کد خبر: ۳۷۲۵۵۷
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
0
احمدرضا سرحدی می‌گوید: پس از احیای برجام ما یک ریزش شدیدی در ابتدای کار خواهیم داشت. این روند می‌تواند شبیه به شرایط بعد از امضای قطعنامه ۵۹۸ باشد.
سحر گلی زاده
بازار‌های اقتصادی این‌روز‌ها دچار سردرگمی بوده و منتظر مشخص شدن نتیجه برجام هستند. به گفته بسیاری از کارشناسان پس از احیای برجام ما شاهد سقوط قیمت‌ها در بخش‌های مختلف خواهیم بود. بازار مسکن یکی از بخش‌هایی است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و حالا که مذاکرات در مراحل پایانی است زمزمه‌های سقوط قیمت در این بازار شنیده می‌شود.

پس از احیای برجام چه سرنوشتی در انتظار دربازار مسکن خواهد بود؟ برخی از کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار در بازار مسکن عرضه و تقاضا است. به گفته آن‌ها در صورت تحقق برجام و توسعه اقتصاد، بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد و به همین دلیل ما رکود تورمی در بازار مسکن را خواهیم داشت و قیمت‌ها در این بخش بالا می‌رود. اما برخی دیگر از فعالان بازار مسکن معتقدند پس از احیای برجام قیمت مسکن با ریزش سقوط همراه خواهد بود. مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگویی درباره وضعیت بازار مسکن پس از توافق وین تاکید کرده است: «ما باید بدانیم که با تلاش مسئولان، احتمال این‌که افزایش قیمتی در حوزه مسکن داشته باشیم، وجود ندارد. تازه اگر واقعا دولت یک برنامه مطلوب‌تری برسد و از طرف دیگر، دستور ریاست‌جمهوری در خصوص فروش مازاد املاک عملیاتی شود، به طور مسلم کاهش قیمت خانه را شاهد خواهیم بود.
 
خدا کند که ملک مفت و مجانی شود. باید حرکتی انجام شود و خانه‌های خالی به بازار بیاید و املاک مازاد به فروش رود. ما منجم نیستیم که بگوییم خانه ۶۰، ۷۰ درصد پایین می‌آید، ولی افت قیمت خواهیم داشت. ما راضی به زیان هیچ‌کسی نیستیم، ولی اگر حرکتی صورت گیرد، مثل قطعه قطعنامه ۵۹۸، قطعه‌ای هم در بهشت‌زهرا خواهیم داشت. افرادی طماع پول و دلار را بلوکه کردند و ملک خریدند و احتکار کردند. به طور مسلم ما راضی به زیان نیستیم، ولی احتمال سقوط قیمت هست.»

احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن به بررسی وضعیت بازار پس از احیای برجام پرداخت و در این باره گفت: قطعا اگر محدودیت‌هایی که بر سر راه اقتصاد ایران وجود دارد رفع شود، اقتصاد شکوفا خواهد شد و در آن شرایط قیمت دلار به سرعت پایین خواهد آمد، ذخایر بلوکه شده ایران آزاد شده و به کشور باز می‌گردد و تمام این عوامل سبب می‌شود تا قیمت‌ها در بازار‌های مختلف از جمله بازار مسکن با کاهش روبه‌رو باشند.

وی ادامه داد: اکنون سیگنال‌های مخابره شده از وین و تحلیل کارشناسان امیدواری‌هایی را در اقتصاد به وجود آورده است؛ بنابراین پس از امضای برجام ما به سرعت ریزش قیمت‌ها را خواهیم داشت، اما ادامه‌دار بودن و کنترل ریزش قیمت‌ها بستگی به کیفیت احیای برجام دارد.
 

سرحدی افزود: البته ممکن است ریزش قیمت‌ها در میان‌مدت کمتر شود و یا ممکن است قیمت‌ها شاهد ثبات باشند، اما یک حالت سومی هم وجود دارد که ممکن است پس از مدتی قیمت‌ها میل به افزایش پیدا کنند، اما با این حال با قطعیت می‌توان گفت پس از احیای برجام ما یک ریزش شدیدی در ابتدای کار خواهیم داشت. این روند می‌تواند شبیه به شرایط بعد از امضای قطعنامه ۵۹۸ باشد.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: طی سال‌های اخیر کشور با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو بوده است و همین محدودیت‌ها و فشار اقتصادی سبب شده است تا سرمایه‌ها و توجه به سمت برخی از بخش‌ها حرکت کند؛ بنابراین ما شاهد بودیم که بخش ساخت و ساز به عنوان تنها فعالیت اقتصادی که می‌توانسته سودآور باشد مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین اگر فشار و توجه‌ای که بر ساخت‌وساز مسکن متمرکز شده برداشته شود و به سمت بخش‌های مختلف اقتصادی حرکت کند دیگر درآمد منحصر به بخش ساخت و ساز نمی‌شود و در این شرایط مسکن از حالت کالای سرمایه به عنوان یک کالای مصرفی شناخته خواهد شد. این مسئله جلوی بساز و بفروش را خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اقتصاد ما یک اقتصاد بسازبفروشی است و اگر توجه به این مسئله کمتر شود، دیگر بخش‌های صنعت و فعالیت‌های اقتصادی رونق پیدا خواهد کرد و فشار سوداگری از روی بخش مسکن برداشته می‌شود در آن شرایط قیمت‌ها متعادل و متناسب با بازار خواهد شد. از سوی دیگر در آن شاید ما دیگر شاهد یک بازار انحصاری نخواهیم بود و سوداگران دیگر سرمایه خود را در این بخش متمرکز نکرده و سود‌های نجومی را به جیب نمی‌زنند؛ بنابراین سرمایه‌ها باید در بخش‌های مختلف اقتصاد پخش شود و بازار مسکن و از این حالت انحصاری خارج شود.

وی در پایان گفت: امیدوارم خبر‌های خوبی از احیای برجام بگیریم و شاهد یک گشایش اقتصادی و معیشتی در آینده نه چندان دور باشیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: