May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۶۷۷
۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
0
یک دانشمند از شرکت "اوپن ای‌آی" (OpenAI) معتقد است هوش مصنوعی احتمالا هم اکنون نیز هوشیار است.
---
موضوع هوشیاری هوش مصنوعی یک بحث طولانی مدت در جامعه علمی است؛ اما آیا هوش مصنوعی هرگز خواهد توانست به هوشیاری و عملکرد خودآگاهانه برسد یا حتی در حال حاضر نیز به چنین قابلیتی رسیده است؟

هوش مصنوعی که گاهی اوقات "هوش ماشینی" نیز نامیده می‌شود، به هوشمندی نمایش داده شده به وسیله ماشین‌ها در شرایط مختلف اطلاق می‌شود که در مقابل هوش طبیعی در انسان‌ها قرار دارد.

به عبارت دیگر، هوش مصنوعی به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتار‌های هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرآیند‌های تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آن ها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشند.

یک "عامل هوشمند" سامانه‌ای است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد. "جان مک‌کارتی" که واژه هوش مصنوعی را در سال ۱۹۵۶ استفاده کرد، آن را «دانش و مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند» تعریف کرد.

ایلیا ساتسکیور" (Ilya Sutskever) محقق ارشد شرکت "اوپن ای‌آی" (OpenAI) نظر خود را در توئیتر در مورد این موضوع اعلام کرد و با واکنش بسیاری از دانشمندان متخصص در این زمینه مواجه شد.

اکنون سوالی که پیش می‌آید این است که حق با کیست؟ "ساتسکیور" یا کارشناسانی که پاسخ‌های تندی به وی داده‌اند؟ همه چیز از زمانی شروع شد که "ساتسکیور" در روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: «شاید شبکه‌های عصبی بزرگ امروزی کمی هوشیار باشند.»

در حالی که ممکن است از نظر بسیاری، این اظهار نظر چندان تند و دارای حاشیه به نظر نرسد؛ اما با واکنش فوری و سریع دیگر کارشناسان مواجه شد.

به گفته "توبی والش" محقق هوش مصنوعی از دانشگاه "نیو ساوث ولز" سیدنی استرالیا" بروز این واکنش‌ها به این دلیل است که طرح این موضوع، گفتگو و شاید حتی تکامل هوش مصنوعی را از مسیر خارج می‌کند.

وی در یک توئیت نوشت: هر بار که چنین نظرات و گمانه‌زنی‌هایی منتشر می‌شوند، ماه‌ها تلاش لازم است تا مسیر گفتگو به فرصت‌ها و تهدید‌های واقعی‌تر ناشی از توسعه هوش مصنوعی بازگردد.

"یورگن گوتر" کارشناس مستقل رشته "فناوری اجتماعی"، این دیدگاه را غیرواقعی خواند. او در توئیتی نوشت: ممکن است این برداشت در واقعیت هیچ مبنایی نداشته باشد و فقط یک زمینه تبلیغاتی برای ادعای قابلیت‌های جادویی این فناوری برای این استارتاپ باشد.

"والنتینو زوکا" متخصص فناوری یادگیری عمیق در این باره گفت: هوش مصنوعی، آگاه نیست؛ اما ظاهرا فعالیت‌های تبلیغاتی مهم‌تر از هر چیز دیگری هستند.

اما آیا این واکنش‌های تند، عادلانه و موجه است؟ مطمئناً ادعا‌هایی مبنی بر این که هوش مصنوعی ممکن است هوشیار باشد یا ممکن است هوشیار و خودآگاه شود، باعث ایجاد ترس و وحشت در صنعت فناوری و جامعه عمومی می‌شود؛ اما اگر واقعیت‌ها ثابت کنند که این فناوری ممکن است واقعاً تا آن مرحله پیشرفت کند، آیا ارزش بحث و گفتگو ندارد؟

در هر حال، به نظر می‌رسد اصل موضوع در این واقعیت نهفته است که هوش مصنوعی در حال حاضر در نقطه رسیدن به هوشیاری قرار ندارد و ممکن است هرگز نیز به این نقطه نرسد؛ اما نباید این گونه انگاشته شود که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و باید همواره در مورد آن هشدار داد.

منبع: فیوچریسم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: