کد خبر: ۳۷۲۳۰۷
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
0
اعمال تحریم‌های غربی علیه روسیه و قطع ارتباط این کشور با سوئیفت آن را به منطقه‌ای ناامن برای کسب و کار تبدیل کرده و باعث خروج بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا از این کشور شده است.
خروج شرکت‌های غربی از روسیه به‌دنبال سخت‌تر شدن تحریم‌ها
شرکت‌های بزرگ نفتی بریتیش‌پترولیوم و شل، بانک جهانی اچ‌اس‌بی‌سی و بزرگ‌ترین شرکت اجاره هواپیمای جهان «ایرکپ» به لیست شرکت‌هایی پیوستند که به‌دنبال سخت‌تر شدن تحریم‌های غربی علیه مسکو به‌خاطر حمله به اوکراین، از روسیه خارج می‌شوند.

غرب با اقدامات مختلفی سعی در تنبیه روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین دارد. این اقدامات شامل بستن حریم هوایی به روی هواپیما‌های روسیه، قطع ارتباط برخی بانک‌های این کشور از شبکه پرداخت جهانی سوئیفت و محدود کردن توانایی مسکو برای استفاده از ۶۳۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی آن می‌شود.

ارزش روبل در روز دوشنبه به پایین‌ترین رقم رسید و بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را تا ۲۰ درصد افزایش داد و بازار‌های سهام را تعطیل کرد.

شرکت شل در روز دوشنبه اعلام کرد از تمام عملیات‌های خود در روسیه ازجمله کارخانه گاز طبیعی مایع ساخالین ۲ خارج می‌شود. ۲۷.۵ درصد از سهام این کارخانه متعلق به شل و ۵۰ درصد آن تحت مالکیت گازپروم روسیه است.

بریتیش‌پترولیوم، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در روسیه اعلام کرد ۲۰ درصد از سهام خود در شرکت رزنفت را به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار واگذار می‌کند. به‌این‌ترتیب ذخایر نفت و گاز این شرکت انگلیسی نصف می‌شود.

شرکت ایکویینر که بیشتر تحت مالکیت دولت نروژ قرار دارد، اعلام کرد سرمایه‌های خود در قرارداد‌های مشترک در روسیه را بیرون می‌کشد.

بریتیش‌پترولیوم از روسیه خارج می‌شود

اقدام این شرکت‌ها در خروج از روسیه، سایر شرکت‌های غربی فعال در پروژه‌های نفت و گاز این کشور مثل اکسون موبیل و توتال انرژی را تحت فشار قرار داده‌است.

قطع ارتباط بانک‌های روسی با سوئیفت باعث می‌شود اقتصاد روسیه منطقه‌ای ناامن برای بانک‌ها و شرکت‌های مالی غرب باشد.

حتی سوئیس که معمولاً کشوری بی‌طرف است اعلام کرده از تحریم‌های اتحادیه اروپا حمایت کرده و سرمایه‌های اشخاص و شرکت‌های روسی را مسدود می‌کند. این کشور هم تحریم‌هایی علیه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و سایر مقامات این کشور اعمال کرده‌است.

بسیاری از شرکت‌های غربی در حال رها کردن عملیات‌های خود در روسیه هستند و برخی دیگر طرح‌های اضطراری برای بررسی سریع تغییر فضای کسب‌وکار در روسیه ارائه داده‌اند.

شرکت نزدک و بازار بورس نیویورک هم موقتاً معامله سهام شرکت‌های مستقر در روسیه را متوقف کرده‌است.

تولیدکنندگان خودرو در جهان از جمله شرکت جنرال موتورز آمریکا و دایملر آلمان هم اقداماتی علیه روسیه انجام داده‌اند. فولکس واگن تحویل خودرو به تاجران در روسیه را متوقف کرده و خودروسازی سوئدی ولوو و همچنین جنرال موتورز اعلام کرده‌اند صادرات به روسیه را معلق می‌کنند.

شرکت حمل‌ونقل کانتینری اوشن نتورک اکسپرس که مقر آن در سنگاپور است، در روز دوشنبه ثبت سفارش‌های مربوط به روسیه را متوقف کرده‌است.

سهام بسیاری از شرکت‌هایی که با روسیه در ارتباط هستند سقوط کرده‌است.

روسیه هم در اقدامی تلافی‌جویانه عبور هواپیما‌های ۳۶ کشور از حریم فضایی خود ازجمله اتحادیه اروپا و کانادا را که پیش‌تر حریم هوایی خود را به روی روسیه بسته بودند، ممنوع کرده‌است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران هم از شرکت‌های روسی بیرون آمده‌اند. صندوق ثروت ملی نروژ که بزرگ‌ترین صندوق ثروت دنیاست، سرمایه‌های خود در روسیه را به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار واگذار کرده‌است. صندوق ثروت ملی استرالیا هم اعلام کرده قصد دارد ارتباط خود با شرکت‌های مستقر در روسیه را قطع کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: