کد خبر: ۳۷۲۱۳۹
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
شرکت سنگ آهن گهرزمین بزرگترین ذخایر سنگ آهن در خاورمیانه و همچنین رکورددار بودن این شرکت در زمینه استخراج از معادن روباز کشور است.
تولیدات شرکت سنگ آهن گهرزمین بزرگترین ذخایر سنگ آهن در خاورمیانه
تاثیر پارامتر‌های عملیاتی بر شرایط کیفی و کمی تولید در مجتمع سنگ آهن گهر زمین (سیرجان) که داده‌های پایش تناژ و عیار خوراک و کنسانتره خطوط دو گانه فرآوری کارخانه به عنوان پارامتر‌های تولید پردازش می‌شوند.

در کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی، بازیابی کل مدار فرآوری تأثیر ویژه‌ای بر درآمد و سود کارخانه دارد؛ بنابراین ضروری است در کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی بازیابی کل مدار، با حفظ کیفیت محصول افزایش یابد. در یک پژوهشی تأثیر کیفیت خوراک ورودی بر راندمان کل مدار در خط یک کنسانتره شرکت سنگ آهن گهر زمین و با جمع آوری و غربالگری اطلاعات و داده‌های عملیاتی و با تحلیل داده‌های کمی و کیفی، روند تغییرات عیار آهن کنسانتره نهایی با عیار آهن خوراک ورودی رابطه مستقیم دارد. روندتغییرات راندمان وزنی نسبت به عیار خوراک ورودی نیز از رابطه مستقیم پیروی می‌کند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که نسبت عیار آهن به اکسید آهن، که به عنوان یک پارامتر تأثیرگذار بر راندمان و کیفیت نهایی محصول شناخته شد، دارای رابطه معکوس با راندمان وزنی است. با مقایسه راندمان وزنی و بازیابی عیاری مشخص شد که دامنه تغییرات راندمان وزنی ۳ برابر راندمان عیاری است.
 
شرکت سنگ آهن گهرزمین با داشتن بزرگترین ذخایر سنگ آهن در خاورمیانه، در حال حاضر از پیت شماره ۱ معدن حدود ۸۲ میلیون تن در سال استخراج دارد که از این مقدار حدود ۱۴ میلیون تن سنگ آهن و مابقی باطله است که این ارقام خود نشان دهنده رکورددار بودن این شرکت در زمینه استخراج از معادن روباز کشور است.

معدن سنگ آهن گهر زمین با ذخیره زمین شناسی ۶۴۰ میلیون تن، بزرگترین ذخیره سنگ آهن خاورمیانه می‌باشد. تولید ۱۵ میلیون تن سنگ آهن از برنامه‌های شرکت سنگ اهن گهرزمین می‌باشد، سنگ آهن، ماده اولیه تولید فولاد است و ۹۸ درصد استخراج این ماده در سطح جهان، به منظور تولید فولاد استفاده می‌شود. این عنصر که به راحتی اکسیده می‌شود، چندان محکم نیست و آلیاژ آن، برای افزایش استحکام در صنعت ساختمان سازی و نظایر آن، با استفاده از عناصر مختلف به ویژه نیکل و کروم تهیه می‌شود. از آنجا که صنایع خودروسازی و ساخت و ساز، مصرف کنندگان اصلی فولاد هستند، بنابراین میزان تقاضای فولاد در این صنایع، بر تقاضا و قیمت سنگ آهن موثر است.
 

کاربرد سنگ آهن چیست؟

سنگ آهن، جایگزین مستقیمی ندارد، عمده ترین کاربردها و موارد مصرف سنگ آهن در ساخت ماشین آلات، تجهیزات ساختمان سازی، راه آهن تجهیزات مختلف صنعتی است. همچنین کاربردهای متفرقه مانند به کارگیری تولید بتن و سیمان، گل حفاری، شست و شوی زغال سنگ و برخی رنگدانه ها برای آن ذکر شده است.

 

از سایر کاربردهای سنگ آهن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آهن پودر شده (استفاده از انواع خاصی از فولادها، مگنت ها، قطعات اتومبیل و کاتالیست ها)
  • آهن رادیواکتیو (استفاده در داروسازی به عنوان عنصر ردیاب در تحقیقات بیوشیمی و فلزکاری)
  • اکسید آهن سیاه (به عنوان رنگدانه در ترکیبات پولیش، داروسازی، فلزکاری، ساخت جوهرهای مغناطیسی و…)
  • آهن قرمز (برای نقاشی ها، جوهر پرینت، لوازم آرایشی مانند سایه چشم، رنگ های هنری، پلاستیک ها، کود و مراحل نهایی صنعتی)

 

خط ۳ کنسانتره در نیمه اول سال 1400 به بهره برداری رسید. تولید۱۰ میلیون تن کنسانتره توسط شرکت گهرزمین، از برنامه های شرکت سنگ اهن گهرزمین می باشد، برای تولید سنگ آهن کنسانتره از آب استفاده می شود. از آنجا که کنسانتره تولید شده، عیار مناسبی دارد، متناسب با نیاز، در مصارف مختلف، قابل بهره برداری است. در این رابطه، مراحل فرآوری سنگ آهن برای تولید کنسانتره عبارتند از: خرد کردن، آسیاب کردن، پرعیارسازی، آبگیری.

 

نکته حائز اهمیت اینکه فرآوری سنگ آهن برای تولید فولاد اهمیت دارد. در صورت فرآوری آن، در بسیاری از فرآیندهای تولید فولاد و هزینه های ناشی از آن، صرفه جویی می شود. همچنین کاهش هزینه تصفیه، کاهش آلودگی و کاهش هزینه ذوب و انرژی از دیگر مزایای فرآوری سنگ آهن در این زمینه است. فرآوری سنگ آهن از منظر عرضه آن در بازار به صورت های مختلف انجام می شود و صنایع گوناگون می توانند از آن به شیوه مورد نظر خود استفاده نمایند. از این رو، اشکال مختلف سنگ آهن و شیوه های ارائه آن به بازار را می توان شامل موارد زیر دانست:

  • دانه بندی شده: استفاده از این نوع سنگ آهن، به دلیل خاصیت احیاپذیری پایین، کاهش یافته است.
  • کلوخه: رایج ترین شیوه استفاده از سنگ آهن است که سالانه صدها میلیون تن از آن تولید می شود و در صنایع تولید آهن و فولاد مورد استفاده است.

 

تولید 10 میلیون تن گندله و همچنین ایجاد صنایع پایین دستی فولادسازی از برنامه های شرکت سنگ اهن گهرزمین می باشد. با افتتاح و بهرداری خط گندله سازی با ظرفیت 5 میلیون تن در بهمن ماه سال 99، بهره برداری از این کارخانه که ارزش افزوده 36 درصدی نسبت به کنسانتره سنگ آهن بوجود می آورد.

در واقع گندله گلوله‌ های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی است که ابتدا خام است و سپس پخته و سخت می‌ شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌ های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.

در مجموع با توجه به فرآوری سنگ آهن ها و شیوه عرضه آنها در بازار می توان سنگ های آهن فرآوری شده و قابل ارائه را در قالب دانه بندی شده، کلوخه، کنسانتره و گندله تقسیم بندی کرد.

 

با ارزش ‌ترین سنگ آهن ‌های موجود که میزان آهن آنها حدود 70 درصد است، عبارتند از:

سنگ آهن مگنتیت: نوعی از سنگ آهن به رنگ سیاه است که مهم ترین ویژگی آن، دارا بودن خاصیت الکترومغناطیسی است. از سنگ آهن مگنتیت نیز به منظور تولید آهن ربا استفاده می شود و به خاطر ویژگی های آن در موارد متعدد، کاربرد دارد. این نوع سنگ آهن، هم در اکتشاف و هم در فرآوری، کم‌ هزینه ‌تر است. مگنتیت در آلمان، سوئد، فنلاند، رومانی، اتریش، ایتالیا، برزیل، سوئیس، استرالیا، آمریکا، هند و مصر یافت می ‌شود.

سنگ آهن هماتیت: یکی از کانی های سنگ آهن است که به وسیله آب و اسید کلریک تمیز می شود و می توان از آن به عنوان رنگدانه نیز استفاده کرد. شکل ظاهری این سنگ آهن، فلس دار و دانه دانه است و به رنگ قرمز قهوه ای و به صورت صدفی و فلزی است. از ویژگی های این سنگ می توان به ضد زنگ بودن آن اشاره کرد. هماتیت بیشتر در آلمان، اتریش، ایتالیا، سوئد، انگلستان، کانادا، استرالیا، لیبریا، برزیل، روسیه و جزیره هرمز در ایران یافت می ‌شود.

 

در مجموع: شرکت سنگ ‌آهن گهرزمین، به اراده و دستور وزارت صنایع و معادن ؛سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در تاریخ 1383/11/28 تحت شماره 1735 نزد اداره ثبت شرکت‌های سیرجان، به منظور بهره ‌برداری از معدن شماره 3 گهرزمین با ذخیره 643 میلیون تاسیس گردید. در این راستا، برنامه‌ریزی تولید سالانه 15 میلیون تن «سنگ‌آهن» به همراه برداشت 60 میلیون تن «باطله»، جمعاً 75 میلیون تن «عملیات معدنکاری» به ‌منظور تولید سالیانه 10 میلیون تن «کنسانتره »و 10 میلیون تن «گندله» جهت تأمین خوراک مورد نیاز کارخانجات فولاد و تحقق اهداف چشم‌انداز توسعه 20 ساله صنایع فولاد کشور هدف گذاری شد. این شرکت دارای پتانسیل بالای رقابت در سطح جهانی می باشد و پس از اجرای طرح‌ های در دست اقدام، زمینه اشتغال حدود 3800 نفر بطور مستقیم را فراهم خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: