زیرساخت فیزیکی کوچکتر اشاره کرد.

بالا رفتن سرعت اینترنت و افزایش تولید ناخالص داخلی

یکی دیگر از دلایلی که توسعه ارتباطات ثابت به سمت فناوری فیبر نوری رفته است، افزایش ۱۰ درصدی در نفوذ پهن‌باند است که می‌تواند به رشد ۲۵ صدم تا ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۱.۵ درصدی در بهره‌وری نیروی کار بینجامد.

به‌علاوه، ۲ برابر شدن سرعت پهن‌باند می‌تواند به رشد تولید ناخالص داخلی سه دهم درصد منجر شود.

سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پهن‌باند پیشرفته مانند شبکه‌های تمام فیبرنوری، رشد اجتماعی و اقتصادی حیاتی را برای یک کشور به ارمغان می‌آورد.

صرفه‌جویی در نیرو، کاهش ۵۶ هزار تنی انتشار گاز دی اکسید کربن، تضمین کیفیت بالا در تجربه دسترسی به اینترنت و اتصال ماشین‌ها و ربات‌های صنعتی به اینترنت که فقط با پهنای باند بالا امکان‌پذیر است، از جمله مواردی است که باعث شده ارتباطات ثابت در ایران به سمت استفاده از فیبرنوری برود.

به اعتقاد وزیر ارتباطات، با توسعه فیبرنوری دیگر محدودیت سرعت مفهوم نخواهد داشت و بستر شبکه برای انواع خدمات مورد نیاز مردم آماده خواهد شد.

وی اعلام کرده است که به‌زودی کار اجرایی فیبر نوری خانگی در همه شهر‌ها آغاز می‌شود و کاربران می‌توانند پیشرفت پروژه واگذاری ۲۰ میلیون فیبرنوری را از طریق سایت www.iranfttx.ir دنبال کنند و در آینده نیز با وارد کردن کد پستی محل سکونت خود، از زمان تقریبی فعال شدن این پروژه در محله خود مطلع شوند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: