کد خبر: ۳۷۲۶۰۹
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
0
تشخیص اسکناس ۵۰۰ یورویی تقلبی ممکن است تا مرحله استفاده از نورفرابنفش برسد و در بازار ارز برخی از دلال‌ها به‌بهانه جعلی بودن، دلار سفید را با قیمت کمتری نسبت به آبی خریداری می‌کنند.
راهنمای شناسایی اسکناس دلار و یورو تقلبی
قیمت دلار و یورو تقریبا به کف هفت‌ماهه خود در بازار ارز ایران رسیده است. یورو آزاد طی این مدت قدم گذاشتن در کانال ۳۵ هزار تومان را تجربه کرد و دلار تا قله ۳۱ هزار تومان پیش رفت. حالا این دو اسکناس به‌ترتیب حوالی مرز ۲۹ هزار تومان و ۲۶ هزار تومان نوسان دارند. چنین مواقعی به‌صورت همزمان شاهد ورود موج جدید خریداران به بازار ارز هستیم و در پشت صحنه یک مشت فرصت‌طلب سودجو از آگاه نبودن متقاضیان دلار و یورو سواستفاده می‌کنند.

یورو بعد دلار دومین واحد پولی محبوب نزد سرمایه‌گذاران ارزی داخلی محسوب می‌شود و ممکن است برای تشخیص اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی تقلبی از اصلی، کار به استفاده از نورفرابنفش ختم شود. از طرفی اسکناس دلار آبی پیش دلال‌های میدان فردوسی و چهار‌راه استانبول اعتبار بیشتری نسبت به دلار سفید دارد. ممکن است بابت خرید دلار سفید نرخ کمتری از ارزش لحظه‌ای این اسکناس به‌شما پرداخت کنند درحالی که اگر به صرافی‌های مراجعه کنید، متوجه می‌شوید این دو اسکناس از نظر ارزش تفاوتی ندارند.

راه‌های تشخیص اسکناس ۵۰۰ یورویی
تشخیص اسکناس ۵۰۰ یورویی تقلبی از راه‌های مختلفی انجام می‌شود. گاهی جعل این اسکناس آنقدر ناشیانه صورت می‌گیرد که با لمس کردن متوجه تقلبی بودن می‌شوید و گاهی به تاباندن نور، چرخاندن اسکناس، نور فرابنفش و چنین کار‌هایی نیاز پیدا می‌کنید. جعل ناشیانه یورو با استفاده از کاغذ‌های معمولی انجام می‌شود و وقتی این اسکناس‌ها را کنار نمونه‌های اصلی قرار می‌دهید، استحکام کمترشان اولین نشانه برای تشخیص تقلبی بودن به‌شمار می‌رود. چون جنس اسکناس‌های یورو اصلی نوعی کتان است و شل بودن این اسکناس یکی از راه‌های تشخیص جعلی بودن آن محسوب می‌شود. در قدم بعدی و با لمس اسکناس یورو باید متوجه برجستگی نقش‌های روی آن شوید. قرار دادن مقابل نور احتمالا قدیمی‌ترین راه تشخیص اسکناس تقلبی از اصلی است.

برای تشخیص یورو جعلی دیدن علائم مندرج در کاغذ که به آن‌ها واترمارک گفته می‌شود، راهی برای تشخیص یورو تقلبی از اصلی به‌شمار می‌رود. یا چک کردن نخ امنیتی که با شیوه خاصی در اسکناس قرار می‌گیرد و می‌تواند در تشخیص اسکناس تقلبی مفید باشد. مورد بعدی برای تشخیص اسکناس یورو تقلبی کمک گرفتن از تغییر رنگ عدد سمت راست پشت اسکناس و هولوگرام است. طوری که با چرخاندن اسکناس تغییر داشته باشد و اگر این اتفاق مشاهده نشد آن را نشانه تقلبی بودن بدانیم. نهایتا یکی از آخرین راه‌ها استفاده از نور فرابنفش به‌حساب می‌آید. نور فرابنفش رنگ امضای وسط اسکناس‌های اصلی را تغییر می‌دهد و این اتفاق در نمونه‌های تقلبی مشاهده نمی‌شود.

سودجویی از دلار آبی و سفید
دلار آبی و سفید راهی برای سودجویی دلال‌های ارزی شده است. به‌طوری که برخی از فروشنده‌های کف بازار آزاد دلار آبی را به‌خاطر اینکه احتمال تقلبی بودن آن‌ها کمتر است، گران‌تر می‌فروشند و دلار سفید را ارزان‌تر می‌خرند. این حرکت دلال‌ها درحالی انجام می‌شود که از نظر فعالان رسمی بازار و صرافی‌ها دلار آبی و سفید از نظر ارزش فرقی ندارند. حالا واقعا دلار آبی و سفید چه فرقی دارند؟ دلار سفید که نمونه‌های فعلی آن بعد دست‌کم هفت بار تغییر به شکل کنونی رسیده، در اصطلاح معاله‌گران ارزی به دلار چاپ قدیم معروف است و دلار آبی را دلار چاپ جدید می‌شناسند. چاپ دلار سفید تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت و دلار آبی درست از این سال چاپ شد.

علاوه بر ساده‌ترین تفاوت این دو اسکناس که رنگشان محسوب می‌شود، عکس بنجامین فرانکلین در دلار آبی بدون حاشیه است، فونت اعداد ۱۰۰ بزرگتر در اسکناس سفید بزرگتر از دلار آبی است و اضافه شدن خط امنیتی به دلار آبی‌رنگ تفاوت‌های ظاهری این دو اسکناس به‌حساب می‌آید. همین مورد آخر باعث می‌شود جعل دلار آبی کار دشوار‌تری نسبت به دلار سفید باشد. بهانه دلال‌ها دقیقا چنین مسئله‌ای است. معامله‌گران همیشه در صحنه به‌بهانه اینکه جعل دلار سفید راحت‌تر از دلار آبی انجام می‌شود، دلار آبی را گاهی با قیمت بیشتری از نرخ لحظه‌ای می‌فروشند و بابت خرید دلار سفید رقم‌های پایین‌تری پیشنهاد می‌دهند. با همه این توصیف‌ها اگر تا به‌حال برای خرید و فروش ارز راهی صرافی‌ها شده باشید، متوجه ارزش یکسان این دو اسکناس خواهید شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: