عملکرد بازار سرمایه در ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۲۵۴۷
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
0
بورس امروز شنبه در ساعات میانه بازار، تحت تاثیر اخبار برجام رشد بیش از ۱۵ هزار واحدی داشت و شاخص به محدوده یک میلیون و ۲۹۶ هزار واحدی رسید.
جهش شاخص بورس تا مرز کانال ۱.۳ میلیونی
امروز شنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با رشد ۱۷ هزار و ۶۲۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۹۸ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۱۶۴۱ واحدی عدد ۳۳۵ هزار و ۸۰۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول، اما با ۱۹ هزار و ۲۱۶ واحد افزایش به رقم ۹۹۵ هزار و ۷۴ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۱۵ هزار و ۹۷۷ واحد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار واحد را تجربه کرد.

در بورس تهران امروز ۹ میلیارد و ۶۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۴۴۰ هزار و ۳۶۲ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۴۶ واحد افزایش به رقم ۱۷ هزار و ۶۸۸ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۶۱۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۲ هزار و ۷۲۹ میلیارد تومان معامله شده که از این رقم مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان مربوط به عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار معاملات اوراق مالی اسلامی بوده است.

اصلی‌ترین نماد‌های تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز ملی صنایع مس ایران با ۲۱۰۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با ۲۰۲۳ واحد و شستا با ۱۵۵۴ واحد افزایش بودند در مقابل، اما نماد‌های معاملاتی تیپیکو با ۲۱۱ واحد، شیران با ۷۴ واحد و صنعتی بهشهر با ۶۲ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

حجم و ارزش معاملات بورس تهران امروز تا حد قابل قبولی نسبت به روز‌های معاملاتی قبل در حالی تقویت شد که اخبار برجامی در این روز‌ها حاکی از سیگنال‌های مثبت طی روز‌های آینده است.

این در حالی است که ورود پول هوشمند و بازار گرمی حقوقی‌ها در آخرین روز‌های کاری سال جاری نشان می‌دهد که بازار سهام پس از پشت سر گداشتن نوروز ۱۴۰۱، با رویکردی هر چند ضعیف، اما رو به مثبت بر روی سهم‌های ریالی مانور خواهد داد.

لیدر‌های بازار در هیاهوی اخبار حوزه سیاست خارجی و نوسان قیمت‌ها در بازار‌های جهانی علاوه بر سهم‌های ریالی، به گروه‌های صادرات محور نیز دلالت کرده و تک سهم‌های بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

فردا نیز ۱۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس و ۱۱ درصد از سهام باشگاه استقلال در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس برای نخستین بار عرضه می‌شوند در حالی که روش بکار گرفته بر اساس صرف سهام برای افزایش سرمایه است که به این ترتیب با تأمین مالی حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی برای مجموع این دوباشگاه، آورده سهامداران پس از پذیره نویسی بلوکه خواهد شد.
 

در همین رابطه سید رضا علوی، کارشناس و فعال بازار سرمایه با در نظر گرفتن افزایش نرخ نفت، روند سودآوری صنایع مختلف را بررسی کرد و گفت: باتوجه به شرایط و اتفاقات اخیر منطقه، قیمت‌های جهانی خصوصا قیمت نفت افزایش یافته، به طوری‌که رکورد قیمت‌ها در سال‌های اخیر شکسته شده و ازطرفی دیگر کمبود انرژی نیز سبب نگرانی بسیاری از کشور‌ها شده است.

وی افزود: نگرانی از کمبود انرژی به میزانی است که حتی اخبار توافق ایران و بازگشت انرژی ایران به بازار‌های جهانی هم نتوانسته در کاهش قیمت‌ها موثر باشد. با وجود تلاش‌های آمریکا و آزاد سازی ذخایر استراتژیک در قیمت‌های جهانی نفت و انرژی در هفته گذشته کاهشی نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: درصورت تداوم این روند که به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد، چندین اتفاق برای شرکت‌های فعال در حوزه بازار انرژی ایران خصوصا شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی مورد تصور است.

وی افزود: باتوجه افزایش قیمت مواد اولیه نفت و گاز برای شرکت‌های پتروشیمی انتظار می‌رود نرخ محصولات آن‌ها افزایش داشته باشد و باتوجه به اینکه در قانون بودجه سقف قیمتی برای خوراک پتروشیمی‌ها درنظرگرفته شده، این روند می‌تواند به افزایش مارجین سود شرکت‌ها منجر شود.

علوی بیان کرد: به نظر می‌رسد باتوجه به شرایط کنونی، بازار باید به نفت حوالی ۱۱۰دلار عادت کند. معمولا با یک تاخیر زمانی، مشتقات نفتی هم افزایش نرخ متناسبی خواهند داشت که خبر خوبی برای مجموعه پتروشیمی کشور می‌باشد.

وی افزود: درخصوص شرکت‌های پالایشی باید دقت کنیم که بالا رفتن قیمت نفت به تنهایی دلیل اصلی سودآوری نیست و مهمترین عامل در سودآوری پالایشگاه‌ها، افزایش نرخ کرک اسپرد این شرکت‌ها است که به تبع افزایش محصولات جانبی و مشتقات، به نظر می‌رسد شرکت‌های پالایشی هم بتوانند گزارش خوبی در این فصل داشته باشند. ضمن اینکه P/E پایین این شرکت‌ها امکان رشد آن‌ها در آینده نزدیک را فراهم میکند.

این کارشناس ادامه داد:، اما نکته مهم دیگر این است که علاوه بر تاثیر نفت برشرکت‌ها پتروپالایشی، مطالعات نشان داده که معمولا رابطه کامودیتی‌ها خصوصا فلزات با نفت از یک همبستگی مثبتی برخوردار است و در صورت تثبیت این شرایط و تداوم تکرار نرخ‌های کنونی می‌توان در آینده نزدیک برای شرکت‌های کامودیتی محور خصوصا مرتبط با فلزات اساسی آینده خوبی را پیش بینی نمود.

علوی در پایان خاطر نشان کرد: درمجموع می‌توان گفت اگر اتفاق غیرقابل پیش بینی در روز‌های آینده رخ ندهد، بازار سرمایه می‌تواند با محوریت شرکت‌های پتروپالایشی، فلزی و حتی شرکت‌هایی که از توافق برجامی کسب منافع می‌کنند، روز‌های خوبی رو برای سرمایه‌گذاران این بازار رقم بزند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: