کد خبر: ۳۷۲۴۰۹
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
منطقه آزاد انزلي نيز به واسطه واقع شدن آن در مسير ترانزيتي شمال – جنوب و وجود ارتباطات تاريخي در عرصه هاي مختلف تجاري، فرهنگي و اجتماعي به همراه ظرفيت هاي متعدد از اهميت راهبردي و ژئوپليتيكي در منطقه برخوردار است.
ایجاد اشتغال و توسعه ترانزیت و صنعت گردشگری در منطقه آزاد انزلی/ راهکارهای توسعه منطقه آزاد انزلی
تأسیس مناطق آزاد تجاری - صنعتی یکی از راهکار‌های جذب سرمایه و رسیدن به قله‌های ترقی است. منطقه آزاد انزلی نیز به واسطه واقع شدن آن در مسیر ترانزیتی شمال - جنوب، جمهوری‌های آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه، به علاوه وجود ارتباطات تاریخی در عرصه‌های مختلف تجاری، فرهنگی و اجتماعی به همراه ظرفیت‌های متعدد این منطقه و استان گیلان در حوز ه‌های ترانزیتی و حمل و نقل همچنین، جاذبه ها‌ی گردشگری از اهمیت راهبردی و ژئوپلیتیکی در منطقه برخوردار است.
 
منطقه آزاد: بنا به تعاریف بین المللی، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیند‌های صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خار جی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می‌کند.
 
از میان شش منطقه آزاد جمهوری اسلامی ایران، پنج منطقه در حاشیه آب‌های بین المللی و منطقه آزاد انزلی در حاشیه دریای خزر قرار گرفته است. منطقه آزاد انزلی با مساحت ۲۳۱۱ هکتارخشکی و ۱۱ کیلومتر مربع آبی تا عمق ۳ کیلومتر از دریا و در طول ۳۱ کیلومتر در حاشیه دریای خزر واقع شده است و از مقررات مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران پیروی می‌کند. از نظر راهبردی نیز این منطقه در شناخته شده‌ترین مناطق جغرافیایی و در حوزه حمل و نقل و تجارت قرار گرفته است. از این رو پیش بینی می‌شود که مزیت تجاری و بازرگانی آن بیش از دیگر مزایا باشد؛ به طور‌ی که بندر انزلی به عنوان بزرگ ترین، فعال‌ترین و مدرن‌ترین بندر ایران در دریای خزر، آزاد راه قزوین - رشت - انزلی و فرودگاه بین المللی سردار جنگل، بخش مهمی از توانمندی‌های تجاری و اقتصادی شمال ایران در حوزه حمل و نقل و ترانزیت به شمار می‌آید.
 
بندر انزلی در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب معروف به نستراک که از آن به عنوان کریدور حمل و نقل قرن بیست و یکم آسیا-اروپا یاد می‌شود، قرار دارد. این کریدور بندر هلسینکی در شمال اروپا را از طریق روسیه به بنادر شمال و جنوب دریای خزر، بنادر خلیج فارس و سپس به کشور‌های جنوب و شرق آسیا متصل می‌کند. همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان از دیگر مزیت‌های منطقه محسوب می‌شود.

فاز صنعتی محدوده منطقه، با دارا بودن کلیه زیرساخت‌های لازم و ارائه تسهیلات بسیار مناسب جهت ایجاد صنایع و واحد‌های تولیدی؛ به طوری که هم اکنون تعداد ۱۵ واحد صنعتی و تولیدی در زمینه‌های فلزی، بهداشتی و غذایی در آن مشغول فعالیت هستند. همچنین فاز تجارت منطقه با ایجاد بستر‌های لازم جهت گسترش بازرگ انی از قبیل محوطه سازی، برقراری اینترنت پر سرعت، وجود مجتمع‌های تجاری – نمایشگاهی و ارائه تسهیلات بسیار مناسب به فعالا ن اقتصادی منطقه.

وجود مراکز ارائه خدمات مالی، بانکی و امکان ایجاد بورس کالا با توجه به حجم مبادلات بالای تجاری و بازرگانی و قوانین بسیار مناسب منطقه. وجود گمرک انزلی با امکانات و تجهیزات پیشرفته.

فراهم کردن مقدمات جهت ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی در منطقه، جهت ایجاد حداکثر ارزش افزوده (با توجه به محوری بودن فعالیت کشاورزی در استان گیلان) و ارائه تسهیلات سازمان منطقه آزاد انزلی به سرمایه گذاران متقاضی.

وجود مجتمع‌های تجاری – نمایشگاهی منطقه با حدود ۲۰۸۰ غرفه تجاری، جهت ارائه محصولات تولیدی صنایع در آن‌ها و ارائه تسهیلات و مزیت استفاده از فضای نمایشگاهی جهت عرضه مستقیم محصولات.
 
راهکارهای توسعه 
- تنش زدایی، ثبات سیاسی و اقتصادی و پیوند با بازار‌های بین المللی،
- تقویت و تسریع ایجاد زیرساخت‌ها (از طریق جذب سرمایهگذاری‌های داخلی، خارجی و بودجه دولت)
- تسهیل، شفافسازی و اصلاح قوانین (پیشنهاد بازنگری و اصلاح قوانین اداره مناطق آزاد و قانون ارزش افزوده) و تسریع در رسیدگی به درخواست‌های سرمایه گذاری
- جذب نیرو‌های متخصص و کارآمد و مدیران کارآفرین در مناطق آزاد
- ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاران خارجی
- آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص
- آزادسازی رژیم تجاری کشور، خصوصی سازی و تقویت بخش خصوصی و رونق تشکیل شرکت‌های چندملیتی
- جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال از مهم‌ترین اهداف منطقه آزاد انزلی اعلام شده است
- مناطق موفق تجاری جهان از سیستم مدیریتی خاصی پیروی می‌کنند که از بسیاری قوانین و مقررات داخل کشور مستثنی هستند. در واقع کاهش مراحل بروکراسی اداری برای سرمایه گذاران داخلی و به ویژه خارجی از عوامل مهم ورود سرمایه به داخل منطقه آزاد است که این امر برعهده مدیران توانمند در مسائل اقتصادی است.
- ایجاد یک واحد پژوهشی مستقل در منطقه آزاد و ارتباط تنگاتنگ با اندیشمندان اقتصادی استان و کشور در غالب نشست ها، میزگرد‌های علمی، جلسه‌های اتاق فکر و برگزاری همایش‌های ملی و بین المللی.
- منطقه آزاد انزلی نیز به واسطه واقع شدن آن در مسیر ترانزیتی شمال - جنوب، جمهوری‌های آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و همچنین همسایگی با منطقه آزاد ارس، بهترین گزینه برای افزایش ارتباطات ترانزیتی بین کشور‌های پیرامونی دریای خزر و ارمنستان - نخجوان - ترکیه و گرجستان و بالعکس است. به علاوه، ارتباطات سازمان یافته و همکاری‌های موردی این دو منطقه (ارس و انزلی) با یکدیگر زمینه مساعدی را برای ارتباط مؤثر با کشور‌های همسایه فراهم می‌آورد.
- برنامه ریزی جامع و عملیاتی در خصوص جذب توریسم داخلی و بین المللی با توجه به ظرفیت بالای منطقه آزاد انزلی.
-ایجاد انگیزه و جاذبه برای مبادله‌های تجاری با خارج و فراهم کردن زمینه دسترسی همگان به فعالیت‌های تجاری و خدماتی.
 -استفاده از ظرفیت‌های دریای خزر برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید در جهت بهره مندی از امکانات داخلی و صادرات کالا به خارج از کشور.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: