May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۵۴۳
۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
0
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران بر بازار سهام، گفت: سازمان بورس با سه اقدام می‌تواند زمینه ساز افزایش نقدشوندگی و شفافیت شود.
اثر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران بر بورس
از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته تعداد ۱۰۹ میلیارد و ۲۸۹ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۵۴۱ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال در بیش از ۴ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۲۰۲ دفعه طی ۹ روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت.

این درحالی است که تعداد ۷ میلیارد و ۵۴۷ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۳۲ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس نیز در این ۹ روز، در مجموع تا پایان هفته گذشته با ۹۶ هزار و ۴۹۳ واحد افزایش، معادل ۷.۰۶ درصد رشد کرده و به رقم یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۴۳ واحد رسیده است. شاخص کل هموزن نیز در این مدت با ۲۹ هزار و ۷۹ واحد افزیش، معادل ۸.۳۵ درصد رشد کرده و رقم ۳۷۷ هزار و ۳۴۷ واحد را به نمایش گذاشته است.

شاخص بازار اول هم با ۷۷ هزار و ۳۷۷ واحد افزایش در این مدت به رقم ۱۱۴۱ هزار و ۴۸۸ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۷۳ هزار و ۵۸۵ واحد رشد به عدد ۲ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۴ واحد رسیده‌اند که به این ترتیب شاخص بازار اول با ۷.۲۷ درصد رشد و شاخص بازار دوم با ۶.۷۸ درصد افزایش همراه شده‌اند.

در همین رابطه رسول رحیم نیا کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اقدامات سازمان بورس برای بهبود روند معاملات بورس به سنا گفت: سازمان باید ساز و کاری فراهم تا از منابعی که وارد صندوق‌های سرمایه گذاری می‌شود به درستی استفاده کند. اگر روند مذاکرات برجام به شکل درست پیش رود و زمینه آزادسازی دارایی‌های بلوکه فراهم شود، می‌توان شاهد اثر مستقیم چنین اتفاقی در بازار بود.

وی افزود: در وضعیت فعلی یکی از نگرانی‌های ایجاد شده، تامین مالی دولت از طریق اوراق بدهی و تصمیم گیری مسئولان دولتی در حوزه بازار سرمایه است. آزادسازی پول‌های بلوکه چنین نویدی را به سهامداران می‌دهد که دولت دیگر به دنبال تامین مالی از طریق بازار سرمایه و فروش سهام نیست و این امر باعث می‌شود تا بازاری آرام و بدون دخالت دولت را شاهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بهتر است اقدامی صورت گیرد تا نحوه مدیریت ترکیب دارایی جذب شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به درستی انجام شود. در این زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید ضمن خرید سهام بنیادی، زمینه‌ساز افزایش نقدشوندگی سهام در بازار باشند. افزایش شفافیت و عدالت از مجموعه عواملی هستند که باعث بازگشت اعتماد به بازار سرمایه می‌شوند.

رحیم نیا عنوان کرد: مجموعه اقداماتی که چند ماه گذشته توسط سازمان بورس انجام شد، باعث می‌شود بازار بتواند در معاملات به روز‌های روشنی دست پیدا کند. افزایش عمق مظنه از جمله اقداماتی است که مزایای زیادی برای کلیت بازار همراه خواهد داشت.

وی مطرح کرد: این اتفاق نشان دهنده نمای کلی سفارشات یک نماد است که از این طریق زمینه تشخیص سفارشات غیرواقعی فراهم می‌شود. افزایش عمق مظنه باعث می‌شود سطح حمایت و مقاومت واقعی قیمت‌ها در همان لحظه پیدا شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: یکی از نکات اثرگذار در زیان هنگفت سهامداران طی ٢ سال گذشته، رفتار‌های هیجانی بود که به دلیل سفارش‌گذاری در برخی نماد‌ها ایجاد شد. افزایش عمق مظنه جزو تصمیمات به موقع بود که می‌تواند کمک شایانی در جلوگیری از زیان چشمگیر سهامداران داشته باشد. از دیگر اقداماتی که قرار است در دستور کار قرار گیرد، افزایش حجم مبنا و دامنه نوسان است که این عوامل در کنار یکدیگر منجر به افزایش نقدشوندگی و شفافیت می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: